Bangkok til Laos

January 20th 2012
Published: January 22nd 2012

Nattog fra BangkokNattog fra BangkokNattog fra Bangkok

Set fra øverste køje
Fra Bangkok til Vientiane.

Vi tog et nattog fra Bangkok til byen Nong Khai, tæt på grænsen til Laos. Vi kørte i liggevogn på 2. klasse. Turen tog ca. 14 timer.. toget var meget smart indrettet (se billeder), og selvom det hele var en stor vogn, så havde man alligevel en del fred. Alligevel vågnede jeg (Peter) ca. 10 gange i løbet af natten. Ikke så sjovt.

Endelig ankom vi til Nong Khai. Vi Vidste ikke helt hvor langt der var til grænsen, eller hvad vi skulle gøre. Der var et tog og nogle busser, men også en masse tuktuk-er, som tilbød et lift. For 30 Baht var det svært at sige nej til en tuktuk, som ville køre os til grænsen. Det viste sig selvfølgelig også at være for godt til at være sandt. Vi blev kørt hen til et noget skummelt visakontor, hvor man tilsyneladende kunne få et visa til Laos - lige hvad vi havde brug for! Det kostede 2.000 Baht, og så tog de vores pas - pis. Et stykke tid troede vi, at det hele var en stor omgang BS, men det viste sig faktisk, at vi havde valgt den rette løsning. De udfyldte
TempelTempelTempel

Taget af vores tuk-tuk-chauffør
nogle papirer, gav et lift til grænsen, sørgede for, at vi havde 35$, som det åbenbart kostede ved grænsen, sørgede for, at vi fik udfyldt alt rigtigt og rent faktisk fik et visa, og til sidst blev vi kørt til Vientiane, som lå ca. en times kørsel derfra. Det hele gik ret smertefrit.

Det viste sig hurtigt, at Laos er en del flere år bagud i forhold til Thailand. De største veje gennem landet er asfalterede - hvis det ikke lige var fordi, at der med mellemrum på ca. 50-100m er områder, hvor asfalten er gået meget i stykker eller helt er væk. Det er heller ikke unormalt, at man bliver nødt til at sænke farten og dytte eller bare stoppe helt, fordi nogle køer har forvildet sig ud på vejen eller prøver at krydse den. Nogle gange har man svært ved at forstå, hvordan udviklingen i et land kan gå i stå på den måde, eller hvorfor de ikke kommer videre. Andre gange giver det virkelig god mening. På turen fra grænsen til Vientiane blev vores minibus stoppet, og chaufføren skulle vise nogle papirer. Der var åbenbart ikke helt styr på papirerne, så politimanden var ikke helt tilfreds..
Endnu et tempelEndnu et tempelEndnu et tempel

Endnu engang er vores chauffør fotograf
det tog dog ikke mange sekunder at komme videre, da vores chauffør hurtigt - som havde han prøvet det utallige gange før - gav politimanden et lille bundt pengesedler. Så var problemet pludselig løst.

Vi besluttede at tage en overnatning i Vientiane, som trods alt er hovedstaden i Laos. Der bor kun 200.000 mennesker, og umiddelbart ville man ikke tro, at det er en hovedstad. Ret kedelig by uden de store seværdigheder. Vi brugte eftermiddagen på at gå lidt rundt og kigge på de forskellige ting. Så blev vi også ripped-off af en tuktuk-chauffør, som kørte os rundt på en lille sightseeing. Sådan kan det gå, når man ikke lige tænker sig om.. Men vi kom da rundt forbi diverse templer og monumenter. (Se billeder)

En brønd?En brønd?
En brønd?

En gammel brønd han (chaufføren) mente var vigtig
Tuk-tuk-chaufførTuk-tuk-chauffør
Tuk-tuk-chauffør

Selv de kan have brug for et hvil

22nd January 2012

Hej Peter og Casper, Lyder som om i får "en på opleveren" det er dejligt at høre. Her i DK er alt som det plejer. Hilsen Mor og Bjarne

Tot: 0.064s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 46; dbt: 0.0354s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb