Laos' flag
Asia » Laos » South » Paksong
October 30th 2011
Published: October 30th 2011

Beste Mensen,

De vorige blog ben ik beindigd in Vietnam, dezelfde avond hebben we de bus naar Laos genomen, dit is het laatste land dat we gaan bezoeken.
S'avonds hebben we om 7 uur de bus genomen vanuit Hanoi, deze bus zou ons in 24 uur naar Vientiane ( Laos ) brengen. Dit werd dus weer een lange trip. Overal waar we recencies lazen op internet zeiden ze dat dit " the bustrip from hell " was, we hoopten op het beste!Aangekomen bij de bus zagen we dat deze redelijk oud was, maar het was wel een slaapbus en gelukkig waren de stoelen redelijk comfortabel. Na vele uren kwamen we aan bij de grens van Laos, hier regende het flink en er was een grote stroomstoring waardoor er geen licht was en alle loketten hadden kaarsjes aan als verlichting. We hadden precies genoeg Vietnamees geld overgehouden zodat we onze visa's konden kopen, aangekomen bij het loket zagen we dat de koers hier niet 1 dollar voor 21000 dong was maar 1 dollar 25000 dong. Ons visa was ook ineens 2 dollar duurder omdat het weekend was... Jullie raden het al; we hadden niet genoeg geld bij ons en door de stroomstoring konden we ook niet pinnen! Na lang overleggen herrinderde ik me dat ik nog 20 euro in mijn tas had die ik over had gehouden toen ik vertrok naar Australie! Yes!! Snel naar het wisselkantoor en omwisselen! Maar nee, er zat een klein scheurtje in het biljet en het wisselkantoor accepteerde het niet...AAAAHHHH. Later heb ik aan een japanner gevraagd of hij me kon wisselen en gelukkig wilde hij dit wel.. We waren de grens over. YES! Nog een aantal uurtjes in de bus en dan waren we eindelijk op de bestemming. Hierna hebben we een tuktuk genomen want het busstation lag 14 km buiten de stad. Vientiane is de hoofdstad van Laos en heeft ongeveer 750.000 inwoners, de grootte van de stad viel me eigenlijk ietsjes tegen. Er waren een aantal grote straten met winkeltjes en restaurants en dat was het. Hier zijn we een paar dagen gebleven en hebben ook een dag een scooter gehuurd. Met de scooter hebben we het grote paleis, de arc de triompf replica ( patuxai )en het bouddha park bezocht. Na Vientiane hebben we de bus naar Van Vieng genomen. Dit plaatsje ligt aan de Nam Song rivier,hier wilden we graag heen omdat hier het bekende tubing plaatsvind. Tubing kan je als volgt samenvatten; Je huurt een binnenband van een vrachtwagen, je neemt een tuktuk een aantal kilometer verder stroomopwaarts, je gooit je binnenband in het water en stopt bij elk cafe'tje aan de kant van de rivier die je tegenkomt. Hier krijg je bij entree een gratis shot whiskey en verkopen ze goedkope "buckets" vol met drank, ook heb je glijbanen en touwen waarvanaf je de rivier in kunt glijden/spingen dit is 1 groot feest en jullie kunnen je natuurlijk ook voorstellen dat er per jaar helaas een aantal mensen verdrinken in de rivier. Toch wilde we dit natuurlijk een keertje meegemaakt hebben.Het was een super leuke dag en we zijn erna weer veilig thuisgekomen! Na het tubing hebben we weer een scooter gehuurd en zijn we de grotten van Vang Vieng gaan bezoeken, hier hebben we ook speleogie gedaan. We zijn met een band via het water de grotten ingegaan en zijn in de grotten door smalle gangen gekropen en gezwommen voor een aantal uur. Dit was echt super. Hierna zijn we weer met de bus verder vertrokken naar Luang Prabang. Dit stadje is in het noorden van centraal Laos en ligt aan de mekong rivier.Hier wilden we graag heen omdat we nog steeds niet op olifanten hadden gereden en hier was een mooi olifantenkamp waar we dit wilden doen. S'avonds aangekomen hebben we eerst een hotel gezocht en zijn we even over de avondmarkt gelopen. Daarna lekker gegeten en weer terug gegaan naar het hotel. Toen we de hotelkamerdeur opende stond er ineens een vreemde voor mijn neus die zich nogal verdacht gedroeg (hij stamelde dat hij het licht gemaakt had in de badkamer) Dit geloofde ik dit niet en heb hem even tegen de muur gezet en gefouilleerd, hij had niets in zijn zakken dus ik heb hem maar laten gaan. De dag erna hebben we maar een ander hotel genomen voor de zekerheid! Hierna zijn we gaan boeken voor het olifantenkamp. We wilden 3 dagen nemen maar helaas was er een olifant ziek en dit was dus niet mogelijk. Uiteindelijk hebben we alles zelf geregeld en zijn we met de tuktuk naar het kamp (15 kilometer buiten de stad) gegaan hebben we op de olifanten gereden en ze gewassen in de rivier. Dit was echt te gek! We hebben ontzettend veel lol gehad met de olifanten en hun begeleiders en we waren erg gelukkig dat we dit gedaan hadden! Na deze drukke dag hebben we een dagje rustig aan gedaan en zijn we de dag erna weer verder vertrokken richting de thaise grens. Om wat afwisseling te brengen in de manier van reizen zijn we vanuit Luang Prabang per boot naar het noorden van Thailand gereisd.Vanuit Luang Praban hebben ongeveer 9 uur gevaren over de Mekong rivier en s'avonds hebben we een tussenstop in Pak Beng gemaakt. Dit is een klein dorpje langs de rivier dat alleen dient om te overnachten zodat je de dag erna met een andere boot verder kan varen. De dag erna hebben we weer 9 uur in de boot gezeten en toen waren we eindelijk aangekomen bij het Laotiaanse plaatsje Hoy Sai, hierna hebben we nog even een klein bootje genomen om naar de overkant van de rivier te gaan en toen zagen we eindelijk de grenspost met Thailand (Chiang Khon). Gelukkig waren we op tijd aangekomen ( 17:45 ) en was hij nog 15 minuten open! Aangekomen in Chiang Khon zagen we dat dit eigenlijk maar een klein straatje was. Om tijd te besparen hadden we besloten nog een minibus te nemen naar Chang Mai. Dit was weer een reis van 5 uur dus het beloofde een lange dag te worden ( we waren al van 8 uur s'ochtends aan het reizen ) Om 1 uur s'nachts waren we dan eindelijk aangekomen in Chang Mai en konden we een hotel gaan zoeken. Na een uur rondgelopen te hebben hadden we er eentje gevonden en konden we lekker gaan slapen. De volgende dag hebben we lekker op ons gemak wat rondgelopen in Chang Mai. Ook hebben we ons hier eens lekker laten masseren. ( Dit hadden we wel verdiend! ) S'avonds lekker gegeten en daarna nog even de nacht bazaar bezocht. De dag erna hebben we weer een scooter gehuurd en zijn we naar de Wat Phrathat Doi Suthep tempel gegaan, deze ligt bovenop een berg en vanuit hier heb je ook een super uitzicht over de stad. Ook zijn we deze dag nog naar de Chang Mai zoo gegaan. Na Chang Mai zijn we naar de stad Pai gegaan, dit is een klein maar erg knus hippiestadje in het noorden van Thailand. Hier hebben we midden op de straat heerlijk gegeten, ze hadden het goede idee om Chili con Carne en Lasagna te maken en dit hier te verkopen! Super! Omdat Mylene nog nooit geraft had en dit graag een keertje wilde doen hebben we s'avonds hiervoor geboekt. We hadden het idee om onze bagage mee te geven aan het busje en dan zelf de rivier af te raften naar het stadje Mae hong son en hier weer te overnachten. In Mae hong son hebben we de dag erna weer een scooter gehuurd en zijn we naar " The longneck village" gereden om de langnek bevolking te bezoeken. Dit waren erg aardige mensen en het heeft ons dan ook een aantal leuke foto's opgeleverd! Na Mae hong son hebben we een bus genomen naar Sukhothai. Dit was vroeger de hoofdstad van Thailand en hier zijn een aantal mooie tempels te bezichtigen. Dus weer een scooter gehuurd en op naar de tempels! Deze waren erg mooi maarja zoals ik eerder gezegd had " Niets kan de Angkor wat tempels in Cambodja meer overtreffen! " Na Sukothai zijn we weer verder gereisd naar Kanchanaburi. Hier is de brug over the river kwai en zijn de tijger tempels. In Kanchanaburi hebben we het oorlogsmuseum bezocht en natuurlijk de beroemde brug. We wilden ook nog de tijgertempels gaan bezoeken maar omdat we ons erin verdiept hadden en vele recencies gelezen hadden dat de tijgers gedrogeerd waren en mishandelt werden hebben we dit maar overgeslagen. S'avonds zijn we lekker op stap gegaan naar een leuke bar. De dag erna hebben we weer de bus genomen naar Bangkok, hier hebben we onze bus en bootreis geboekt naar het eiland Koh Chang voor de dag erna. Koh Chang is het op 3 na grootste eiland van Thailand en ligt circa 320 km ten zuiden van Bangkok. Hier wilden we onze laatste week van onze vakantie verslijten! We hebben hier voor een aantal dagen een scooter gehuurd om alle mooie stranden te bezoeken en we hebben hier weer lekker gedoken! Het was een super relaxt! Na Koh Chang zijn we weer terug gegaan naar Bangkok en hebben we nog een dag gewinkeld voor souveniers voor Mylene haar ouders en broers. Gisteren heb ik Mylene naar het vliegveld gebracht en hebben we afscheid genomen voor de komende 6 daagjes. Overmorgen vertrek ik zelf! Na alle overstromingen die mijn terugreis eventueel zouden kunnen beinvloeden staat momenteel de hele vloot van Qantas aan de grond vanwege een staking..dus laten we hopen dat over 2 dagen de vliegtuigen weer vliegen!

Dit is helaas het einde van mijn blogs..Aan elk feestje komt een einde, deze trip was het beste dat ik in mijn leven heb gedaan en het was voor mij elke cent waard, ik zou het voor geen goud meer willen missen. Nu weer terug naar de realiteit en sparen zodat we weer een nieuwe mooie reis kunnen maken. Mischien over een jaartje wel weer meer :-)

Hartstikke bedankt voor al jullie super leuke reacties! Zonder jullie had ik het schrijven allang opgegeven en waren al mijn mooie herrineringen langzaam vervaagd. Tot snel weer!

For me Travel is an Education. It open's our heart & Soul and puts us in a position of Risk, having to entrust ourselves in strangers and the elements of Nature .It give's us new life experience's, both Positive and Negative that we can learn from. The world is an amazing place. Travelling begins from the day we are born ! Life.... Embrace it ,Feel it, and live it! because once its gone its gone. Explore. Dream. Discover

30th October 2011
4. Boot Loas-Thailand (6)

Ohhhhhhh!
Wat ruig maan, hielemaol super um te zien tot ste hem nog steeds höbs!!

tot snel
oooh jammer de laatste,maarja om jullie weer live te zien is veel beter he,wat n vett verhaal weer,echt te gek dat jullie ons zo mee hebben laten genieten van jullie reis,heb echt wel van jullie verhalen genoten,eniet nog van de laatste dag en dan zien we ons heel snel amigo xx en knuf

Finito
Ja jongen, jammer voor jullie. Het zit erop. Achteraf denk je "wat is nu één jaar". Nou voor ons was het toch wel lang en we zullen heel blij zijn als we jullie weer terugzien op Nederlandse bodem. Tot woensdag (hopelijk).
30th October 2011

Iech hub genote vaan al dien reisverslage ech super!!!!

groeten
leve Roy 't Waor un genot um dien blogs te leze en de foto's te bekieke... mèh iech bin godsgruwellik bleij es ich diech weer gaw unne dikke poen kin geve.XXXX gooj rèis leve jong!!!

Laos en Noord Thailand ( de laatste )
Hoi Roy Je heb het laatste blog weer mooi geschreven dat zullen we gaan missen !! Maar jou weer thuis hebben is toch veel fijner!!! pppsss zolang als het duurt dat je thuis blijf. een hele goede en veilige thuisreis. xxx

30th October 2011

hoi Roy, Bedankt voor je rapportage en foto's over de mooie momenten die jullie op je rondreis hebben beleefd. Ik wens je voor de toekomst samen met je vriendin nog heel mooie jaren. groetjes Harry

Eind goed, al goed !!!
Aan alles komt een eind, ook aan het mooie !!! Als Qantas weer wil vliegen kom je op tijd thuis en is het " al goed ". Een lange trip met mooie reiservaringen, Je hebt het thuisfront laten meegenieten. Tot binnenkort.

't jaor um!
Wauw...alweer een jaar om! Het lijkt zo kort geleden dat jullie gingen...wat goed dat je dit niet had willen missen, dat was helemaal de bedoeling van de hele reis! Helemaal gelijk wat betreft je laatste slogan, je hele leven is een grote reis, op welke manier dan ook! ~It's about to enjoy each step along the way!!~ Een hele fijne terugreis gewenst!! Tot gauw dit keer! x

Huiswaarts..................
Ja jongens,het zit er nu toch echt op voor jullie. Nu weer terug naar de realiteit van het harde leven. Maar dit jaar is voor jullie 'n onvergetelijke ervaring geweest. Dat neemt in elk geval niemand jullie meer af! Ik wens jullie 'n goede reis en kan bijna niet wachten tot ik jullie weer zie. Alvast 'n dikke poen en tot woensdag. Ans
31st October 2011

Het is weer voorbij die mooie reis, maar wat zullen jullie zoveel rijker zijn geworden. Alvast een hele goede reis, Quantas vliegt weer > Gelukkig! Nu moet alleen het water niet te hoog komen te liggen :S Enfin, tot snel weer in het kleine maar ook zo mooie Mestreech :) Dikke poene veur miene neef dee noe wel lang genog is weg gewees xxxx
18th November 2011

Leuke verslagen
Met veel belangstelling en plezier heb ik steeds de reisverslagen en mooie foto's gelezen en bekeken en eerlijk gezegd was ik best een beetje jaloers op je met al je belevingen. Groetjes Ron Dolmans (Sabic/Cofely)

Tot: 0.188s; Tpl: 0.016s; cc: 7; qc: 47; dbt: 0.1223s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb