Published: May 6th 2011

Panama !

We zijn nog een keer naar Panama geweest, wat een reis ! Het was een heel avontuur.

Eerst namen we de Interbus, kleine busjes voor 12 personen of minder, naar San Jose Costa Rica.

Omdat we aan het strand wonen en het bijna altijd zonnig en warm is vergeten we nog wel eens dat er ook nog ander weer bestaat op de aardbol. We zaten in de Interbus, bergopwaarts, en ineens kwam de regen met bakken uit de lucht. Donder en bliksem en onwijs veel water, daar waren we NIET op voorbereid.
Er was geen zicht meer en we hoopten dat de buschauffeur wist waar de weg was. Uiteindelijk kwamen we in ons hotel - Balmoral aan waar het warm en droog was.

Nadat we in onze kamer waren geinstalleerd gingen we naar beneden voor lunch. Er waren behoorlijk wat mensen die intens naar de TV zaten te staren. Barcelona vs Real Madrid. We zagen de laatste 30 minutes van de voetbal wedstrijd en zagen Messi twee keer scoren. Goeie timing !

Met onze buikjes vol met eten gingen we winkelen. Het was hoognodig om kleren te kopen (omdat we nog steeds afvallen) en we hebben een paar leuke dingen gevonden.

De volgende dag vlogen we met Nature Air vanaf Pavas Airport (klein) in San Jose naar Bocas del Toro in Panama. Een uurtje vliegen. Beter dan 8 uur in de bus zitten. Alleen deze keer waren er behoorlijk wat drempels en putten in de lucht wat Willeke niet erg fijn vond. Een uur kan dan behoorlang lang duren ! Ook waren er drie piloten ipv twee en niet wetende wie wie aan het leren was, hielp ook niet echt. Maar uiteindelijk kwamen we toch in Bocas del Toro aan in het kleine vliegtuigje.

We hadden een fijn hotel gevonden, de Palma Royale. Tijdens het ontbijt de volgende ochtend hebben we wat van het Koninklijk Huwelijk in de UK kunnen zien, het was nog vroeg maar later op de dag in David hebben we er wat meer van gezien. Tijdsverschil.....

Vanaf Bocas del Toro namen we een water taxi naar Almirante. Gave boottrip van een half uur naar het vasteland. Er stonden veel mensen te wachten maar er waren weinig taxi's. Uiteindelijk werd er voor ons besloten dat we met de bus naar David gingen. Samen met 3 andere mensen werden we in een mini busje naar de bushalte gebracht. De bus naar David kwam al aanrijden dus we gingen snel het busje uit, gooiden onze bagage op het dak van de andere kleine bus waar een man er al op zat te wachten en het met touwen vastmaakte. De enigste plek was achterin de bus. GEEN goeie plek. Het voelde alsof we in een achtbaan zaten. We vlogen van de ene naar de ander kant. Willeke dacht dat Speedy Gonzalez achter het stuur zat. Uiteindelijk, nadat een vrouw had overgegeven in een plastic tas ging hij wat langzamer rijden.

We waren heel blij toen we in David aankwamen. Het was een busrit van ongeveer 4,5 uur maar het leek wel of er geen eind aan kwam.

Een taxi bracht ons naar het hotel, Ciudad de David. Hubert had het op internet gevonden en het was nog fijner dan we gedacht hadden. Nadat we de koffer uitgepakt hadden en de laptop op internet hadden aangesloten namen we even een "break". Ff uitrusten zeg maar....

Het was lekker warm in David en niet heet zoals mensen ons verteld hadden. Misschien komt dat omdat we aan het strand wonen en gewend zijn aan de hitte.

We konden onze ogen niet geloven, zoveel winkels als dat er waren, kleding en schoenen en van alles en nog wat. Als je geen schoenen kunt vinden in David is er iets heel erg mis met je. Wat een uitzoek ! en oh ja, de prijs ? We vonden een leuk stel slippers voor Willeke voor slechts 2,50 euro.

Verder hebben we allerlei kleren gevonden voor leuke prijzen in vergelijking met Costa Rica. Sommige winkels vonden we fijner dan andere maar je moet er eerst naar binnen gaan om daar achter te komen. Soms als je een winkel binnengaat is er meteen een verkoopster die aan je vastgekleeft zit. Als je ineens stopt botsen ze tegen je aan, zo dichtbij ! En dan denken ze ook nog dat ze je moeten helpen met winkelen..... NEE !

Onze ogen waren moe van al het kijken en dus gingen we terug naar het hotel. We zijn gewoon niet gewend om zoveel spullen te zien. En hier hebben ze spullen in tegenstelling tot Costa Rica waar je heel blij word als je een leuke fles wijn vind of een stukje Brie.

Na een lekker diner gingen we naar onze kamer op de 5e verdieping om uit te rusten. We waren best moe na al het reizen en winkelen en gingen vroeg naar bed.

Om ongeveer 03.20 werden we wakker en een paar seconden later ging de hele kamer heen en weer. AARDBEVING ! het duurde best lang, wel 20 seconden of zo. Daarna konden we niet zo gauw meer slapen, we voelden ons als kokosnoten die uit een boom worden geschud. De volgende ochtend kwamen we erachter dat het een aardbeving van 6.0 op de schaal van Richter was, ten zuiden van David in de Pacifische Oceaan. Niemand raakte gewond en er was geen schade aan gebouwen enz.

Tot nu toe hebben we meegemaakt:
1. Regen, donder en bliksem in de bus naar San Jose
2. Drempels en putten in de lucht in het vliegtuig naar Panama
3. Speedy Gonzales als buschauffeur naar David
4. Aardbeving in het hotel in David

De volgende dag zouden we onze huur auto ophalen en we waren benieuwd wat er zou gebeuren.... ! niets gelukkig. We hoefden "slechts" 15 minuten te wachten tot de man van Avis huurauto kwam opdagen en nogmaals een uur zodat hij de papieren in orde kon maken....maar uiteindelijk zaten we in de auto op weg van David naar Boquete.

Boquete is een leuk dorp en maar een half uur rijden vanaf David. Je rijd richting de Baru vulkaan, geen paniek, hij doet niks meer. Het is een beetje in de heuvels waar de lucht heerlijk fris en koel is.

Onze huurauto was heerlijk om in rond te rijden en voordat we het wisten waren we al in Boquete. We hebben wat rondgetoerd en van de uitzichten genoten. Er stroomt een rivier door het dorp die nu behoorlijk droog was.

Hubert had op internet een aantal cabina's/apartementen gevonden om te huren. Ja, jullie lezen het goed, we gaan verhuizen naar Boquete in Panama. In augustus dit jaar.

We hebben een aantal cabina's en apartementen bekeken maar na de eerste wisten we al dat die HET was.

HET is een knusse cabina met een keuken / woonruimte en twee slaapkamers met ieder een eigen badkamer. Er is o.a. internet en een wasmachine. Vanaf de veranda kijken we in een mooie tuin met heel veel gras waar Shasta zich prima zal vermaken. De eigenaresse (erg creatief) heeft ook een hond, kunnen ze lekker samen spelen. We hebben onze eigen ingang met oprit en poort. De hele tuin is ommuurd zodat Shasta niet weg kan lopen. Het heeft alles van wat we naar op zoek waren. De huur is slechts $ 500 per maand en voor $ 40 meer raapt de tuinman ook nog eens de poep op van Shasta. Niet slecht he ?

Op de weg terug hebben we een hondenkennel bezocht. Dat voelde goed. We zijn er van overtuigd dat Shasta het daar naar zijn zin zal hebben. De honden, er waren er wel een stuk of 10, liepen gewoon in en om het huis rond alsof ze er woonden. Er was een grote tuin om het huis en een apart gedeelte om de honden te trainen.

De laatste stop was bij BookMarks. Een grote en welvoorziene tweedehands boek winkel. Alle boeken in het Engels, helemaal goed ! we hebben er wel vier gekocht. Het is gelukt om ze in de koffer te proppen, samen met de rest van de spullen die we gekocht hebben.

Weer terug naar ons hotel, opgetogen dat we "ons huisje" hadden gevonden.

De laatste dag hebben we nog meer interessante winkels gevonden en hebben lekker gerelaxed bij het zwembad. We hebben zelfs gezwommen, wat we normaal niet zo gauw doen.

Het Hotel de Ciudad de David is ons goed bevallen. Daar gaan we zeker nog een keer naartoe. Na drie nachten was het weer tijd om naar huis te gaan. We zijn naar de luchthaven gereden en de auto weer ingeleverd. Inchecken bij Air Panama ging ook snel en deze keer was het vliegtuig gelukkig wat groter dan die van Nature Air. Het voelde een stuk beter. We kregen zelfs wat te knabbelen en te drinken. Ook deze keer was het maar een uur vliegen, en we kwamen op tijd aan in San Jose op de grote luchthaven.

Een shuttle haalde ons daar op en bracht ons naar het hotel. Nogmaals gingen we winkelen. In Costa Rica doe je dat, als DE winkels in de buurt zijn, dan ga je er naar toe om de spullen te kopen die je thuis niet kunt vinden.

De reis terug naar Samara was rustig, geen belevenissen. We hadden zelfs een pirve chauffeur, alleen wij en onze bagage, lekker rustig.

Shasta was blij om ons weer te zien en vice versa. We hebben hem verteld van onze avonturen en dat we een leuke cabina met een grote tuin voor hem hebben gevonden. Hij had een grote glimlach op zijn gezicht, en wij ook.....

Tot de volgende keer !

Oh ja, geen nieuwe foto's deze keer.
De camera die we meegenomen hadden besloot om het niet meer te doen. Als je de hotels Googled kun je zien waar we geslapen hebben. Jullie moeten tot augustus wachten voor foto's van ons nieuwe onderkomen. Geduld !

ciao amigos
Willeke & Hubert en Shasta

**********************************

Panama !

Once again we went to Panama and what a trip we had ! it was adventurous for sure.

First we took the Interbus, small vans which hold no more than 12 people or less, to San Jose Costa Rica.

While living on the beach for two years we kind of forget that there is actually other weather on the earth than just sunshine. So we were on the Interbus driving in the mountains, while all of a sudden it started raining heavily. Thunder and lightning and heavy rain...wow... we were sooo.. NOT prepared for that. There was no view at all anymore, and we were hoping the busdriver knew where the road was. Finally we made it to our hotel in downtown San Jose, the Balmoral, where it was nice and dry.

We settled into our room and went downstairs to have lunch at the hotel. There were lots of people everywhere staring at the TV screens. Barcelona vs Real Madrid, that's soccer by the way. So we saw the last 30 minutes of the game and watched Messi score twice ! Go Messi ! good timing on our part.

With our bellies full of food we went out for some necessary clothes shopping (because we are losing weight! ) and found some nice stuff.

The next day we took a flight with Nature Air from Pavas Airport (small) in San Jose to Bocas del Toro in Panama, just an hour flight. Better than spending 8 hours on a bus but this time there were a lot of potholes and speedbumps in the air which Willeke didn't like at all. An hour can seem like a very loooooong time like that. Also there where like three pilots instead of two, and not knowing who was teaching who didn't help. But eventually we made it to Bocas del Toro in the small plane.

We had a very pleasant stay at the Palma Royale Hotel, where we watched a little bit of the Royal Wedding in the UK while having breakfast. It was still early so we didn't get to see the real wedding but we caught that later in the day in David.

From Bocas del Toro we took a water taxi to Almirante. That was really nice. It was a 30 minute boat trip to the mainland. A lot of people were waiting there, but not a lot of taxi's. So finally, people decided for us that we would have to take the bus to David. Along with 3 more people in a mini van we were brought to a bus stop. The bus to David was already coming our way so we hurried out of the mini van, threw our luggage on top of the bus where a guy caught and stored it. We sat in the back of the bus, where we found the only available seats. That is NOT a good place. We felt like we were on a roller coaster. The back of the bus was swaying this way and that way. Willeke thought the driver was a Speedy Gonzalez. Finally after a lady got sick and threw up in a bag the driver slowed down a little bit.

We were very happy to finally arrive in David. This was like a 4.5 hours bus ride in a small bus which seemed like forever.

A taxi took us to our Hotel, the Hotel Ciudad de David. Hubert found it on the internet and it turned out to be even nicer than we thought it was going to be. Once again we settled into our room. The bellhop hooked up our laptop so we could use the internet, then we unpacked and relaxed for a bit.

It was nice and warm in David but NOT as hot as so many people told us it would be. Maybe because we are living on the beach where it is very hot and we are accustomed to it.

Anyway we could not believe all the stores there: clothes and shoes and almost everything else you can think of. If you cannot find a pair of shoes in David then there is something very wrong with you. Wow! What a selection! And oh yes, the price ? We bought a nice pair of sandals for Willeke for only $ 4.00.

We found all kinds of nice clothes for us for very cheap prices compared to Costa Rica. Some stores we liked better than others but you just have to go in and find out. Sometimes when you go into a store there is somebody walking behind you immediately. And l mean, right behind you, like one step away. Don't make any sudden stops or you will find the person bumping into your back. Also they think they have to help you shop...... NO !

Our eyes were tired of looking at all the stores and things and clothes and everything so we went back to the hotel. We are not used to seeing this many stores and stuff, that's why. Also they actually HAVE stuff instead of in Costa Rica where you feel very lucky to find a nice bottle of wine or a piece of Brie cheese.

After a nice dinner we went back to the room on the 5th floor and relaxed. We were very tired from all the traveling and shopping so we went to sleep early.

Around 03.20 am we woke up and a few seconds later the room started shaking. EARTHQUAKE! It lasted for quite a few seconds, like 20 or so. After that we couldn't sleep for a while, we felt like coconuts being shaken out of a tree....
It turned out to be an earthquake of 6.0 on the Richter scale south of David in the Pacific Ocean. We learned that the following morning on the news. Nobody got hurt and there was no damage to buildings etc.

So we had:
1. Rain, thunder, lightning on the bus to San Jose
2. Air speedbumps and potholes on the plane from San Jose to Bocas del Toro
3. Speedy Gonzales as a busdriver from Almirante to David
4. Earthquake in the hotel in David

The next day we were supposed to pick up our rental car and we were wondering what was going to happen there...! Not so much, fortunately. We only had to wait 15 minutes for the Avis guy to show up and for him to take an hour to do the paperwork.....but finally we drove away from the airport in David to Boquete.

Boquete is a nice town located a half hour drive from David. You drive towards the Baru volcano. No worries, it's not working anymore! It's a bit up in the mountains where the air is nice and fresh and cool.

Our rental car was easy to drive and we were in Boquete before we knew it. We decided to just drive around for a bit and have a look at the scenery and to get to know the layout of the town. A river runs through the town and it has a lot of cool water in it in the rainy season. Today it was fairly low.

Hubert has been looking for cabina's/apartments for rent on the internet. Yes you are reading this correctly, we are moving to Boquete in Panama! in August this year.

So we looked at a few cabins and apartments but we already knew that the first one we saw was IT.

IT is a lovely cabin with kitchen/dining/living area and two bedrooms with their own separate bathrooms. There is WIFI internet and a washing machine among other things. And in front of the cabin is a nice porch where we can sit while looking out over the big and beautiful garden. There is a lot of grass for Shasta to roll in and he can wander around freely. The owner has a dog too so they can play together if they feel like it. She is an artist, painter and makes jewelry, very creative as are we. Good connection there. We also have our own driveway up to the cabin. It has a gate which is secure and the garden is all fenced so Shasta can't walk away. It feels like it has everything we are looking for, and the rent ? only $ 500 per month and $ 40 for the gardner for picking up Shasta's poop. Not bad at all.

Since the prices in Panama are half of that in Costa Rica, we are going to be able to save some money and be able to buy our own car after awhile. We will rent/lease a car for the first 6 months and take it from there.

On the way back we went to visit a dog boarding place. That felt really good too. We are sure that Shasta is going to like it there. The dogs (there were like 10 of them there from big to small) were walking in and out of the house like they live there. A big garden surrounds the house and there is a training area for the dogs as well.

One more stop at BookMarks. A very big and well provided book store with used books in English. How wonderful! We bought 4. We couldn't help it and Willeke said she would make them fit in the suitcase, which she did with all the rest of the stuff we bought. It did help that we bought a backpack as well....

So we went back to the hotel, very excited that we found "our place".

The next day we found some more stores which excited us, we managed to relax by the hotel pool and, unusual for us, actually got into the water.

We had a really great stay at the Hotel de Ciudad de David. We will be back for sure! After three nights it was time to go home again. We drove to the airport, returned the car and checked in with AirPanama. This plane was a lot bigger than the one from Nature Air and that made us feel better. The flight attendants brought us some peanuts and drinks while in flight and after an hour without potholes and bumps this time, we landed in San Jose at the big airport.

The shuttle took us to our hotel and we went shopping once more. In Costa Rica it's like that, when the stores are there you want to go and get stuff that you can't get at home.

Our trip back to Samara was uneventful. This time we had a private chauffeur. Nobody else in the bus but us and our luggage, how nice and quiet.

Shasta was very happy to see us on our return and vice versa. We told him about our adventures and that we are going to live in a nice cabin with a big garden for him. He had a big smile on his face, as did we.....

Until next time !

Oh yes, we know, there are no new pictures.
The camera we took with us decided not to work so just google the hotels to see where we stayed. You have to wait until August to get some pictures from our new place. Be patient.

ciao amigos
Willeke & Hubert and Shasta

6th May 2011

Very exciting
I'm so happy for you to have found "your place". It sounds wonderful!!!

Tot: 0.07s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 48; dbt: 0.0282s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb