Fiji Rundt

Oceania » Fiji » Viti Levu
November 30th 2010
Published: December 4th 2010

SHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITTTTTTTT...kultursjok

Just ankommet til Fiji og hjaelp hvor ubehageligt.

Dag 1

Vi ankommer hos Oripa (CouchSurfer) hvor vi skal bo de foerste par dage, hvorefter vi tager til Nadi by. Fiji har det samme koncept som Tonga med Fiji Time hvor alt gaar lidt langsommere. Det moedte vi dog intet af.
Nadi er et turisthelvede. Hovedgaden er fyldt med smaa "Tourist informations", der er et andet navn for rejsebureau, hvor de proever at saelge ture. Overalt bliver man stoppet og spurgt, hvor man er fra?, hvor man bor? (ellers kan de godt finde noget) Om man ikke er interesseret i en guided tur til den naermeste landsby eller oe.

Ved markedet fandt vi et tiltraengt aandehul, og fik sundet os lidt. Stemningen i Nadi er hektisk, og fuldstaendig og aldeles forskellig fra den stemning vi foer har moedt i byerne i Tonga! Efter en dag i Nadi, var vi temmelig traette og synes vi skulle gaa paa restaurant, da priserne generelt ogsa er lavere end paa Tonga. Men efter noget ellers laekker indisk mad, endte vi med at betale naesten dobbelt, da tjeneren mente vi havde bestilt noget andet end hvad vi troede.

Vi kom hjem i seng godt forvirrede, oere og uden overblik over hvad man kan tage sig til paa Fiji, uden at betale over 100$ for en guided halvdagstur til en autentisk landsby med show og kava.

Dag 2

Vi tog en bustur vaek fra Nadi og ville proeve at finde vej ind til hoejlandet selv. Hvilket var svaert da vi hverken havde guidebog, man ikke kan koebe paa Fiji, og da vi ikke rigtig kunne spoerge nogen, uden at vi i stedet fik tilbudt en pakkeoplevelse.

Vi tog nordpaa foerst til Lautoka og derefter Ba, hvorfra vi saa ville proeve at komme ind i hoejlandet af en rute vi kunne se paa et kort. Her begyndte Fiji herligheder at skinne igennem. I en aaben bus iagtog vi sukkeroersplantager, regnskovsdaekkede og graesdaekkedebjerglandskaber, mangroveskove, flotte sandstrande, tropiske badeoer og smaa landsbyer. Folk aendrede ogsaa attitude. Folk blev mere afslappede og venlige, og vi endte med poser af indisk slik, og fik drukket og spist paa mange forskellige hyggelige restaurant/cafeer. En tur ind til hoejlandet blev det dog ikke til, det var ikke muligt med bus blev der sagt.

Senere fortalte Oripas niece Buna os at aarsagen til at turene ind til landsbyerne er guidede er fordi Fiji har mange omraader der er hellige og bekyttede af heksekunster. Det kan vaere direkte farligt at komme til en landsby hvis man ikke er inviteret eller har gaver nok med til hoevdingen. Flere steder er der tegn fra Fijis kannibalistiske aera, med skulpture dannet af kranier og ovne tiltaenkt mennesker. Vi fik en oplysende snak med Buna og Fiji blev mere og mere interesant.

Dag 3

Generelt er Fiji mere teknologisk udviklede (de har bedre internet), indkoebsmulighederne er stoerre (de har supermarkeder) og saa er det meget mere kommercielt. F.eks. har de McD og de stoerrere firmaere sponsorerede busstoppesteder, byskilte og skoleskilte. I dag skulle vores tur gaa til hovedstaden Suva. Vi vidste ikke hvor vi skulle bo, men regnede med at udbudet var noglelunde ligesom i Nadi, hvilket ikke ville goere det til et problem. Vi tog en bus kl. 11 og fik at vide at den ville ankomme 3 timer efter... Vejen gik syd om oen og paa vejen kom vi forbi Coral Coast og Pacific Coast der er bounty strande fyldt med resorts hoteller og lodges der er et must for honeymooners. Flere lodges tilbydder efter sigende et aegte fiji-bryllup hvor bruden bliver hentet af traditionelle fijikrigere.

Endnu engang blev vi betaget af regnskov og bjerge og super flotte strande og efter 4 timer, var vi i Suva.
Her besoegte vi et lokalt marked og fik noget af vores hidtil laekreste mad. Suppe, koed og kassava, simpelt men guddommeligt (ogsaa for en vegetar).

Tiden gik og vi besluttede at det nok var tid at finde et sted for natten... To hostels var mulige, hvor dog begge var fuldt bookede, fortalte nettet.
Vi besluttede at proeve et billigt hotel. Det var ogsaa booket. Vi havde ikke taget soveposer og liggeunderlag med, saa mulighederne for at laegge os ved havnen lod sig ikke give sig.

Portieren paa internetcafeen, sagde at vi da kunne proeve at ringe til det ene hostel, der dog laa 30min. koersel uden for byen. Meget venligt laante han os telefonen, og vi ringede til Raintree Logde. Der var et rum ledigt (!) og 30 min efter, var vi omringet af regnskov, pools og generelt rigtig laekre omgivelser. Hurra!

Dag 4 & 5

Vi sov to naetter paa den laekre lodge og oplevede Suva - en fin lille storby - samt regnskoven, hvor vi spankulerede rundt i det man taenker paa, naar ordet paradis bliver naevnt. Der var flere vandfald og smaa pools hvori man kunne bade.

Efter at have besoegt regnskoven om morgenen, tog vi bussen fra Suva til Lautoka. Denne gang nord om oen. Den nordlige rute havde flere bjergetaper, og vi fik set mere af Fijis midte.

Vi havde aftalt med Fi fra Viselei (endnu en couchsurfer) at vi kunne overnatte hos hendes familie. Vi blev budt velkommen med venlighed og en slurk kava, samt en god seng at sove i.
Fi havde desvaerre huset fyldt med sofasovere saa hun var usikker paa om vi kunne overnatte alle tre naetter. Oev oev.

Dag 6

Nu er vi tilbage i Nadi, vi tager hen til Oripa snart og haaber paa at vi kan overnatte hos hende igen.

... Det kunne vi desvaerre ikke... Hmm. Ringer til fi & api, og Fi siger at vi er ganske velkommen. Vi tager en bus tilbage til Visesei. Huhu - alt er godt!
De andre couchsurfere er hjemme og vi hygger med en film om aftenen.

Dag 7

Idag skal vi proeve at komme ind til hoejlandet. Fi fortaeller os at det ER muligt. Efter hendes instruktioner tager vi en bus til Lautoka og herfra en bus til Tavakuba, herfra skal vi gaa til Abaca.

Afsted gaar det tidlig morgen med bus. Vi naar Abaca ved 11-tiden formiddag efter 2 timers vandren.

I Abaca bliver vi moedt med venlige Bula og overraskede men imponerede miner, fordi vi har gaaet ruten. Vi faar en bog, der fortaeller om stedet, dets planter og historie som beloenning 😊

Paa vej op af bjerget ser vi en mand arbejde med at hoeste kavaplanter. Han sidder laengst ude paa bjergskraaningen og spiser et sukkerroer. Taenderne loeber i vand, kan vi maske smage? Han raaber ind til os paa stien, som om han har hoert vores tanker - om vi ogsaa vil have en stang med?. "Ja tak!" Soedt og saftigt, slukker det toersten. Laekkert! Og hvilken udsigt.

Smaa boderSmaa boder
Smaa boder

Lokalt Downtown loppemarked: Fiji tapa-taepper: traefibre banket flade, de lange fibre opbloedes og saettes sammen, de toerrer og herefter bliver de malet med mango-saft, skraeddere, madboder und so weiter.
Colo-I-Suva Colo-I-Suva
Colo-I-Suva

Regnskov taet paa Raintree Lodge hvor vi boede et par naetter.
Oevre-poolsOevre-pools
Oevre-pools

Her blev filmen anaconda indspillet :)

5th December 2010

....
..... daajligt at høre fra jer - (genfortæller til mormor) - kh hr.bert
10th December 2010

Ville gerne være afsted.. Tager computer med til mormor i dag, så hun kan se hvordan en travelblog ser ud.
19th December 2010

wow
nice nice, dejligt at breake fra eksamenslæsning og læse det her, man får næsten varmen af det - og der skal noget til herhjemme i snelandet!

Tot: 0.124s; Tpl: 0.021s; cc: 13; qc: 50; dbt: 0.0372s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb