Tonga

Oceania
October 20th 2010
Published: November 9th 2010

I HeathrowI HeathrowI Heathrow

Laeg maerke til manden til hoejre for Kristine.

Tonga

Tonga er det sidste kongerige i Polynesien. Der er 176 oeer, hvor omtrent 52 er beboet. Oeerne fordeler sig i 5 oegrupper: Eua, Tongatapu, Ha'apai, Vava'U og Niuas.

Vi startede vores rejse paa Tongatapu hvor hovedstaden Nuku'Alofa ligger. Efter et par dage i hovedstaden, tog vi med faergen Ajang Subu til Oegruppen Vava'U. Sejlturen var paa smaa 20 timer, og der var ualmindelig haard soe.

Forrige aar gik et af skibene, der ligger i ruten mellem Tongatapu-Ha'apai-Vava'U, ned. Skibet havde vaeret i drift i Fiji, men var blevet for gammelt og skulle skrottes. Det lokale Tonganske skrotfirma tilboed at opkoebe det, men blev overbudt af den Tonganske regering. Skibet kunne ikke sejles til Tonga fra Fiji men blev noedt til at fragtes. I Tonga blev det sat i drift mellem oegrupperne, og den klarede ikke mere end 4 ture foer end den gik ned med alle undtagen nogle faa maend der havde vaeret paa daekket.

Der kom rigtig, rigtig meget fokus paa forlisset og Ajang Subu er indsat indtil februar med hjaelp fra Australien og New Zealand, indtil den nye faerge fra Japan overtager. Saa selvom forlisset lurede lidt i baggrunden foelte vi os trygge da
I det groenne hus I det groenne hus I det groenne hus

Den lille opholdsstue i Tonis Guest House, godt og vel 5km fra Nuku'Alofa. Her boede vi 3 dage indtil vi kunne tage faergen til Vava'U
vi gik ombord.

Vi ankom til Vava'U og foelte hele den dag at vi stadig var paa soeen. Det gyngede hel vildt!

Vava'U

Efter at have ventet et par dage i Neiafu (Vava'Us stoerste by) blev vi hentet af vores foerste Wwoofer vaert Caroline Hudson. Caroline, der sammen med sin mand Steve, driver Ika Lahi Lodge paa oeen Hunga. Ika Lahi er en gamefishing lodge og restaurant for forbipasserende yachts. Mens Hunga, er en af de storrere oer med omtrent 400 indbyggere.

Her lugede, bygget hegn til passionsfrugter, vasket op og skaeret traeer til.

Vi har mens vi har vaeret der faaet helt forrygende god mad!!

Metalgenbrug!!Metalgenbrug!!
Metalgenbrug!!

De sorterer glas og metal til genbrug. Det her er den lokale genbrugsplads for metal i Nuku'Alofa
GrisGris
Gris

De har grisene gaende frit omkring i byerne. Folk kender sin gris og det er ulovligt at stjaele en gris ogsaa selvom den er koert over.-
Baaden til Vava'uBaaden til Vava'u
Baaden til Vava'u

Kaempe boelger kun faa timer inden
Leret vej til Mt. TalauLeret vej til Mt. Talau
Leret vej til Mt. Talau

bjerget er mindst 100m
Prinsessen i en hyggelig mitsubishi Prinsessen i en hyggelig mitsubishi
Prinsessen i en hyggelig mitsubishi

Vi blev inviteret med paa stranden paa den anden side af oen og fik et lift med
 Lokal bader Lokal bader
Lokal bader

De bader overalt, Kristine maatte opgive sit forsoeg paa at komme i vandet her, fordi der var nasty klippe/koral formationer der skar. Kristoffer havde sko paa, men turde kun gaa ud til hoften pga. staerk understroem

21st November 2010

hej
Det var dejligt at høre fra jer og at se de dejlige billeder. vi var ved at tro at I var forsvundet på en øde ø ligesom Robinson Crusoe. kh Johs og Bibi

Tot: 0.108s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0449s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb