Beijing på ømme fødder

Asia » China » Beijing
October 14th 2010
Published: October 14th 2010

Fælles-diskoFælles-diskoFælles-disko

Måske en art Zumba træning. I hver fald mange mennesker, der hygger sig midt i Beijing smoggen
Pyhaaa tager lige en slapper...

Med kun nogle få dage her i byen tænker jeg, at det er med at se noget, så - jeg har travet byen tynd fra i morges kl. 07 og til nu kl. 17. Når man kigger på et kort, så ser alting egentlig ganske enkelt ud - hvis man koncentrerer sig om det der ligger indenfor den inderste ringvej, så - rimelig håndterligt... men - det er altså en temmelig stor by det her, og de på kortet små gader er giga mega boulevarder kilometer efter kilometer. Det tager lidt tid at komme fra det ene til det andet sted. Nå fint med en subway, som bare virker - til tider står man lidt klemt, men hvad - det er faktisk søde mennesker.

I dag har jeg været super heldig med vejret. Det blæser lidt, og jeg har hele dagen gået rundt med blå himmel og stort set ingen smog. I går var det anderledes - der lå en let "tåge" over byen, som indhyllede alt længere væk end en kilometer. Da jeg gik en tur i går aftes var det ganske tydeligt, hvor piv-forurenet her er - ret klamt, men altså ikke
Morgen i Hutong'enMorgen i Hutong'enMorgen i Hutong'en

Ca. her bor jeg. Der er ikke bad eller toilet i husene, så man har fælles "faciliteter" til det. Dog ikke på mit hostel. Egentlig meget rart :-)
i dag.

Jeg indrømmer - i dag tog jeg the Standard Tourist Trap Tour: Ti'anMen Square, den Forbudte By, Pearl Market og Temple of Heaven. Men klart nok hvorfor turisterne besøger f.eks. den Forbudte By: wouw for en omgang gamle bygninger. Hvis man skulle have behov for et skud kinesisk ældgammelt arkitektur, så er sådan en omgang helt ok til at dæmpe abstinenserne. Temmeligt imponerende...

Pear Market - tjaaa jeg havde brug for et webcam og en lille rygsæk, så jeg tænkte, at her måtte man kunne finde det hele. Ganske rigtigt: great fun med sådan en omgang shopping uden faste priser. Rygsæk; Jeg er nu den stolte ejer af en helt "ægte" North Face dagtursrygsæk. Startpris 45o RMB men købt til 60 RMB. Ingen tvivl om at jeg stadig er snydt så vandet driver, men en rygsæk, der sikkert lige kan holde denne måned for ca. 55k kr., det er egentlig ok - og pæn - det er den!

Webcam: Tjaaaaa det ser ud til at virke. Den søde sælger måtte ellers næste knibe en tåre, da jeg pressede hende ned til 75 Rmb, men til gengæld lovede hun mig, at det var ægte kinesisk og
Den Forbudte ByDen Forbudte ByDen Forbudte By

Klassisk turist-skud!
oven i købet et registreret varemærke, så jeg kunne bare komme tilbage hvis der skulle være bøvl. Nå - men hun mente at jeg måtte være meget glad for mit køb, for da hun jo tabte penge på det, så måtte jeg være en god handelsmand. Ja ja - in my dreams!

Ellers har jeg også hygget mig lidt mere i parkerne. Smiler stadig ved synet og lyden af de kinesere, der stiller sig op og synger en lille sang, eller giver den for fuld hammer på traditionelle instrumenter. Et af dem er f.eks. Erhu - en enstrenget kinesisk violin. Man kender den nok uden at vide det - tænk traditionel kinesisk musik: Erhu er " violinlyden". Den er ikke så nem at spille på: En gammel mand i en park tilbød mig en "prøvetur" og så ville han sandelig også gerne fotografere mig. Det lød næsten lige så godt, som sidst jeg spillede violin: Rigtig skidt! Men han kunne spille så tårerne trillede af kinderne over de vemodige kinesiske melodier. Meget stort! Bedst af det hele: Folk gør det altså ikke for at tjene penge. Der er ikke nogen hat der går rundt. Mit gæt er bare, at
Lokale musikereLokale musikereLokale musikere

To musikanter i aktion på Erhu
her er der steder hvor man kan øve sig i fred og ro, for udenfor: pyha - der er ligesom pænt meget larm.

Men nu vil jeg ikke skrive mere i dag. Efter kun 1,5 dag kunne jeg ellers fortsætte i evigheder, men der bliver jo tid nok. Jeg sætter et par billeder ind til inspiration - ja jeg fandt memory card læseren nederst i kufferten.

En international Erhu-kunstnerEn international Erhu-kunstner
En international Erhu-kunstner

Artist formerly known as Emperor of the Erhus
Morgemaden er vejMorgemaden er vej
Morgemaden er vej

Dejlig pandekage med æg, forårsløg, blommesauce og chili. Yum-yum!
Fædrelandet!!!Fædrelandet!!!
Fædrelandet!!!

Kø til Mao mausolæet. De ville ikke lukke mig ind, fordi jeg havde kamera - øv! Muligvis taler vi også bare en voksfigur, så den der ler sidst...
Pas på Norge!Pas på Norge!
Pas på Norge!

Forberedelser til... hvad?
Beijing MandskorBeijing Mandskor
Beijing Mandskor

Ikke et øje var tørt - de sang faktisk rigtig godt.

14th October 2010

Fra Louise
Hej brormand, Det er jo helt fantastisk at høre fra dig og ikke mindst se dine billeder - her var der ikke øje tørt over dit erhu foto, can't wait to hear you play :-) Knus fra Louise
18th October 2010

Dejlige billeder! nød at læse den, var hårdt skønt!
18th October 2010

Nice translation...
Did not knew your danish were that good Ira :-)

Tot: 0.055s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 46; dbt: 0.0321s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb