St. Petersburg, Pushkin & Mariinski theater

Published: October 3rd 2010

PushkinPushkinPushkin

Catherine palace
Na een klein beetje op mijn manier weggegaan te zijn (lekker relaxed allerlaatste dingetjes kopen en regelen niet gekeken wanneer de trein naar Düsseldorf ophield met rijden, met dank aan Arnoud & Harriëtte nachtje (drie uurtjes) in Venlo geslapen) ben ik inmiddels aangekomen in St. Petersburg en ben een klein beetje rondgeleid.
's Avonds naar een grappig cafétje, waar redelijk veel buitenlanders komen, en gedaan waar Russen goed in zijn, nl. drinken.
Omdat het 's nachts niet echt veilig schijnt te zijn om over straat te lopen een 'taxi'-avontuurtje, heel erg veel Russen klussen een beetje bij door voor taxi te spelen. Op straat steek je je hand op en de eerste de beste die stopt, vertel je waar je naar toe wilt en maakt vervolgens een prijsafspraak. Als je het er mee eens bent stap je in, als je het er niet mee eens bent loop je weg en herhaalt het ritueel zich.

De volgende dag naar Pushkin gereden, een stadje net onder St. Petersburg. De toeristische atractie Tsarskoye selo oftewel tsarenstad bezocht, dit is een gigantisch park waarin 2 paleizen liggen van voormalige tsaren.

Zondag naar een treinmuseum geweest waar wel redelijk brute apparaten stonden. O.a. hele oude stoomlocomotieven en oorlogstuig.
Erna naar een Russische orthodoxe kerk, waar ze geen toeristen toelaten, maar waar ik wel naar binnen mocht omdat ik een gast was van Joris & Elena. En we vielen met onze neus in een huwelijksplechtigheid, vrij grappig maar erruuuuug langdradig.
's Avonds het hoogtepunt tot nu toe alhoewel supertoeristisch, het Zwanenmeer in het Mariinsky theater.
Prachtig!!
Er werd mij verteld dat ik naar dat theater toe moest omdat daar de 'top' danst en het een erg mooi theater is. Kon het dansen niet helemaal goed beoordelen (ben immers toch een leek), maar vond het geweldig!

De rest van de dagen een beetje door St. Petersburg gelopen, wat foto's gemaakt en in het zonnetje gezeten. Wie had dat gedacht...
Op de laatste dag naar de Hermitage geweest en daar een middag rondgestruind. De Hermitage is echt groot, veel, mooie dingetjes, divers, van o.a. oud Egyptisch, Grieks, Romeins, Japans tot 20e eeuw grote schilders. Het is erg doolhofachtig en overal iets moois, van mooie gangen, zalen, ruimtes tot doorgangen waar ze ook weer iets moois hebben neergezet. En dan te bedenken dat meeste musea maar ongeveer 1/3 van hun collectie exposeren, te veel...

Op naar Moskou!

N.B.
De meeste foto's zijn helaas slecht, klein foutje met een instelling (hoe dat is gebeurt is voor mij nog steeds een raadsel) heb ze er toch maar opgezet om een impressie te geven.

Catherine palaceCatherine palace
Catherine palace

één van de vele gebouwtjes in die tuin

Blijkbaar doen Russen dit met gevallen bladeren...
TreinmuseumTreinmuseum
Treinmuseum

Vreemde trein...
Mariinsky theaterMariinsky theater
Mariinsky theater

Jammer dat 'ie niet scherp is...
Gaar straatjeGaar straatje
Gaar straatje

Ook dit is St. Petersburg...
St. Paul's cathedralSt. Paul's cathedral
St. Paul's cathedral

Hoogste gebouw van de stad, vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over St. Petersburg.
HalletjeHalletje
Halletje

Metrostation zijn redelijk groot, druk en mooi.

6th October 2010

je ziet er alweer goed uit...
weekje weg. geniet al volop zo te zien.. je staat al weer goed op de foto....

Je past je ook snel aan he..
Pas een week weg...al aardig naar je zin zo te lezen. En je past je makkelijk aan he....?? Hoe innovatief ze daar zijn....
10th October 2010

Travelkoning
Leuk om wat van je begintrip te zien,we blijven je volgen heel veel plezier tot .......later..

Tot: 0.1s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 53; dbt: 0.0413s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb