Is og innvoller i Mar del Plata

Published: March 2nd 2010

Buenos Aires og storby er vel og fint det, men i helga så vi likevel behovet for å komme oss bort litt, og da var det spesielt ønsket om sol og strand og vann som sto sterkt.
Stressa fra skolen til buss-stasjonen, og var ute i god tid trodde vi, men klokka ble halv tre og tre og bussen kom ikke, og ikke sto det noe om den på tavla heller. Overbevist om at vi på en eller annen måte hadde ignorert den der den sto rett foran oss, så vi ingen annen utvei enn å kjøpe ny billett (hadde kjøpt returbillett og booka rom allerede). Dama i kassa holder akkurat på å trykke ok på kortmaskina når bussen plutselig kommer kjørende inn på stasjonen! Skjønner at det kan være greit å lære seg nok spansk til å forstå meldingene som blir sendt over høytaleranlegget, ellers kan det bli en dyr tur om vi ender opp med å kjøpe dobbelt opp med billetter flere ganger!

Kom oss til Mar del Plata gjorde vi iallefall, og kom oss på stranda gjorde vi også. Men det skal litt til for å imponere etter en måned med tropiske strender i Brasil, for det er bare å innse det, vi er ikke i tropene lenger. Men stranda her, var et kapittel for seg selv. Størsteparten av stranda var fylt av små partytelt, og om du var så heldig å være medlem, eller så heldig at du gadd å betale, kunne du få sitte på et inngjerda område på plaststoler, inne i et telt, og ikke være bekymra for at sånne som "oss" skulle komme vandrende gjennom. Vi ble fint henvist med piler dit det var public access. Festlig, og i grunn en smule trist...

Hadde ei fin helg likevel. Hver dag spiste vi 250 g herlig argentinsk (italiensk) is til en slikk og ingenting, i tillegg til at vi fikk smakt på litt mat jeg heller skulle hvert foruten. Bestilte en parrilla para dos, grillmat for to, og servitøren var søt og snill og forklarte oss hva det innebar. Lyst til å prøve det? Vi forsto halvparten, og nikka, og ikke lenge etterpå fikk vi første rett servert. Det så litt snodig ut, hadde litt snodig konsistens, smakte litt snodig, før vi innså at en full parrilla også inkluderte innmat! Det fine lille fatet var fullt av innvoller, nyrer og hjerne og jeg vet ikke hva. Note to self: aldri nikk og smil hvis du ikke forstår hva som blir sagt!

2nd March 2010

Jordskjelvet
Hei Virket som en OK helg, tross alt! Her fortsetter kulden, og Aftenposten skriver i dag at det har vært en sammenhengende periode med minusgrader siden 12.desember. Men det er pent å se på! Går ut fra at dere har fått med dere jordskjelvet i Chile. Likevel: Massiv ødeleggelser av broer og veier, så regn med at transport kan ta litt lengre tid enn dere har planlagt når dere skal dit. 1,5 millioner boliger er ødelagt i et land med 16 millioner innbyggere, så dette er hot stuff! Ha det fint!

Tot: 0.196s; Tpl: 0.017s; cc: 12; qc: 61; dbt: 0.0817s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb