Yksi pieni vuohi

South America » Argentina » Mendoza » Mendoza
December 17th 2009
Published: December 17th 2009

Edellispaivana pyorittiin taas Valparaison kaduilla ja kukkuloilla. Kaytiin Pablo Nerudan kampalla ja on kaverilla ollut melkoinen koti. Hamaria juttuja raahattu ympari maailmaa...

Sielta mentiin kukkuloiden "ulkoilmamuseon" lapi eli valtavia ja upeita graffiteja maalattu isoille seinille ympari kukkulan rakennuksia. Muutenkin graffiteja loytyy joka paikasta. Ei siis mitaan "paska kaupunni -juttuja" vaan ihan oikeaa taidetta. Iltapaivalla mentiin Vina del Mariin junalla ja hmm... olihan se ihan hanurista. Kaveltiin rantaa pari kilometria ja tarkoitus oli menna uimaan. Vesi oli aivan jaatavaa eika sinne ollut mitaan asiaa. Ei olisi ollut muutenkaan, koska aallot rannalla oli paikoin lahemmas kymmenta metria. Huikean nakoista. Porukka siis pelaili jotain ja otti aurinkoa. Tuulen takia oli oikeasti vahan kylma eika tajuta yhtaan miksi porukka siella hengaili.

Eilen aamulla lahdettiin sitten bussilla Argentiinaan. Matkan piti kestaa reilu 7h mutta venyi lahemmas kymmenta. Maisemat olivat mahtavia ja nahtiin mm. 7km korkea lumihuippuinen Aconcagua, mutta silti olin pettynyt. Olin (Jaakko) odottanut jotain aarimmaisen dramaattista "near death experience" juttua kapeilla teilla jyrkanteita viistaen. Rauhassa mentiin ja siina se..vaarallisinta oli varmaan se kun lampotila bussissa nousi ja keksit alkoivat sulaa.

Argentiina on sitten aika pitkalti ottanut luulot pois heti alkuunsa. Mentiin eilen aperolle ennen ruokailua, kello puol ysilta, eli juotiin pullo paikallista valkkaria. Sen jalkeen suunnattiin hostellin suosittelemaan asado- eli grillilihapaikkaan ja tilattiin special grillilautanen kahteen pekkaan, ja tietysti pullo paikallista punkkua 4 euroa. Oltiin vahan pettyneita ruoan saapuessa poytaan, silla se mahtui yhdelle isolle lautaselle ja oli makkaraa, maksaa,vatsalaukkua, suolia ja muita sisaelimia, kuka tietaa mita. Oltiin just lopettelemassa syomista ja todettiin, etta oli sittenkin tosi hyva annos, ei tullut ahkya, kun tarjoilija tuli toisen lautasen kanssa, joka oli kukkuroillaan lihaa. Mentiin ihan shokkiin. Oli nautaa, possua, "pieni vuohi", kanaa... Yritettiin syoda sen verran, etta nayttais silta etta lautaselta on jotain pois ja mielessa pyorivat afrikkalaiset lapset. Liha oli tosi hyvaa, vaikka suosikki taisi sittenkin olla ensimmaisen satsin verimakkara, mutta tarjoilija olis voinut varottaa, etta on tulossa toinenkin lautanen. Ja koko lysti maksoi yhteensa 20 euroa. Syotiin ehka puolet tarjolla olleesta annoksesta ja tilattiin siis vain parilla especial ja un ensalata mixta. Lisukkeita ei paljoa ole. Lihaa,lihaa ja lihaa. Porukka syo taalla kasittamattoman myohaan. Kasilta voi jo jostain saada ruokaa "ekoina asiakkaina", mutta kaytannossa porukka tulee syomaan vasta 22.00 jalkeen. Me saatiin eilen ruoka poytaan joskus 22.30 ja tanaan yksi viinireissulla ollut kertoi sýoneensa valtavan pihvin 01.00 yolla.

Talle paivalle oli varattu matkatoimistosta viinikierros. Meille oli luvattu englanninkielinen opas, mutta matkalla selvis, ettei kuski/opas puhu yhtaan englantia. Ekaksi vierailtiin ihan alyttoman kivalla pienella viinitilalla Cecchin, joka on paikallisessa omistuksessa, 120 vuotta vanha ja viimeiset 10 vuotta on valmistanut pelkastaan bioviinia eli eivat lisaa viiniin yhtaan mitaan, paitsi useimpiin vahan sailontaainetta, eivatka kayta lannoitteita tai torjunta-aineita. Tilaltakaan ei loytynyt ketaan englanninkielista, joten saimme opastuksen espanjaksi, mika yllattavaa kylla meni tosi hyvin, koska meita oli vain 4 hengen ryhma ja saimme tukiopetusta ja lopulta ymmarsimme ihan kaiken. Hassu kommellus sattui kun opas selitti mitä eri luomulannotteita levitetään. En sitten ymmärtänyt ja pyysin pari kertaa toistamaan. Kolmannella kerralla tajusin,että se luetteli hiukan kummastuen eri "paskoja",hevosen,lehmän jne.Taisi ihmetellä miten ne kiinnostavat niin paljon.. Taalla on ihan erilainen kulttuuri kuin Ranskassa, jossa ei suunnilleen uskalla kysya mitaan, jottei vaikuta moukalta, mutta nailta saattoi kysya kaikkein yksinkertaisimmatkin kysymykset ja selittivat mielellaan juurta jaksaen. Ranskassa ei myoskaan ikina paase itse tuotantolaitoksiin vaan vain johonkin show roomiin, jossa esitellaan, miten viinia on tehty noin 100 vuotta sitten. Nyt kaytiin katsomassa viiniviljelmat, puristimet, sailiot ja varastot. Ekaa kertaa opittiin ihan livena, miten koko prosessi menee. Iltapaivalla kaytiin toisella tilalla Zuccardi, joka on myos tosi perinteikas, mutta tekee teollisella metodilla. Oli tosi mielenkiintoista nahda myos iso tuotantolaitos. Jalkimmaisessa paikassa opas oli selkeasti puolustuskannalla ja alkoi pari kertaa selittelemaan, miksi he tekevat nain, ja tietavat, etta Ranskassa tehdaan noin, mutta heilla on erilainen tapa, eika se tarkoita, etta heidan viini olisi automaattisesti huonompaa...

Ekassa paikassa maisteltiin neljaa viinia ja ostettiin yks punkku ja tosi hyva Muscadet. Jalkimmaisessa maisteltiin niiden bulkkituotannosta neljaa laatua ja sitten viela meille erityislahjana saatiin maistaa kahta heidan huipputuotettaan, Tempranilloa seka Malamadoa eli argentiinalaista portia. Mun eli Suvikin suosikki koko maistelussa oli tuo Malamado. Opas myos juurta jaksaen kertoi ja opasti, miten viinia maistellaan ja siinakin oppi taas uutta. Heti tullessa oli muuten saatu maistaa ihan kunnon lasilliset kuoharia.

Oltiin siis jo pienessa hiprakassa, kun siirryttiin lounaalle. Zuccardin tilan ravintolaa oli kehuttu meille ja haluttiin myos syoda siella. Meidan kans samalla opastuksella olleet kaks ruotsalaista ja italialainen tulivat myos ja oli oikein kiva lounas. Eilinen linja jatkui. Alkupaloiksi syotiin empanadaksia eli erilaisia piirakoita ja valkkaria. Paaruoka oli taas grillattua eli hirveat kasat erilaisia lihoja(aivan taivaallista) ja saatiin kahta eri punaviinia. Nyt oli myos grillattuja vihanneksia ja salaattia, mika puoli jai aika heikolle meilla eilen illalla... Jalkkari oli myos tosi hyvaa, tyypillista paikallista vanukasta ja sorbettia ja jalkkariviinia. Oltiin aika tyytyvaista porukkaa tuon jalkeen!

Kahden viinitilan lisaksi kaytiin oliivioljytilalla, jossa meille kerrottiin valmistusprosessi ja naytettiin taas varsinaiset talla hetkella kaytettavat tuotantolaitteet ja lisaksi vanha metodi. Taas vertaan Ranskaan, jossa olen nahnyt vain ne antiikkiset. Myos molemmat viinitilat tekevat oliivioljya ja ainakin ekassa paikassa oliivipuut kasvoivat viinikoynnosten seassa. Tosi yllattavaa, mutta meille kerrottiin, etta puut ja viini viihtyvat hyvin yhdessa, koska oliivi ei tarvitse paljon vetta ja niiden juuret ovat syvemmalla maassa. Anteeksi vaan taas, mutta mitaan tuollaista ei varmasti sais tehda Ranskassa! Ma tykkaan naiden asenteesta, joka on professionaali mutta ei turhaan janniteta. Toisaalta naiden ei tarvitsekaan kilpailla mistaan luokituksista joka vuosi niin kuin Ranskassa. Voi vaan keskittya olennaiseen ja nauttia viinista ja tarjota sita viela vieraillekin! Täällä uudessa maailmassa viinittely on rypälekeskeistä eikä aluekeskeistä,kuten euroopassa.

Tanaan on siis ollut hyva paiva! Ja Argentiina on ihan mieleton matkailumaa!! Tanaan illalla taalla on suuret tangofestarit keikkoineen ja tansseineen, mutta sita ennen taidetaan vetaytya lepaamaan meidan hostellin kerrossankyyn ( aivan kamala itsariloukko - ei ikkunoita, ac:ta tai vessaa.Vieresssä yleinen keittiö,vessa ja oleskelutila).Näin ankeaa huonetta ei ole ollut sitten vuoden 2003. Viimeyö oli saman hostellin kivempi huone,joka oli täksi yöksi varattu. Syomaan ei taideta tänään pystya. Juomisesta en uskalla sanoa mitaan...
Huomenna illalla klo 22 lähdetään 11h yöbussilla Cordobaan eli toinenkin paska yö tieossa...

19th December 2009

Sulivatko keksit?
Ranskalaiset ovat joo aika nihkeitä viininviljelijöitä. Siksi ne on jossain mielessä jo jäänneetkin vähän jälkeen. Henk koht chileläiset ja argentiinalaiset voittaa ranskis punkut anytime. Toi on aika hevii settii vetää noita kymmenen tunnin dösäilyjä. Suora lento Mendoza-Cordoba on kuitenki yhden tunnin ja 50 euroo. Aiotteko vetää dösällä vielä Cordobastakin Buenos Airesiin?
21st December 2009

mitas sielta...
...katsomosta oikein huudellaan?! jáátyykó páá?? hah, hajoa kylmyyteen! Taalla mitaan 50e lippuja ole jaossa. Kysyttiin Cordoba-Buenos Aires- Iguassu niin halvin bookkaava oli 359USD per nassu. Noi 5-kymppiset pitaa varata vissiin aika hyvissa ajoin. Meidan piti menna bussilla viela tanne iguassuun 18h, mutta ei vain pystynyt.. Paadyttiin lentamaan stand bylla sama reitti ja paastiin onneksi perille nyt illlalla. blogissa lisaa..

Pää jäässä
Totta kai täältä katsomosta huudellaan ku ei parempaakaan tekemistä. 50 euron lentoja saa ihan päivän varoituksella. Ai mistä? No Poptravelistä totta kai

Tot: 0.054s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0345s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb