Kuala Lumpur: Asia in the mix

Asia » Malaysia » Wilayah Persekutuan » Kuala Lumpur
August 11th 2009
Published: August 12th 2009

Hallo,

Vandaag zijn we veilig en wel aangekomen in ons typisch Javaans hotelletje in Yogyakarta (met swimming pool, yesssss!!!!).

Kuala Lumpur dan. Net als in Istanbul zijn we hier maar enkele dagen geweest als tussenstop naar onze eerste hoofbestemming: Java. Dat was toch al genoeg om een eerste indruk te krijgen van deze stad.

Het verbaasde ons op de eerste plaats hoe modern en gestroomlijnd Kuala Lumpur wel niet is. Wat betreft voorzieningen, wegennet en infrastructuur staan ze minstens even ver als ons, zoniet zelfs verder. KL is ook alles wat je van een Aziatische metropool verwacht: druk, mondmaskertjes everywhere, megalomane hoogbouw en overal reclame en nog eens reclame Er hing zelfs een Mc Donalds hamburger boven ons bed! En wie kan zeggen dat hij al eens een lift met Mister Potato heeft genomen, de Maleisische tegenhanger van onze aller Mister Pringels?

Daarnaast ook veel te veel toeterende en racende brommers (de straat oversteken kan dus a very risky business zijn!). We hebben zelfs een 'brommerkerkhof' gezien!

Het viel ons ook op dat Maleisië een erg multicultureel lappendeken is: je hebt er moslims, christenen, hindoes, boeddhisten en uiteraard ook veel verschillende bevolkingsgroepen ( Chinezen, Indiërs, de Maleisiërs zelf, enz...). Bijgevolg krijg je op de straat een hele mengeling van verschillende kledingstijlen te zien: je ziet een grootmoeder rondlopen in een traditionele Indische sari met naast haar de jonge tiener-kleindochter in sleffers, een strak t-shirt en idem dito kort broekje. Even verderop zie je dan weer iemand in bourka lopen, met daarnaast een moslima die het houdt op een simpele hoofddoek. Je hebt de Beyoncé girls, de hippere jeans afgezakte dragende Timberlake boys, maar ook de mannen in maatpak en traditoneel arabische jalaba. En alles loopt vrolijk naast en door elkaar, zonder enig probleem of opmerking. Of toch....? Onze taxichauffeur vertelde ons dat de staat moslims serieus bevoorrecht; hun kinderen krijgen bijvoorbeeld 6000 EUR aan studietoelage, terwijl de hindoes en christenen dat niet krijgen... Voor ons al een groot bedrag, maar voor daar!! Zijn familie woont al 6 generaties in Maleisië en toch staat nog steeds op zijn paspoort vermeld dat hij Indiër is...

Wat hebben we allemaal gedaan in KL?

Eerst en vooral een aantal traditonele dingen in Kuala Lumpur city: bezoek aan de KL Tower (de hoogste toren van T'Stad, met een prachtig uitzicht; en wij maar fier zijn op onze Antwerpsen "boerentoren"....:-) ), een vlindertuin (waar Raf werd aangevallen door een vlinder), een avondmarkt, het paleis van de sultan en de grootste moskee van zuid-oost Azie (beetje te modern en nogal kaal, maar kom we hebben het weer gezien).

Daarnaast hebben we "de aap uitgehangen", ttz. we hebben de Canopy Walk gedaan in de jungle, waarbij je na een serieuuuuze klim bij 40°C, over voetbrede brugjes wandelt, die gespannen zijn in bomen op een hoogte van 30 meter : indrukwekkend! De luchtvochtigheid steeg er met de minuut toen wij daar rondliepen (met al ons gezweet :-) ). Uitputtend, maar zeker de moeite!

Daarna zijn we nog een 300-tal stappen gaan doen in de Batu Caves, een hindoeïstisch heiligdom gewijd aan Lord Murugan van wie een mega indrukwekkend gouden beeld oprijst. De grotten zelf moeten niet onderdoen aan hem met een 100 meter hoog plafond en grootse stalacmieten. Toevallig was ook de Prime Minister er op bezoek, met een heus spektakel tot gevolg. Hij trok zijn, toch al redelijk rare lip nog wat verder omhoog toen we n foto namen ;-).

Als afsluiter hebben we ons dan eens goed met ons voeten (en nek) laten spelen met een overheerlijke massage. Vooral Bart had een masseur uit de duizenden die op verzoek ook zijn rug onderhanden heeft genomen : zijn kinesist uit België is er echt niks tegen naar tschijnt...

Zoals gezegd zijn we vandaag dus aangekomen in Yogyakarta. We zitten nu rustig in het ViaVia reiscafé met allebei een vette heerlijk koele pint van een liter. En een stevige, ordinaire spagetti (voor sommigen onder ons 'ne spigatti' :-) ) Mmmmmm...... Kostprijs: 2,5 euro pp. Ik denk dat we vanaf nu iets beter binnen ons budget zullen kunnen blijven:-)

Eerste indruk van Yogyakarta/Java na een halve dag rondslenteren: 1) Het is hier verdorie even heet als in Kuala Lumpur, nondedoemme toch!!!, 2) Brommerkes zijn hier al even populair als in Kuala Lumpur 3) Finally the real Asia, weg van hoogbouw en iets ...euhm...laat het ons authentieker noemen???

Tot later!

12th August 2009

born to be wild
Boys, you are born to be wild! Jaloers dat ben ik, dikke kus van Evelien die samen met Sjantie en hun mannen vannacht om 2uur naar Tenerife vertrekt!
13th August 2009

wegdromen
Hoi jongens, Heerlijk om jullie blog te lezen. Zo kan ik tijdens ons verlof in eigen land - met twee kleine kadeekes die onze nachtrust serieus beperken en ons dagritme volledig bepalen - toch wegdromen naar exotische oorden. Leuk te lezen dat de toeristenvallen nog altijd werken. 't heeft toch zijn charmes. Geniet er nog van!
17th August 2009

apekes eten geven ... maar gaan lopen van ne vlinder? :-))) Ziet er allemaal super uit! en dit is waarschijnlijk nog maar het begin... ik zal morgen wel weer gaan werke! :-) hou ulle goe ginder manne ... and keep us in touch!

Tot: 0.272s; Tpl: 0.016s; cc: 15; qc: 72; dbt: 0.1554s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb