Siem Reap og Ankor-omraadet

Asia » Cambodia » West
April 3rd 2009
Published: April 3rd 2009

Tirsdag 31/3- torsdag 2/4

Nå sitter vi på verandaen rett utenfor rommet vårt her i Siem Reap med en kald øl. Hilton Angkor Guesthouse (www. hiltonangkor.com) bor vi på, og det er kjempebra. Vi var ganske betenkte da tuc- tuc’en svingte ned en lurvete, smal sidegate uten lys tirsdag kveld. Området er ganske slumaktig, men gjestehuset er veldig bra. Tenk nå har vi vindu på rommet og det er stort (men ingen stoler).
Turen til Kambodsja startet ganske humoristisk ved at en liten, tykk og langhåret mann (fikk assosiasjoner til Ringenes Herre) kom på scooter og ropte: ”Are you going to Cambodia??? Follow me ” …. Han på scooter - og vi til fots med full oppakning. Godt turen til slutt endte i en buss!! Bussen var fin den, gode seter du kunne regulere og aircondition. Det er 3 klasser av busser, og dette var nest beste. Grensepasseringen til Kambodsja gikk uten problemer. Vi hadde betalt 1200 Baht for dette (ca. 240 kr) for at T.A.T (reisebyrået) skulle ordne papirene for oss. Andre ordnet dette selv - og enkelte betalte mer enn oss.
Standarden på bussen på den kambodsjanske siden var dårligere, men turen gikk greit. Vi var framme i 20-tida. Vi ble forsøkt lurt til å ta drosje i stedet for bussen vi allerede hadde betalt...”for vegen var så forferdelig dårlig at bussen måtte lusekjøre”. Bare tull. Vegen var bra og turen morsom med ryggsekker i hauger foran og hyggelige ryggsekkturister i 20 - 30 - årene.
I Bangkok møtte vi stort sett thailendere som forsøkte å lure pengene fra oss. Det var utrolig slitsomt. Her i Kambodsja har vi hittil stort sett bare møtt blide og hyggelige mennesker, og det er så godt!
I 2 dager har vi leid en tuc-tuc for å kjøre oss rundt inne i Ankor-området. Dette er et enormt område med templer spredt rundt omkring i jungelen. De fleste er bygget på 11-12 hundretallet. Kjære venner og familie: Dette må dere oppleve. Det er helt utrolig, fantastisk!! Bildene får tale for seg, men virkeligheten er ennå mye bedre.
Tuc-tuc-kjøreren, Bon Thong, har pratet som en foss hele tiden på et uforståelig språk han tror er engelsk. Det har vært litt slitsomt, men vi har forsøkt å nikke, smile og si yes på de riktige stedene.
Å få vekslet penger til kambodsjanske realer, har vært et problem. Vi har nå forstått at her bruker vi dollar - til en dårlig kurs. Ellers synes vi at maten er nydelig og myggen unngår Ola siden Kari er i nærheten.
Naa er vi i Phnom Penh og det er torsdag ettermiddag.
I dag har vi sittet 7 timer paa buss fra Siem Reap. Det hoeres forferdelig ut, men var egentlig ganske underholdende. Meningen var aa ta baat, men den gikk ikke. De skyldte paa for lavt vann, men vi tror det var for faa passasjerer. Her koster rommet $7,- per natt og ligger paa paaler ute i vannet.
Vi ønsker alle en riktig god påske!! Her blir det dårlig med skiturer.

3rd April 2009

Dette høres ut som en drømmetur. Gleder oss til å følge dere videre. Her begynner våren å ta tak men fortsatt mye sne! En riktig god påske til dere.
4th April 2009

Vår i luften!
Intressant att följa er resa. Lite avundsjuka är vi. Här blommar Blåsippor och tussilago mm. 15 grader varmt och 18500 tranor (nytt rekord) har kommit till Falköping. Nu är det vår. Vi ska nu ut till stugan.

Tot: 0.067s; Tpl: 0.021s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0274s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb