Bangkok

Asia » Thailand
March 30th 2009
Published: March 30th 2009

Lørdag 28/3

Landet i Bangkok ganske utslitte etter 17 timer på reisefot fra Doha. Vi tok en drosje inn til Khao San Road, backpacker- gata, for å lete etter et sted å bo. Nesten før vi kom ut av drosja, ble vi kapret av en fra det statlige turistbyrået (T.A.T). 50- åringer overlesset med ryggsekker er nok et lett bytte. I hvert fall ble vi det. Vi endte opp med hotell i 2 dager her, busstur til Siem Reap (Kambodsja), visa til Kambodsja og 3 netter i Siem Reap. Rommet her er meget enkelt, men rent og ligger i ei rolig gate kort fra Khao San gt. Vi stupte helt utslitte i seng kl 19, og det var en stund mye roligere utenfor enn inne da Kari vekket Ola hysterisk over å tro at vi hadde forsovet oss (kl var 21 og ikke 09).

Søndag 29/3

Dagen startet kl. 06:00. Selv for to B- mennesker er det greit etter en så lang natt. Denne dagen har vært spennende og varm!! Det er både høy temperatur og luftfuktighet her.
Vi hadde bestilt en dagstur til det flytende markedet og tigertempelet (det som stadig er på Animal Planet med munker og tigere). Det flytende markedet kan vi anbefale. Det er et mas og litt av et turistopplegg, men spesielt. Turen var i utgangspunktet kjempebillig, men så måtte vi betale ekstra for å bli med i en langbåt og så ble vi kjørt i båt til et slangeshow (men vi tok heller en øl utenfor - slanger er og blir ekle). Etter slangene ble vi kjørt til broen over Kwai. Pen natur, men ellers ikke noe spesielt. Vi får se filmen en gang til når vi kommer hjem, kanskje. Broen ble bygget av japanerne under 2. verdenskrig for å kunne bringe forsyninger inn mot grensa til India. De allierte sprengte den 1943, tror vi. Tigrene var det også ekstra betaling for, men det var kjempebra. Tenk å klappe rumpa på mange tigere!!! Gå inn på nettet på: www.tigertemple.org for å lese mer om dette. Vi var ikke tilbake før 19.30, svette og trøtte.

Mandag 30/03

Vi bestemte oss for å ta en dag til i Bangkok. Det var deilig å kunne våkne uten vekkeklokke, så i dag ble det frokost kl. 10. Vi har kjørt mye tuk-tuk i dag (3- hjula-drosje-motorsykkel). Det er en billig måte å komme seg rundt på, men de prøver å lure deg på pris hele tiden, så det gjelder å vite ca hvor mye det bør koste. En forlangte 200 BAT for en tur, men vi fikk den for 60 etter at vi startet å gå vår vei. Mens vi er inne på luring: Det er knallvarmt og høy luftfuktighet her og vi bøtter inn på med vann. Sjekk at vannflasken du kjøper er forseglet. Vi ble forsøkt lurt i dag - og det vannet på de flaskene var nok springvann og ikke ok for sarte nordiske mager. Ellers har vi besøkt palasset ”The Grand Palace”. Det var så flott, og kan anbefales. Vi betalte 75 kr pr pers, men med gratis engelsktalende festlig guide var det absolutt verdt det. Etter palasset spiste vi mat på gata (håper magene er like glade om noen timer) og så kjørte vi offentlig ”bussbåt” nedover og oppover elva (det kostet 2,50 kr per person hver vei).

I morgen tidlig blir vi hentet på hotellet kl. 07:30. Vi har booket buss til Kambodsja, Siem Reap, byen ved Ankor Wat. Vi har hørt at det er mye kaos med visa på grensen så vi er spent på hvordan dette vil fungere…….

Trevlig resa
Härligt att få följa er resa. Klappa en tiger verkar mysigt. Jag får klappa min fru, vilket kan vara lika vanskligt.
31st March 2009

Dette hørtes spennende ut. Jeg følger med dere både i bloggen og tankene. Savner dere allerede. God tur videre

Takk for reiseskildringen
Det ser da ut til at dere har det fint, og det er koselig at dere tar dere tid til å skrive litt om ferden deres. Gleder meg til fortsettelsen. Ha det godt begge to og fortsett og kos dere. Bernt

Tot: 0.127s; Tpl: 0.015s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0498s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb