Luang Prabang - tre nye Mahout's

Laos' flag
Asia » Laos » West » Luang Prabang
February 27th 2009
Published: March 1st 2009

Mahout betyder elefantfoerer, men mere om det senere....

Vi er nu rejst yderligere nordpaa i Laos - til Luang Prabang, der ligger ca. 400 km. nord for Vientiane. Efter ikke at have haft for meget succes med en VIP til Vang Vieng, besluttede vi os for at proeve kraefter med en minibus. Foerst og fremmest ud fra filosofien om, at den ville blive fyldt hurtigere og dermed ikke koere fra startdestinationen mere end en time for sent. Der var ogsaa afgang til tiden, men turen var skraekkelig. Ekstremt daarlige veje - og tilmed var naesten hele turen bjergkoersel. Tilmed virkede bussens aircondition selvfoelgelig ikke, saa der var noget naer 1000 grader. Hanne var ved at tro at hun for foerste gang i sit liv skulle blive koeresyg, men overlevede med noed og naeppe. Laura derimod blev daarlig med en time igen og besluttede sig for at kaste op mens hun sad paa skoedet af Hanne. Heldigvis havde hun stort set intet spist eller drukket (taenker med gru paa en "oplevelse" i fam. Grosso's hvide sofa....). Spritservietter, plasticposer og rent vand kan heldigvis klare meget. Det var en kvaestet familie, der kom frem.

Luang Prabang er en fantastisk hyggelig by. Den er ikke uforstaaeligt paa UNESCO's liste over bevaringsvaerdige steder. Det er en tidligere "kongeby" og hjemsted for en masse templer og dermedfoelgende munke. Munke er en del af gadebilledet. Her er en del turister (da her er en lufthavn), men det er fint nok, saa er restaurations- og shoppingudvalget ogsaa stoerre!

Stod foerste morgen totalt tidligt op. Munkene gaar nemlig hver dag ved solopgang en fast rute gennem byen og samler mad ind. Maden giver de til de fattige. Det er selvfoelig blevet noget af en tursitattraktion, hvilket betyder at tursiterne koeber mad til overpriser af driftige lokale for at give det til munkene. Boernene synes det var sjovt at vaere med til.

Efter et par dage i centrum af hyggelige Lauang Prabang flyttede vi 5 km. udenfor, for at faa et hotel med swimming pool. Her er meget varmt - en fugtig varme, som goer det svaert at faa boernene til at foretage sig ret meget kulturelt mellem kl. 11 og 15. Hotellet er super luksus - en stor hacienda med top service, laekker pool og til Marcus og Lauras store glaede chokopops, pandekager og vafler til morgenmad! Det er intet problem at komme frem og tilbage til byen, der koerer hotellet os enten eller vi tager en tuk-tuk.

Vi har vaeret paa et 2 dages afbraek fra hotellet, hvor vi var paa Mahout-kursus (elefantfoere-kursus). Havde allerede hjemmefra forsoegt at komme paa en to-dages tur med elefanter. Desvaerre var meldingen at boernene var for smaa. En tur, hvor de sad i en stol paa ryggen af elefanten, var hvad vi kunne faa. Proevede et andet bureau her i byen. Samme resultat - af sikkerhedsmaessige aarsager. Naeste bureau ville dog gerne saelge os en to-dages tur. Sagde dog, at kun Anna var stor nok til at sidde paa halsen af elefanterne. Blev hentet paa hotellet om morgenen og koert "ud paa landet". Ikke asfalterede og meget bumpede og stoevede veje. Vi koerte gennem smaa, fattige landsbyer. Her leves uden tvivl det primitive liv i siv-hytter. Blev sat af ved en flod. Vores lodge, hvor vi skulle overnatte, laa paa den anden side. Blev sejlet over den 50-100m brede flod i en lille jolle. Fantastisk smukt. Blev indkvarteret i en hytte med den fantastiske udsigt over floden. Total stilhed. Ren idyl. Boernene syntes godt nok at det var lidt underligt med et badevaerelse under aaben himmel! Fik udleveret toej, og saa sejlede vi tilbage over floden, gik gennem en lille landsby og saa var vi ved camp'en, hvor elefanterne holder til om dagen. I denne camp har de 7 store og en baby-elefant. Babyelefanten er 5 aar og endnu ikke rigtig tam. Fik en 2 timers tur paa elefanterne rundt i junglen, ned i floden osv. mens vi sad i en stol paa ryggen. Elefanterne kan let forcere skraenter paa ca. 1m. Havde helt glemt hvor ubehageligt det er, naar man foeler man er ved at styrte ud af stolen, fordi det foregaar meget langsomt, naar elefanten skal "kravle" op eller ned. Efter frokost stod den paa undervisning. Laerte en hel del kommandoer. Er speandt paa om elefanterne i Kbh. zoo forstaar lao, for saa kan vi faa dem til mange ting naeste gang vi er der! Bagefter blev boerne sat op paa halsen af hver deres elefant, med en elefantfoerer bag dem. Havde ikke troet at M&L fik lov, saa det var en stor positiv overraskelse. Hanne valgte at se bort for risikoen for at de skulle falde ned. Det var dog ved ikke at blive en succes. Marcus kom afsted foerst. Han begyndte at graede og sagde han ville ned (er lidt svaert fra 2,5m's hoejde - og eftersom vi andre paa det tidspunkt ogsaa sad oppe paa nogle andre elefanter). Elefantfoeren maatte saette sig op i stolen med Marcus. Anna, som sad paa den naeste elefant med Hanne i stolen bag blev saa inspireret, saa hun ogsaa begyndt at pive og sagde at hun var bange. Hun faldt dog til ro, da Marcus holdt op med at graede. Laura sad paa den sidste elefant med Carsten i stolen bag, og hun var heldigvis sej. Med henvisning til hende lykkedes det dog at faa Marcus ned paa halsen af elefanten igen og saa gik det igennem junglen i fin stil mens boernene gav elefanterne kommandoer. Efter turen blev stolenen pillet af elefanterne, og boernenegav elefanterne mad. Saadan et krae spiser 200kg. om dagen! Senere paa eftermiddagen red vi ned til floden, hvor vi badede elefanterne. Baby-elefanten var med paa slaeb bundet til den stoerste elefant med en kaede. Anna, Carsten og Hanne kom samme op paa den stoerste elefant, mens M&L fortsat var paa hver deres elefant med deres elefantfoerer bag. Anna demonstrerede sine evner som mahout saa snart vi kom ned i vandet. Hun sagde "boun boun" til elefanten, hvilket betyder, at den skal sproejte vand. Den adloed til fulde og sendte kaskader af vand ind over os. Der kan vaere ret meget i sdaadan en snabel. Senere proevede Anna at faa Marcus til at sige det samme til hans elefant, men hver gang hun sagde de beroemte ord sendte hendes elefant et vandfald over os. Vi var gennembloedte, men sjovt var det. Efter badeturen red vi elefanterne gennem landsbyen og ud i junglen, hvor de skulle overnatte. Det havde vaeret en helt fantastisk dag for os alle. Tilbage paa lodgen spurgte guiden om vi havde lyst til en tur i gummiringe ned ad floden. Det takkede vi ja til, da vi jo ikke havde proevet det tidligere og floden var ganske stille her. Naeste morgen skulle vi stille kl. 6.30 (og det er ferie!). Blev sejlet over floden, gik ind i junglen, hvor vi ventede paa at elefantfoerene kom med elefanterne fra deres natlogi. Kom op paa de samme elefanter igen. Vi havde efterhaanden vaennet sig til at sidde 3m oppe uden noget at holde fast i. Red elefanterne gennem junglen til camp'en. Fantastisk samtidig med at solen netop var staaet op. Gav elefanterne morgenmad og dsagde farvel, inden det gik tilbage til lodgen. Resten af dagen gik med at besoege et vandfald og sejle paa toemmerflaade paa floden. Kunne egentligt godt have undvaeret begge dele - vi var saa maette af elefantoplevelserne.

1st March 2009

Hej Familien "Afslappet"
Det er bare fantastisk at hoere og se hvor dejligt I har det. Har I spekuleret paa hvordan I skal komme tilbage til den daglige trummerum igen? Vi saetter stor pris på jeres dagbog - nyder rejsen sammen med jer Mange knus fra Frederiksberg Helle og co.

Tot: 0.084s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0502s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb