Kina - saa har vi faet kam til vores haar!

China's flag
Asia » China » Yunnan » Lijiang
March 9th 2009
Published: March 9th 2009

Saa har vi efterhaanden vaeret i Kina i et stykke tid - og rundt omkring. Rent faktisk frem og tilbage. Startede ud i Kunming, der er et par timers flyvning nord for Laos. I rigtig kinesisk stil kunne vi ikke veksle penge i lufthavnen, og hvordan er det saa lige at man tager en taxa? Heldigvis dukkede hotellet, som havde lovet at hente os, op efter lidt tid. Temperaturen havde bevaeget sig drastisk nedad, men det var stadig omkring 20 grader i Kunming, saa ganske fint. Der er ikke sket meget paa den sproglige front siden jeg var i Kina i '92. Stadigt utroligt faa taler engelsk. Det kan derfor vaere meget kompliceret fx. at tage en taxa, hvis ikke man ved hvad det hedder paa kinesisk, hvor man skal hen. Et bykort hjaelper ogsaa sjaeldent - det kan de ikke finde ud af at kigge paa. Ja, saa vi har virkelig faaet kam til vores haar rent sprogligt. Har mange gange haft brug for en hotline til Dennis' foraeldre (Annas kinesiske klassekammerat)! Naa, men man vaenner sig til tingene, og man kan komme et stykke med tegnsprog. Stoerste umiddelbare udfordring var at faa koebt nogle fly- eller togbilletter til naeste destination. Paa vores fine 4 stjernede hotel havde de et rejsebureau, men guderne maa vide, hvad ham gutten lavede andet end at sove, for han kunne hverken saelge fly- eller togbilletter. Heldigvis har vi vores uundvaerlige Lonely Planet guidebog, hvor vi kunne laese adressen paa et rejsebureau. De kunne desvaerre foerst saelge togbilletter om to dage - uvidst af hvilken aarsag. Fik dog erhvervet os nogle flybilletter. Har frekventeret Mac D og Pizza Hut flere gange - der har de menukort paa engelsk med billeder, saa der er det til at faa bestilt noget! Anna var dog fortoernet over at jeg ikke bare kunne bestille en burger uden ketchup til hende - jeg kunne vel bare bede om det!

Kunming virker paa mange maader som en vestlig storby. Masser af nye biler, hoejhuse og fine butikker som Rolex, Hermes, Chanel osv. Det hele faaes her. Bag facaden er der dog stadigt noget oprindeligt kinesisk - smaa gamle, usle huse. det virker som om en maengde bulldozere har vaeret godt igang med at nedlaegge byen og bygge nyt op. Man fornemmer virkelig den hoeje oekonomiske vaekst. Ellers brugte vi tiden i Kunming til lidt sightseeing og meget paa boernenes premisser (legetoejsbutikker, zoo, tivoli osv.). Vi har tidligere paa turen oplevet, at mange har taget billeder af boernene, men her har det taget fuldstaendigt overhaand. Da vi var i Zoo var det lige foer, at boernene var en stoerrre attraktion i dyrene! Udover at boernene er lyse, har det helt klart kinesernes store interesse og respekt, at vi har tre boern - et-barns-politikken lever i bedste velgaaende her! Enkelte er disciplinerede og spoerger om lov til at fototgrafere, mens de fleste bare flaar et barn op i favnen. Boernene tager det heldigvis meget paent. Marcus er dog i protest begyndt at lave fjogede ansigter, saa kan de laere det kan de! Toppen var i en park forleden, hvor park-fotografen (saadan en der bagefter saelger billeder) stillede sig op i flokken af fotografer og tog billeder af boernene. Bagefter solgte han dem. Havde vi faaet bare 1 kr. hver gang nogle havde taget billeder, var vi nok taet paa at det havde kunnet finansiere opholdet her!

Efter Kunming floej vi til Guilin (ca. 1200km mod oest). Omraadet her skulle vaere noget af det smukkeste natur i Kina. Havde planlagt at tilbringe smaa 14 dage i omraadet. Ret hurtigt stod det dog klart for os, at vi holdt ikke til at blive ret laenge. Det var hundekoldt og regnede en hel del. Allerede naeste dag - efter at have checket vejrudsigten - besluttede vi, at omraadet her maa vi udforske yderligere, naar/hvis vi engang kommer igen! En aften viste termometeret 3 grader, og naar det tilmed er raat og koldt, saa..... Overvejede kraftigt at koebe vinterfrakker, men vi klarede os med vanter og praktiserede saa lag-paa-lag paaklaedning. Naaede dog lidt sightseeing inden vi tog videre. Bl.a. en heldags tur, der bl.a. boed paa 2 timer i bus hver vej. I Laos oplevede vi at air conditionen ikke virkede i busserne, her var det sjovt nok varmeapparatet, der ikke virkede ! Det lykkedes os paa forunderlig vis at koebe togbilletter tilbage til Kunming - fik nok fat i den eneste person paa togstationen, som talte engelsk og hun var saa flink at skrive ned paa kinesisk, hvad vi skulle have, saa det gik overraskende smertefrit ved billetlugen. Det er ret molboagtigt at rejse frem og tilbage og ret dyrt, men omvendt ville vi gerne opleve noget mere af Kina. Boernene synes det var super at tage toget (de er jo heller ikke saa vant til det). Det var et nattog, men fine forhold med vores egen kupe med dyner, puder og alting. I Kunming tog vi direkte til lufthavnen, hvorfra vi floej til en by, der hedder Lijiang (mod nordvest oppe mod den burmesiske og tibetanske graense).

Lijiang er en super hyggeligt by. Ikke overraskende paa UNESCO's liste over bevaringsvaerdige steder. Der er en gammel bydel med en masse kanaler og smaa snoerklede gader, hvor der ikke hverken maa eller kan koere biler. Det er som en labyrint - vi er faret vild adskillige gange trods et kort! Herudover hersker Naxi minorieten, men der er flere minoriteter, saa flot klaedte kvinder er en del af gadebilledet. Havde bestilt et hotel i den gamle by. Blev ikke som lovet hentet af hotellet i lufthavnen, saa vi tog en taxa. Havde heldigvis hotellets navn paa kinesisk, men daa vi kom til den gamle by, hvor taxaen ikke maatte koere laengre smed taxacahuffoeren os bare af uden at kunne fortaelle hvor vores hotel laa. Forsoegte at spoerge paa et rejsebureau, men de talte selvfoelgelig kun kinesisk! Krise! Heldigvis kom en gammel mand med en lad-cykel, som vidste hvor hotellet var og som kunne transportere vores bagage. Redet paa maalstregen igen. Lijiang ligger ret nordligt, saa der er koldt morgen og aften, men midt paa dagen er her omkring 20 grader og sol, saa det er helt fint. En fleecetroeje er tilstraekkeligt midt paa dagen. Har brugt dagene paa at slentre rundt i den hyggelige by og paa sightseeing uden for byen. Vi bor fantastisk - hotellet er i oprindelig Naxi-stil. Der bliver kraeset om os paa alle maader. Til morgenmaden staar fx een og spiller paa et guitar/harpelignende instrument. Balsam for sjaelen. Her er saa charmerende, at vi er ved at fortryde, at vi har koebt flybilletter til Hong Kong i morgen. Maaske vi kommer tilbage engang.....

12th March 2009

Rejseblog
Super dejligt at høre Jeres rejsebeskrivelser og se billeder...synes nu mest at Hanne er fotografen!! :-) Skal hilse mange gange fra Reno, Ofelia og Casper (det nye medlem i familien!!). Kh Christa
17th March 2009

Hej med jer!!!
Hej med jer alle sammen. Jeg har lige tilbragt de sidste to timer med at laese alle jeres tekster og at kigge paa alle de skoenne billeder!!! Man kan godt se, at I nyder oplevelsen, det er bare for maerkligt at se de "smaa" boern ride paa elefanter og lignende!!! Det er dog ikke saa laenge siden de sov i deres smaa barnevogne til middag, ikke ogsaa :D??!! Naa, men jeg skal da i hvert fald se alle de billeder (altsaa dem, der ikke blev oedelagt af det onde kamera ;-)) en dag, naar i er tilbage i DK!!! Kan I give boornene en rigitg stor krammer af mig? Og jeg oonsker jer en rigtig god tur for resten, men det er jeg ikke bange for, I vil have det dejligt og sjovt sammen!!! Mange kaerlige hilsner fra mig. Ose

Tot: 0.085s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0531s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb