hilsen fra Afrika!!

Africa
January 27th 2009
Published: January 27th 2009

hellooo!! beklager liten aktivitet her, men TIA ...This is Africa! vi har verken mobil dekning el internett, egentlig ganske deilig, men vil jo oppdatere dere. saa dere kan bli misunnelige! tihi....
siden jeg naa maa redegjore for 1 maaned paa kort tid, blir det litt lite detaljert, men lover aa utdype senere! vi har altsaa reist rundt fra cape town gjennom namibia, botswana, zimbabwe og endte opp i johannesburg i gaar!

starter med Cape Town, saa beveger vi oss videre. Vi annkom Cape town paa nyttaarsaften paa dagen. vi ble mott av en hyggelig mann med navnet vart paa et skilt, som kjorte oss til hostellet vaart. vi bodde 3 netter paa Inn Long Street hostel i longstreet som er backpackergaten. fantastisk sted!! hostellet hadde en stor terrassen med utsyn over long street, saa vi var midt i smoroyet. var utrolig digg aa sitte der og se paa livet, pluss at vi ble kjent med de andre som bodde der ogsaa.
nyttarsaften feiret vi paa et utested rett over gaten, vi tok det rolig da vi var ganske slitne etter reisen.

1 jan tok vi en Rikki taxi (en billig turisttaxi som man deler med andre) til Camps Bay beach. helt fantastisk strand!! den er sinnsykt lang og sinnsykt bred! virkelig postkort vakkert! siden 1 jan er helligdag, saa var vi ikke akkurat alene der!! de svarte sor afrikanerne har en slags renselsesprosess den dagen, saa de gaar ut haand i haand hele familien med klar paa, og staar ute i vannet. saa kaster de en mynt paa sjoen. var ganske stilig aa se paa!

2 jan tok vi en rikki ut til clifton beach, som bestaar av 4 strender. ganske stilig med klippene ved siden av og fjellene bak. paa kvelden ble vi kjent med kompisene til han ene som jobbet paa hostellet vaart, saa vi gikk ut med dem. hadde det utrolig goy! jeg og han ene var championes i biljard og knuste alle som provde seg!! hoho!! 😊

jeg anbefaler alle som skal til Cape town aa bo i long street paa et hostel! en herlig opplevelse bare det! alle snakker med alle og stemningen er bare god! 😊
men det var hissig braakete aa ha vindu ut mot long street!! saa mye tuting at du kan bli gal av halvparten!!

3 jan startet turen vaar med Drifters! det forste vaar guide Dennis sier er:
i only have two rules!
1, i dont do the dishes!
and 2, if you call my truck a bus, you buy me a beer!
hihi....

vi starter turen ute paa en vingaard hvor vi faar provesmake gaardens viner. nydelig! paa kvelden drar vi til waterfront for aa spise middag. waterfront er litt som akerbrygge.

dagen etter klatret vi Table Mountain! jepp! du horte riktig! fjellet er 1km hoyt! vi startet paa 400m og gikk opp! brukte ca 1 t 20min. vi trodde vi skulle krepere!! var saa sinnsykt varmt, og umulig aa se toppen. ganske deprimerende, men naar vi kom paa toppen var det saa utrolig verdt det! du ser hele cape town og utsikten er ubeskrivelig!
etter table mountain kjorte vi til cape point og spiste lunsj. der tok vi en gondoltrikkk greie til toppen og opp til fyrtaarnet. det er det eneste stedet man kan se baade det indiske hav og atlanterhavet samtidig.
etter dette gikk vi en tur langs klippene til cape of good hope. stilig!
paa veien tilbake til cape town stoppet vi paa Boulders beach hvor det er ville pingviner. naaaamen saa sote!!!

naa forlater vi cape town og kjorer mot Namibia! vi har satt opp camp nesten hver dag og bodd i telt ute i orkenen og paa savannen. heftig opplevelse aa sove med skorpioenen! vi har en annen fiende og! the calahari ferrari!! for et udyr! et edderkopplignende vesen som loper fort fort opp leggen din!! ugh!!
vi har padlet orange river, vi har blitt charget av flere elefanter fra kun 1 meters avstand. det gir deg det storste kicket ever!! i botswana padlet vi en makuru ned elven til hippoene! kult aa vare kun faa meter fra de!!

Zimbabwe er det landet som har gaatt mest inn paa meg! vi startet dagen med whitewater rafting ned the zambesi river! kuuuult! etter det bar det rett til adrenalin heaven!! vi tok tre ulik hoppe i doden greier over zambesi river. ganske syk folelse for en med hoyde skrekk!! i love it!! den beste var gorgeswingen, som er storebroren til bunjeejumpen!! sykt sykt syk!! jeg hoppet baklengs ut, 95 m fritt fall!! sykeste jeg noensinne har gjort!!!! ahhhh i love love love!!
etter dette hadde vi en halvtime paa aa skifte og dusje for vi skulle ut paa en sunsetcruise, eller boose cruise som det ogsaa kalles! hehe. fri bar og topp stemning! den varte i 2,3 timer og saa skulle vi paa middag! paa restauranten ble vi kledd ut i sarong lignende greier og malt i annsiktet. vi danset afrikansk dans og fikk teste trommeferdighetene vaare! kult kult!!

zimbabwe gjorde inntrykk! butikkene er helt tomme! fattigdommen er saa intens! de tjener ikke nok penger i maaneden til aa kjope seg et brod engang!! en politimann tjener 5 USdollars i maaneden!! den zimbabwiske dollaren er ikke verdt noe! paa et skilt paa toaletten paa grensen til sor afrika stod det: only toiletpaper in toilet! no newspaper or zimbabwien dollar!! funny, men tragisk!! og menneskene der er de hyggeligste ever!!

ja folkens, nye oppdateringer folger. vare flinkere fra naa av! i morgen skal vi hvis alt gaar etter planen kjore inn i mozambique og slappe av der i to uker for brasil roper paa oss! er litt usikkerhet ang visum, men tror vi skal leie bil og da kan vi kjope paa grensen. kryss fingrene!!

love you all! snakkes later!! synne

27th January 2009

så fint å høre fra dere..
Endelig skjønner vi at dere ikke har tid til annet enn å leve...og så vi da som har ordnet kontakter både i Johannesburg og Maputo. Sms og epost er fint for slike utvekslinger....Stor klem.
29th January 2009

misunnelig
ååå jentene mine, dette høres helt sinnsykt ut. ufattelig misunnelig her jeg sitter i kalde norge. kos dere masse videre og jeg gleder meg til å se bilder ;) love youuu
1st February 2009

Hallo!
Høres ut som dere har det fantastisk! Gleder meg til å se bilder av alt du skriver om! De ville pingvinene og deg som hopper ned stupet f.eks! Når kommer det? Klem til alle tre fra Siril i Norge

Tot: 0.093s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 50; dbt: 0.0563s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb