Halve marathon van Melbourne!!!

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
October 20th 2008
Published: October 20th 2008

Halve marathonHalve marathonHalve marathon

Sta ik dan, in het pikkedonker zo vlak voor de race
Hoi allemaal, zijn we weer!!! Was weer een drukke paar weken, en we zijn alweer 3 weken dichterbij de bruiloft nu, gaat echt opschieten! We zijn 2 weken terug dus mijn spulletjes voro de bruiloft wezen kopen. Jacq had vantevoren al enorm leedvermaak, want die hoopte dat het bij mij net zo zou gaan als bij haar, zodat ik dus in de stress zou raken van wat ik nou moest kopen.... gelukkig was dat leedvermaak binnen een uur de grond ingeboord haha!! Had 2 winkels nodig om alles te kopen (of nou, eigenlijk 3): een juwelier voor de ring, een kledingzaak waar ik alles zag wat ik wilde hebben (schoenen/ shirt/ broek/ riem) en nog een andere kledingzaak om de keus te bevestigen. Dus was eigenlijk wel binnen het uur klaar :-)! Dat was eigenlijk ook zoals gepland, want dan hadden we wat extra tijd om lekker te genieten van de mooie dag... dus tussen de eerste en tweede kledingzaak kregen we een beetje dorst, en toen liepen we door een van Melbourne’s befaamde laneways waar we een super cafeetje tegenkwamen! Zag er echt goed uit, met lekkere broodjes en salades en een goede wijnkaart, dus maar besloten daar ff moed

Start, vlak bij Federation Square
in te drinken voordat we de credit card een pak slaag zouden geven :-). Nou goed, daar binnengekomen zagen we ook dat ze een super lekker kaasplankje serveerden!!! Dus het was perfect, heerlijk glaasje wijn, met een enorm grote kaasplank met een bos gedroogde muscaat druifjes en crackertjes erbij.... lekker genieten van onze middag in de stad ipv gestresst allerlei kledingzaken door te lopen, super toch! Daarna terug naar die eerste winkel en alles nog een keer gepast en gekocht, en toen waren we klaar (de ring hadden we op de eerste stop al gelijk gekocht). Waren dus iets vroeger klaar dan verwacht, dus maar gelijk naar Cookie gegaan waar ik had gereserveerd om 7 uur. Was niet erg, want ze hebben daar een flinke bierkaart waar ik me enorm op verheugde (Belgsiche biertjes zijn hier zo duur dat ik mezelf er zelden op tracteer). Toen was het wel tijd voor de teleurstelling van de dag: de boot vanuit Belgie was nog onderweg wat dus betekende dat er amper flesjes bier in voorraad waren :-( dus daar zat ik dan met die enorme bierkaart voor me, watertandend met kwijl dat langs mijn mondhoeken liep: “ok, doe maar een delerium tremens”/
Halve marathonHalve marathonHalve marathon

Mijn favoriete foto van het stuk dat het lekkerste ging!!! Langs het strand bij St Kilda, op mijn gemak iedereen voorbij....
sorry meneer, zit op de boot”.....“ hhmmm... doe dan maar een leffe tripel” / sorry meneer, zit op de boot”.....”nou, doe dan maar een Piraat” / sorry meneer, zit op de boot”.....”goed, dan een Chimay?”/ sorry meneer, zit op de boot”..... nou ja, je snapt hem wel, het huilen stond me nader dan het lachen.... uiteindelijk besloot die griet maar gewoon een flink aantal flesjes uit de voorraad naar de tafel te halen zodat ik kon kiezen. Helaas niet de keus die ik voor ogen had, maar had nu een Australisch biertje genomen van de Grand Ridge micro brewery, genaamd Supershine. Had ik anders niet genomen, en deze was ook niet verkeerd en dat blijkt ook wel uit de flinke berg gouden medailles die ze in de loop der jaren hebben gewonnen. Kortom: we hebben er weer een bestemming bij voor als we weer eens een dagje de stad uitwillen! De brouwerij ligt aan de beroemde “Grand Ridge Road” wat een van de mooiste autoroutes van het land schijnt te zijn. Maar goed, het bier viel dus een beetje tegen, en de wijn eigenlijk ook wel... de glazen die ze schonken waren zeer minimalistisch, en het eten was ook niet
Halve marathonHalve marathonHalve marathon

Op weg naar de finish, nog net sprintje eruit kunnen trekken
zo als ik Jacq vantevoren had gezegd. Ik vond het zelf namelijk ook wel tegenvallen na mijn 2 eerdere erg goede ervaringen.... nou ja, het blijft een leuke tent maar laten we het er maar op houden dat we gewoon de verkeerde avond hebben getroffen!!

Waren wel lekker op tijd thuis: taxietje gepakt en binnen 10 minuutjes thuis. Daar nog lekker beetje gelanterfant, geloof nog ff gebeld met NL en dat was het wel. Zondag dan nog stukje wezen lopen, laatste voorbereidingen voor de halve marathon van de week erna!!! Ging niet echt lekker dus was toch wel beetje gespannen of ik mijn doel van anderhalf uur wel zou halen. Rest van de week kon ik gelukkig rustig aan doen, mocht niet meer lopen en enkel uitrusten voor de grote dag! Op zaterdag kwamen Jules en Si langs met hun baby Max en Ella, dochtertje van Si uit eerste relatie. Het weer was lekker dus we gingen lekker stukje langs het strand wandelen en daar op een terrasje wat drinken... hmmm... was weer minder, lekker weer/ strand/ terras... wat komt er dan in je op??? Juist ja.. BIER!!! En laat ik mezelf nou net beloofd hebben ff geen drank
Halve marathonHalve marathonHalve marathon

Boterkoek!!! Lekker met medaille om :-)
te nemen omdat ik de dag erna moest lopen... tsja, Si had daar natuurlijk geen boodschap aan dus die nam een lekkere pint terwijl ik toch maar overstag ging en een light biertje nam :-( met daarbij de belofte dat de dag erna mijn eerste drankje na de race een biertje zou zijn!!! Verder wel gezellig, en ze gingen lekke rop tijd naar huis (5 uur) omdat Max naar bed moest. ’s Avonds dus maar gezond gegeten, met een flinke berg pasta erbij... bah, kan geen pasta meer zien, haha!! Had een pan droge pasta voor mezelf gemaakt voor bij het gewone eten, denk dat ik wel 400 gram gekookte pasta heb zitten wegdouwen naast mijn gewone maaltijd.... zat aardig vol kan ik je wel zeggen, met daarbij nog wat over voor de volgende ochtend. toen kwam ik er ook achter dat ik te weiig water had ggedronken, dus heb ik in de laatste 2 uur nog ff 2 liter water weggewerkt... geen goed idee want moest die nacht om de 2 uur piesen geloof ik. Helaas dus het enige puntje van kritiek in een verder goede voorbereiding. Verder ging mijn wekker niet omdat Jacq de stekker van mijn tlf
Happy b'day to meHappy b'day to meHappy b'day to me

Bring on the champers
uit het stopcontact had gehaald omdat ik haar had gevraagd haar wekker te zetten voor als mijn tlf niet af zou gaan... dus toch eigenlijk mijn eigen schuld, haha!! Nou ja, was nog op tijd gelukkig. Jacq was zo lief om me ’s morgens om kwart over 6 bij het stadion af te zetten, en was al goed gespannen en nerveus. Toch is dat niet altijd leuk als je zo competitief bent als ik, was erg gefocust en had weinig aandacht voor Jacq... nou ja, gelukkig begreep ze het en had ze er begrip voor!!! Daar aangekomen rustig omgekleed, spulletjes afgegeven, en muziekje opgezet! En toen werd ik pas echt opgezweept!!! Had een van mijn oude house mixen opgezet uit midden jaren 90, en de bas zorgde ervoor dat ik gelijk wilde beginnen met rennen, haha!!! De mensenmassa bij de start werkte ook niet positief want toen werd ik nog meer gespannen... laat ze maar afschieten voor de start! Nou goed, om 7 uur mochten we dan eindelijk weg, en het viel me mee de start. Had van verschillende mensen gehoord dat ik er rekening mee moest houden dat jhet nogal druk zou zijn en dat je regelmatig om mensen heen moest lopen enzo. Denk dat het wel meeviel omdat men werkte met zgn. ‘pace makers’ mensen die een bepaalde eindtijd tot doel hadden, en met een vlaggetje met daarop die tijd aan de start verschenen. Mensen konden zich dan aanslutien bij de pace maker die dezelfde eindtijd als zij hadden, waardoor het veld redelijk goed verdeeld was. Ik was bij de 1:40 pace maker gaan staan om niet te hard van stapel te lopen. Plan was om gaandeweg de race de pace maker van 1:30 in te halen.... nou goed, de eerste 3-4 km was het een beetje druk, dus moest beetje opletten maar viel mee. Daarna viel het veld redelijk uit elkaar en kon ik goed doorlopen. De volgende 5 km tot aan de 10.5 waren iets vervelender, waren langs het Albert Park meer en we hadden vol de wind tegen dus moest me inhouen om niet al gelijk kapot te zijn. Eenmaal bij de 10.5 aangekomen besloot ik aan te zetten, en dat ging geweldig!! Had de eerste 10km in 43 minuten gedaan (was beetje teleurgesteld in deze tijd en denk achteraf dat ik de race daar verloren heb) dus zo’n 4 minuut 20 per km. De volgende 4km ging ik echter als een speer, en 16 minuten later was ik bij het 14km bordje, dus 4 minuten per km. Dat was echt het fijnste stuk van de race: liep langs het strand terug naar St Kilda, waar ik altijd wind tegen heb maar dit keer geen wind, en ik haalde mensen aan alle kanten in!! Toen voelde ik me echt supergoed en had het idee dat ik dat tempo het restant van de race wel vol kon houden, geweldig! Maar helaas draaiden we de laatste 7km terug St Kilda Rd op naar de stad en hadden we weer wind tegen... de laatste 4km ging ik helemaal dood, het ging totaal niet meer en heb echt op het punt gestaan om ermee te nokken zo moe was ik. Maar uiteraard doorgegaan, was nog steeds op schema om de anderhalf uur te halen dus zou mezelf nooit kunnen vergeven als ik had opgegeven! Dus maar flink doorgezet en puur op doorzettingsvermogen de finish gehaald. Liep op 1:29:40 het stadion binnen dus had nog kleine hoop dat ik het zou gaan redden want de finish lag IN het stadion... wist ik veel dat ik 3/4 van dat stadion rond moest lopen eer je bij de finish was... dat zag ik pas toen ik het stadion in liep, en dus besefte dat ik het nooit ging redden. Kon er nog wel een sprint uittrekken, maar rende wel vloekend en tierend die laatste ronde. Baalde er flink van dat ik het niet ging halen, was mijn doem-scenario: op een paar seconden de tijd niet halen. Uiteindelijk gefinished in 1:30:36 dus idd een paar seconden tekort.... nou goed, ben absoluut tevreden met de prestatie want ben gefinished als 297e van de 7700 deelnemers, dus helemaal niet verkeerd! Maar ik had zo graag mijn eigengestelde doel van anderhalf uur willen halen.... dus enige teleurstelling overheerste toch wel hoor de eerste uren na de finish. Maar goed, al met al overheerste de tevredenheid. Na afloop van de race kon je nog allerlei spulletjes van de diverse sponsore krijgen: sportdrankjes/ energy bars/ gummy snoepjes/ etc dus daar heb ik mezelf tegoed aan gedaan, had het verdiend vond ik! Kwam ook nog 4 gasten van de voetbal tegen, dus dat was wel ff leuk. Met een van hen ben ik een biertje gaan doen, zoals de vorige dag aan mezelf beloofd! Kan je wel zeggen dat een biertje erg lekker smaakt ’s morgens om kwart over 9 nadat je net een halve marathon hebt gerend met 25 graden, haha!!! Jacq was zo lief om me weer op te komen halen, dus die stond me om kwart voor 10 op te wachten. Snel naar huis, waar ze me alweer had verrast door een echte Hollandse boterkoek te bakken!!! Zaaaaaaalig... was wel niet zo lekker als de appeltaart van Jaap, maar het kwam in de buurt. Dus genoten van een heerlijk stuk boterkoek, ontbijtje werd voor de gemaakt, voelde me al helemaal jarig!! Daarna in de middag (het was ondetussen 29 graden geworden) St Kilda ingegaan waar we onszelf hadden neergeplant bij Spuntino op het terras in de zon. Daar lekker paar biertjes op, toen naar huis om de fles champagne open te trekken en op het balkon in het zonnetje op te drinken saampjes, zalig! Daarna was het feest nog niet over, want Jacq ging verder kokkerellen en had een heerlijk pasta gemaakt uit het boek van Jamie Oliver met garnaaltjes, verse peterselie, gedroogde tomaatjes en weet ik wat... voelde me echt verwend! En dan was ik de dag erna pas jarig, haha!

Dan mijn echte verjaardag op maandag.... dat is waarschijnlijk voor het allereerst in mijn hele leven dat ik me daadwerkelijk een jaar ouder VOELDE... althans, het hadden er ook 5 jaar kunnen zijn. Man, wat had ik een medelijden met mezelf en een verschrikkelijke spierpijn... kon gewoon echt amper lopen, en zelfs opstaan deed me al pijn. Waar ik er normaal een uur over doe om op te staan/ tanden poetsen/ overhemd strijken/ ontbijt en lunch maken/ eten zat ik nu na ruim anderhalf uur nog te wikken of ik uberhaupt wel naar kantoor zou gaan... gewoon het idee dat ik op de FIETS meost stappen om naar de stad te gaan deed me al wit wegtrekken.... had ondertussen zelfs koppijn gekregen van de spierpijn dus was niet blij. Uiteindelijk toch maar besloten de fiets te pakken met als enige reden dat het goed zou zijn om mijn benen een beetje voorzichtig te laten bewegen. Deed er geen 20 minuten over zoals normaal, maar dat had je wel verwacht, haha!! Tsja, was echt bizar hoeveel spierpijn ik had, denk dat dit het ergste was dat ik ooit in mijn leven had. En toch vreemd omdat ik tijdens de voorbereiding ook flink had gelopen, met als hoogtepunt een week van 45km met daarin een 20km loop. Zal wel zijn doordat je in zo’n race toch net wat harder rent... was nu ook: die 20km had ik gedaan in 1:29 en nu dus 21.1 in 1:30:36 toch bijna 4 minuten sneller op de hele afstand. O ja, had de 2e helft van de race trouwens net ietsje langzamer gelopen dan de eerste helft van de race (45:15 om 45:21), wat dus mijn vermoeden bevestigde dat ik het heb laten liggen in de eerste helft. Ik ging helemaal kapot in die laatste paar kilometer en nog was ik maar 6 seconden langzamer dan in de eerste helft.... ach, goede les voor de volgende keer! Want dat er een volgende keer komt dat is zeker. Hoewel die voorlopig even op zich moet laten wachten omdat ik ff niet kan lopen momenteel...

Ging de dinsdag met veel pijn en moeite weer de deur uit voor mijn recovery run wat al neit van harte ging. Maar goed, na een km of 3 ging het redelijk tot ik na een klein half uur een vreselijke pijn in mijn heup kreeg.... laatste stuk kon ik dus gewoon iet meer rennen (of het door de spierpijn kwam of de pijn in mijn heup laat ik in het midden, maar mijn heup deed wel pijn!!) dus heb ik naar huis moeten wandelen. Afgelopen zondag probeerde ik weer een stukje te renne, maar na 2km moest ik weer stoppen van de pijn. Heb dus gelijk een afspraak bij de physio gemaakt voor komende woensdag want wil zsm weer gaan lopen. Voel me nu zo goed en fit (heb zelfs weer bijna een six-pack!!) dat ik dat niet wil verliezen!! Nou ja, ff rustig aan doen maar en hopelijk kan de physio wat vinden woensdag. Dus ja, dat was mijn avontuur met de halve marathon wel, super ervaring en was blij dat ik me zo goed had voorbereid omdat ik nu pas echt weet hoe competitief ik ben!!!

What else... nou ja, Jacq is nog steeds zoekende naar haar gezondheid. Weer een paar testjes gedaan, weer allemaal negatief dus geen hol opgeschoten. Ze is nu doorverwezen naar een chronische vermoeidheid specialist dus daar was ze blij mee. Tot ze die vent belde en bleek dat er 6 maanden wachttijd was... lang leve de publieke gezondheidszorg in Australie.... weet niet hoe het in NL is ondertussen, maar het verschil is hier enorm. Het ziekenhuis waar Jacq lag was prive, en daar werd ze dus in 3 dagen tijd geopereerd etc. Hoorde dus dat als ze in een publiek ziekenhuis had gelegen dat dat wel eens weken had kunnen duren eer ze aan de beurt was. We moesten het prive ziekenhuis vooraf betalen, anders werd ze naar een publiek ziekenhuis vervoerd, maar ben erg blij dat we dat gedaan hebben toen ik dat hoorde. Nou goed, uiteindelijk is het met een sisser afgelopen omdat die man Jacq vorige week belde om te zeggen dat ze hem de maandag erna maar ff moest bellen en dan zou hij kijken. Vanmiddag dus gebeld en bleek dat er een cancellation was en dat ze morgen al terecht kan bij hem!!! Helemaal gelukkig dus, en Jacq is erg psoitief dat deze man gaat vinden wat er aan de hand is. Ze was vanmorgen wezen sporten, waarbij de instructeur aangaf dat ze de kracht nog steeds heeft, maar dat het erop lijkt dat als haar hartslag boven een bepaald niveau komt dat ze dan instort, alsof er niet genoeg zuurstof vervoerd kan worden boven die hartslag. Nou goed, voer voor discussie als ze morgen bij die man is. Laten we hopen dat we nu eidenlijk wat verstandig worden, maar Jacq heeft er een heel goed gevoel bij en weet bijna zeker dat hij het gaat vinden... nou laten we het hopen!!!

Verder nog een update over de bruiloft. Uiteraard was ik in de vorige update een beetje aan het overdrijven over Jacq, alias Bridezilla... al twijfelde ze wel geregeld aan haa routfit. Nou goed, afgelopen week is ze met Ange samen naar de bruidsjurken zaak geweest met haar hele outfit die ze heeft gekocht (schoenen en sieraden) en toen ze er ’s avonds over vertelde zag ik enkel een grote glimlach op haar gezicht, Bridezilla was officieel tevreden! Kortom, de naam Bridezilla gaat de prullenbak in en het vanaf nu gewoon mooie bruid :-). Ja, Jacq ziet het helemaal zitten ze was super tevreden met de outfit en kreeg schijnbaar van een aantal mensen in de winkel complimenten over hoe ze eruit zag... ik kan niet wachten tot ik haar over 9 weekjes eindelijk mag zien!!!! Ja ja, 9 weekjes nog maar... over 5 weekjes komt haar ma al aan, en dan 3 weekjes erna haar pa al.. .gaat echt opschieten nu hoor allemaal, kom maar op!!

Afgelopen weekend ook al onze duikspulletjes opgehaald bij de duikwinkel. Onze BCD’s en Jacq haar regulator waren daar voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt en konden we ophalen. Daarnaast ook nieuwe schoentjes voro Jacq gekocht waar ze erg gelukkig mee was! De oude schoentjes die Jacq hadden geen randje op de hiel, waardoor het bandje van haar vinnen steeds afgleed onder water. Erg irritant uiteraard omdat je dan steeds je vinnen kan verliezen onder water!! Nou goed, de nieuwe schoentjes hebben een richeltje dus zou he tniet meer moeten kunnen... nog anderhalve week!! Vanmorgen het hotel in Brissy gebeokt (vliegen op donderdag naar Brisbane, dan de volgende ochtend van Brissy naar Gladstone) wat een leuk hotelletje is denk ik! Het heeft een open bar op het dak en het hotel zelf is zeer stijlvol (is onderdeel van een of andere Hotel Design organisatie) dus we zien het wel zitten! Daarnaast hebben we ook het geluk dat we toegangspassen hebben voor de Qantas lounge doordat ik had geklaagd.. had een paar weken terug tijdens een vluhct met Qantas weer eens vertraging... dit keer was het doordat men een aantal Qantas techneuten van Mebourne naar Sydney moest vliegen. We dienden dus als interne Qantas taxi en daarvoor werden we 45 minuten aan de grond gehouden waardoor ik een meeting miste. Na alle ellende met Qantas de afgelopen maanden was ik het goed zat en had ik een klacht ingediend (vooral omdat ieder half uur een vlucht van MLB naar SYD vliegt dus waarom ons 45 minuten aan de grond houden?). Die klacht werd gegrond verklaard en naast een voucher van $100 kreeg ik een toegangspas voor de lounge.. die gaan we dus gebruiken als we volgende week op vakantie gaan! Jacq komt me om 4 uur in de stad ophalen (ze werkt ochtenden vanaf volgende week omdat haar collegaatje tijdelijk wat anders gaat doen), dan zijn we tegen kwart voor 5 op het vliegveld, 5 uur in de lounge waar we dan een uurtje of 2 lekker kunnen eten, relaxen en wijntje kunnen drinken voor we om 8 uur vertrekken naar Brissy. In Brissy gaan we dan naar de open lucht bar op het hotel dak om in de zwoele Brisbane avond nog een nightcap te nemen!! Volgende morgen dan door naar Gladstone vanwaar we wellicht met een helicopter ove rhet rif naar Heron vliegen. Heb de helicopter als optie weer aangedragen aan Jacq en Ange en Marco hebben ook aangegeven dat je dat moet doen... is toch super als je zo over het rif komt aangevlogen naar ons vakantie eilandje!! Nou goed, Jacq moet nog ff aan het idee wennen en haar angst opzij zetten, maar denk wel dat het goed komt :-). En dan enkel 4 dagen zon/ zee/ strand/ rust/ natuur.... zaaaaaaaaaaaaaaalig!!!

Denk dat dit het wel weer allemaal was... was wel weer genoeg denk ik dan maar gezien de hoeveelheid tekst, haha!!! Volgende keer uitgebreid verhaal over onze duikavonturen op Heron!!

JnR

25th October 2008

knap gedaan pikkie !!
He pikkie!! knappe tijd !!! btw die 2 flessen uitzonderlijk wijn - die jij gaat kopen - gaan we soon nuttigen. hahaha... desondanks hele goed prestatie!!! xx

Tot: 0.212s; Tpl: 0.017s; cc: 25; qc: 86; dbt: 0.1428s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb