Svømming med delfiner i Singapore

Asia » Singapore
June 30th 2008
Published: August 6th 2008

DelfinkosDelfinkosDelfinkos

Lin får en kos av en en grårosa delfin (Indo-Pacific Humpbacked dolphins). Hedda smiler i bakgrunnen.
Litt vemodig å reise fra naturskjønne Tioman Island, men det er jo alltid spennende å komme til en ny plass etter en uke uten ordentlige butikker, internett og kaffesjapper. Og Singapore har jo vinket til oss i det fjerne, som et av høydepunktene på turen - med shopping, dyreparkene, svømming med delfiner og de høye byggene, for å nevne noe. Samtidig visste vi jo at Tioman var siste øystopp og at reisen vår nærmer seg slutten.

Men først skal vi altså innom Singapore, som altså er en republikk i Sørøst-Asia. Landet er i hovedsak en øy ved sørspissen av Det Malaysiske halvøy. Den sjøgrenser i nord til Malaysia gjennom Johorestredet og mot Indonesia i sør gjennom Singaporestredet, står det å lese på Wikipedia (et flott oppslagsverk).

Tidlig om morgenen, mandag 30 juni, tok vi båten fra Tioman. Turen over til Mersing på fastlandet tok et par timer. Vi fikk ikke kjøpt bussbilletter på forhånd, så vi var litt spente på om vi kom oss av gårde til Johor Bahru, som er nærmeste by i Malaysia som grenser til Singapore. Forvirret? For å spare noen slanter, bestemte vi oss for å ta tre netter på hotell i Johor Bahru, siden
Sjelden svømmeturSjelden svømmeturSjelden svømmetur

Hedda "haiker" med en delfin. Ja, hun var stolt etterpå!
hotellene i Singapore koser flesk. Bussbilletter fikk vi ordnet raskt! Det flotte var at bussen gikk nesten med det samme. En litt morsom hendelse: Da bussen begynte å kjøre ut av stasjonen i Mersing, så Lin og Silje (Lins søster) at en av passasjerene hadde forlatt bussen. Bagasjen lå i setet hans... Damene fikk varslet sjåføren, som stanset bussen. Silje løp ut og inn på busstasjonen. Etter noen minutter kom hun tilbake med mannen (vestlig turist i 50-årsalderen) som fortsatt trodde at det var noen minutter til bussen skulle gå! Ja, han takket dem flere ganger!

Bussen var framme i Johor Bahru i 15-tiden, ja, en liten time før vi trodde vi skulle være der! Herlig! Etter litt vandring på busstasjonen, fikk vi heldigvis tak i de riktige taxiene som skulle ta oss til hotellet (vi hadde booket på nett på forhånd). Problemet var bare at hotellet hadde skiftet navn, så sjåførene kjente ikke til det nye navnet! Ja, det ble noen runder før vi endelig kunne spasere inn i resepsjonen og sjekke inn. Hotellet ligger rett ved brua over til Singapore, og fra vinduet i gangen kan man se brua og alle bilene som trafikkerer den. Mye av
SingaporeSingaporeSingapore

Mange høye bygg - gjør mange andre bygninger små. Bildet er tatt fra hotellet vårt.
ettermiddagen og kvelden ble brukt til avslapping på hotellet - og til å sjekke ut hvordan man kommer seg over grensa.

Om formiddagen tirsdag 1. juli, gikk vi til busstasjonen som ligger rett ved hotellet. Shuttlebussene til Singapore går fra denne stasjonen. Vi oppdaget raskt at dette kom til å bli litt strevsomt. Først passkontroll på malaysisk side, så i buss til grensestasjonen. Deretter utfylling av papirer, før 20 minutter i kø i passkontrollen inn til Singapore ventet oss. Ja, så var det inn i bussen igjen - som endelig tok oss til bestemmelsespunktet. Deilig å sette føttene på singaporsk jord! selv om vi ikke helt viste hvor i byen/landet vi var. Så det ble litt trasking og spørring, før vi endelig fant en t-banestasjon som tok oss inn til sentrum. God følelse å komme ut av "mørket" og oppleve handlegatene, shoppingsentrene og de høye bygningene - som vi hadde lest mye om.

Første punkt på programmet var nå en tur innom turistinformasjonen. Vi ville blant annet sjekke om det var mulig å få bestilt billetter til svømming med delfiner (Dolphin Lagoon). Håpet var ikke stort, da vi hadde hørt at det var lang ventetid. En hyggelig og
Stort øyeblikk...Stort øyeblikk...Stort øyeblikk...

... å få se en white tiger i aksjon. Denne karen gikk fram og tilbake på bergknausene. Utrolig opplevelse! Singapore Zoo.
hjelpsom dame ringte anlegget som tilbyr delfinsvømming, og klarte å ordne billetter til lørdagen! Hurra! Problemet var bare at Silje og venninna Christina reiser hjem til Norge på fredag... Så det ble Lin og Hedda som fikk billetter. Peter (4 år) er for liten, siden aldersgrensen er 6 år. Og da tilbød pappa seg å være med Peter - og heller fotografere! Peter og Hedda brukte for øvrig det meste av tiden i turistinformasjonen til fotmassasje! De okkuperte raskt to behagelige mekaniske innretninger, utstyrt med diverse knapper - til spesielt juniors store glede. Om de fikk massasje eller bare slet ut knappene, er en annen sak... De hadde det i hvert fall gøy - og det kilte litt, sa de.

Tid for lunsj! Vi var nå kjempesultne og satt oss ned på nærmeste fortausrestaurant. Det første bordet vi fikk, var plassert rett under noen gedigne høytalere. Musikken var så høy at vi ba om å få et nytt bord - og det fikk vi. Bestillingen gikk greit, men vi fant raskt ut at vi var i Singapore da regningen kom på bordet! 400 norske spenn for en lunsj (fire voksne og to unger) var uten tvil ny rekord for
Søt nærkontaktSøt nærkontaktSøt nærkontakt

Hedda hilser på en av delfinene i Dolphin Lagoon. Litt skeptisk i starten, men det ble bedre etter hvert.
oss i Asia. Det koster å være turist i dette landet, altså. Etter lunsjen skilte vi lag med Silje og Christine (de tok sightseeingbussen). Vi spaserte litt i gatene og stakk innom noen butikker og spiste middag på fasjonable Burger King.

Vi måtte slå i hjel litt tid, for neste stopp var Night Zoo. Vi tok t-banen noen stopp ut av sentrum, før vi gikk på en minibuss som tok oss direkte til dyreparken. Det var blitt mørkt og ungene var nok litt spente på hva som kom til å møte dem innenfor portene. Spesielt Hedda som på forhånd hadde fått hodelykt (hun fikk ikke lov å bruke den - lyset skremmer dyrene, opplyste en av guidene. Det forstod Hedda godt...). Vi fikk plass på et av de første togene som kjører rundt i de ulike områdene i parken. Det ble en opplevelsesrik liten time i mørket, der vi fikk se mange dyr fra store deler av verden - blant annet tigre, løver, nesehorn, elefanter, sjiraffer osv. Det spesielle var jo at det var mørkt og at vi kom veldig tett på noen av dyrene. Synd at det var forbudt å bruke blits, sidene dette skremmer dyrene. Så det
Nyskjerrig Nyskjerrig Nyskjerrig

Denne karen kom helt opp i vannkanten og hilste på oss.
ble få bilder. Ungene syntes det var gøy - og kanskje litt skummelt. Men absolutt en tur å anbefale, selv om det ble sent på kvelden før vi kunne sette kursen mot Johor Bahru - og Malaysia. Ferden gikk i taxi til nærmeste busstasjon. Vi kom oss enkelt videre til grensestasjonen, men måtte stå i kø i passkontrollen i nesten 30 minutter. Slitsomt med vært trøtte unger - klokka var nesten 23! En deilig følelse å sette beina innenfor hotellrommet. Ungene sovnet raskt - og vi gikk inn til Silje og Christina (naborommet) for å dele noen pils. Flott dag!

PS! I passkontrollen måtte alle passerende avgi fingeravtrykk på en skanner. En leder for et syndikat hadde rømt fra fengselet og var etterlyst. Det hang faktisk "wanted"-plakater av gangsteren over alt i Singapore (butikker, restauranter, i dyreparken osv.). På passkontrollørenes skjerm kom det opp bilde av mannen ved siden av bildet av deg. Hedda og Peter slapp å vise tommelen, he-he... Ja, mannen ble faktisk pågrepet senere i uka.

Night Zoo ga mersmak. Dagen etter dro vi på ny over grensa - og til Singapore Zoo. Planen var å bruke mesteparten av dagen i dyreparken, som også har
Klapp, klapp...Klapp, klapp...Klapp, klapp...

Delfinene la seg pent til rette på brygga. Lin og Hedda slår av en "prat".
lekepark med mulighet for et lite bad (for unger). Vi oppdaget raskt at dyreparken (atskilt fra Night Zoo) holdt høy standard. Flere steder langs stiene og attraksjonene er det satt opp vasker (!), slik at de besøkende får vasket seg etter å ha tatt på dyrene. Den største opplevelsen var nok å se de store, hvite tigrene! synes jeg. Ja, så må vi ikke glemme de store gorillaene og de morsomme orangutangene. Også flott å oppleve elefantshowet, der elefantene både sprutet vann på publikum og viste at de kunne håndtere digre tømmerstokker. Vi hadde gledet oss til å se isbjørnene, men vi fikk bare et lite glimt av én som lå og sov i varmen. De andre var innendørs - i aircondition! Dyreparken har enormt mange dyr, fra hele verden. Ikke noe problem å svi av et par dager her. Men det er rart med det: Litt utpå ettermiddagen begynte både vi og ungene å bli litt trøtte. Så vi bestemte oss for å komme oss til hotellet og heller ta en rolig kveld der. Det var en klok beslutning! Godt å slappe litt av, både for liten og stor - etter nok en dag med mange og nye inntrykk.
God "spenst"God "spenst"God "spenst"

Elevene studerer delfinenes bevegelser i vannet.

Som tidligere nevnt, oppdaget vi fort at det er slitsomt å krysse grensa to ganger om dagen. Onsdag 3. juli pakket vi sekkene og tok drosje til forhåndsbestilt hotell i Singapore (vi fant hotellet på nett dagen før). Tok også farvel med Silje og Christine som bodde siste natten i Johor Bahru (de reiste hjem fra Kuala Lumpur dagen etter). Vi fikk oss en god latter da vi åpnet romdøra på Robertson Quay Hotel (ligger i nærheten av Orchard og China Town, ti minutter unne sentrum). Rommet er nok det minste vi har bodd på - noen gang! To senger, tipper de var 75 cm bred, ble i minste laget. Men når vi lå med hodene fra hverandre, gikk det greit (akkurat da drømte jeg om dobbeltsenga i Oslo - bare tre netter unna). Badet var så lite at det var skyvedør... Det flotte med hotellet, var svømmebassenget og at det ligger rett ved Singapore River. Om kvelden hadde vi en flott spasertur langs elva, der man får 4000 kroner i bot for å sykle under broene! Lin fant for øvrig et supermarked i nærheten, der vi fikk både dansk salami, yoghurt og noe som lignet på grovt brød.
Peter turistPeter turistPeter turist

Lillebror måtte følge begivenheten fra vannkanten. Aldersgrensen var seks år.
Deilig - og billig - å spise selvkomponert kvelds og frokost på hotellrommet!

4. juli tok vi turen til Sentosa, en øy rett sør for Singapore. Sentosa har det meste både familier, ungdommer og eldre ønsker seg. Ja, hele øya er nesten som en stor fornøyelsespark, hvor også Dolphin Lagoon holder til. Siden Hedda og Lin skulle svømme med delfiner dagen etter, ville vi også sjekke hvor lett det var å komme seg ut dit. Med det velutbygde t-banenettverket i byen, oppdaget vi raskt at det var grei skuring. Tror ikke vi brukte mer enn 30 minutter fra hotellet. Det spesielle med Sentosa er de fine strendene. Men selve vannet er nok ikke det beste! Horisonten er full av tankskip! Hvis man er i Singapore og ønsker sol og strand, er dette uansett stedet. Vi badet ikke og brukte dagen i en sommerfugl- og insektspark. Gøy for Hedda som opplevde at store sommerfugler blant annet satte seg på hodet hennes. Peter syntes nok det var mest gøy å kjøre "bil" i en asfaltert løype! En stolheis tok oss til toppen av bakken og det gikk fort nedover... Dagen ble avsluttet med bading i bassenget og noen DVD-filmer på hotellrommet.
Super lekeplassSuper lekeplassSuper lekeplass

Singapore Zoo er godt tilrettelagt for familier med barn. I denne parken var det også en liten plaskedam og restaurant.

Lørdag 5. juli. Klart for svømming med delfiner! Lin og Hedda har "time" 09.45 og må være der en halvtime før. Vi kommer oss derfor tidlig av gårde for å være på den sikre siden. Dette skal vi ikke gå glipp av! Vi kommer fram til Dolphin Lagoon akkurat i tide, etter å ha rotet litt med en buss på Sentosa (vi hoppet i taxi for på rekke det, he-he...). Betaling av moroa (det kostet 1200 kroner for to), utfylling av papirer og signering av helsepapirer står for tur mens jeg og Peter nyter synet av delfinene som har begynt å røre på seg i lagunen. Ved vannkanten møter vi en norsk familie som er ute på samme "oppdrag", så Hedda og Lin kommer raskt i gruppe med dem. Det starter med at alle deltakerne, en og en, går ut i vannet og hilser på en delfin som har lagt seg godt til rette i "fjæra". Hedda er litt skeptisk, men rører den med litt hjelp av instruktøren. Hun får også fram et smil, til fotografens (les: pappas) store glede. Deretter går alle delfinsvømmerne ut på en pir som ligger et godt stykke ute i lagunen. Jeg og Peter,
Morsom massasjeMorsom massasjeMorsom massasje

Hedda og Peter har det gøy i massasjestolene inne på turistinformasjonen i Singapore.
og alle de andre tilskuerne, får ikke bli med. Delfinene hopper opp på brygga mens Lin, Hedda og de andre nok en gang får klappe dem. Deretter holder "elevene" opp et hvitt ark, som delfinene ved hjelp av finnene sine maler på! Så bærer det ut i vannet og hver elev får seg en kort svømmetur - absolutt høydepunkt er oppnådd! Ja, til og med Hedda (som var litt skeptisk) klarer å holde seg fast på delfinens finne over vannoverflaten. Både Hedda og Lin var svært fornøyd med det de fikk oppleve med delfinene, selv om kanskje Lin hadde ønsket seg en litt lengre svømmetur.

Vi bruker litt tid på Sentosa, før vi setter kursen mot hotellet. På hjemveien stopper vi på stort kjøpesenter. Litt fordi det var svært varmt denne dagen, og for å shoppe litt. Peter slår seg litt vrang inne på senteret, og bestemmer seg for å gå seg en liten tur. I løpet av få sekunder opplever vi at han er borte! Vi leter intenst i nærheten, men finner han ikke. Etter noen minutter oppdager heldigvis Hedda at han har gjemt seg, ikke langt unna oss. En lite hyggelig opplevelse - og en alvorsprat med
Mye å seMye å seMye å se

Hedda og Peter studerer dyrene i Singapore Zoo.
fireåringen. Vi finner roen og kjøper hvert vår par sko før vi forlater Sentosa. Middagen denne kvelden ble inntatt på en fasjonabel, indisk restaurant - et godt valg siden det var i det landet vi startet turen. Det ble et svært hyggelig måltid, men mye mimring og mange tilbakeblikk på turen.

Søndag 6. juli. Vi skal hjem til Norge, Oslo og huset vårt på Manglerud - etter nesten 140 dager på reise. Flyet går ikke før 23.05, og vi må sjekke ut av hotellet kl. 13. Det ser ut til å bli en lang dag, men vi rusler først en lang tur lang elva - før vi ender opp i China Town. Vi spiser middag på McDonald's, før vi avslutter vårt opphold i Singapore med bading på hotellet. i 18-tiden bestiller vi taxi og setter kursen mot flyplassen. Greit å være tidlig ute, tenker vi. Innsjekkingen går som en drøm, og vi finner raskt familiekroken på flyplassen - med lekeapparater, egen TV-krok og Burger King rett i nærheten. Ungene har det helt topp og vi møter en hyggelig nederlandsk familie. De er på tur hjem etter fem måneder i Australia. Timene går fort og snart sitter vi på flyet
Sterke dyrSterke dyrSterke dyr

Elefantene flytter tømmer. Store krefter i sving.
- med 13 timer foran oss før vi lander i London, og to nye timer til Oslo. Turen går veldig bra! Peter og Hedda sovner nesten med en gang, men Hedda våkner midt på natta og ser to filmer - før hun sovner igjen. Eneste uromoment på ferden hjem, var en ung dame som trasket rundt i midgangene i timevis! Hun hadde tydeligvis flyskrekk og gåingen var vel hennes form for terapi. Flyvertinnene oppfordret henne til å sette seg, men hun hørte tydeligvis ikke på dem. Midt på natta ble det stille i "gangene" - kanskje hun tok seg en pille og en whisky. Uansett: Trist å se at noen har det så tøft om bord i et fly...

Mellomlandingen på Heathrow gikk helt greit. Et par timer å vente, før vi "endelig" kunne sette oss på flyet til Oslo. Også den flyvningen gikk kjempefint. Et lite sjokk ventet oss på Gardermoen - følelsen av skikkelig norsk, kald luft. Overgangen fra 35 grader i Singapore til ni grader var stor! Men samtidig litt deilig, ja, det å fryse litt. Det tok litt tid før bagasjen kom, så jeg fikk unnagjort taxfree-handlingen før ryggsekkene var på plass. Trangt om plassen
Ikke noe søl...Ikke noe søl...Ikke noe søl...

... når man bare når opp. I Singapore Zoo er det meste tilrettelagt også for de minste.
på flytoget, men vi fikk da sitteplasser (mange måtte stå). På Oslo S bar det rett inn i taxi. Barneseter? Hvem bruker vel det i Asia? Så vi hoppet over det i Oslo, og det var greit for sjåføren. Vi ville raskest mulig hjem, etter cirka 20 timer på reise.

Da taxien parkerte foran huset vårt, var flagget heist! Mine foreldre var på plass, og hadde lagd fiskeboller i hvitsaus (bestilt av ungene) og stekt vaffelkaker. Fantastisk velkomstkomité! Hedda spiste vel dobbelt så mye som oss voksne. Peter var ikke langt bak han heller. Godt med norsk husmannskost etter måneder med ris, kylling og loff (godt det også, men man blir litt lei).

7. juli i 13-tiden var vi altså hjemme. I skrivende stund, altså 6. august, er jeg tilbake på jobb (begynte mandag denne uken). Egentlig litt godt å komme i gang igjen. Lin begynner ikke før 12., tror jeg. Vi har også vært ei uke i Ålesund, hos besteforeldrene til Lin. Super tur! Og Hedda har begynt på SFO, hun begynner i 1. klasse 18. august. Peter stortrives i barnehagen. Så alt er snart tilbake til normalen.

Takk til alle som har lest bloggen vår!
NysgjerrigNysgjerrigNysgjerrig

Denne apen løp fritt rundt i dyreparken og kom helt bort til oss.
Og tusen takk for de mange hyggelige meldingene!

Hilsen Peter, Hedda, Lin og Runar

Og som vanlig: Litt mer info om Singapore, fra min "venn" Wikipedia:
Singapore er en republikk i Sørøst-Asia. Landet er i hovedsak en øy ved sørspissen av Det Malaysiske halvøy. Den sjøgrenser i nord til Malaysia gjennom Johorestredet og mot Indonesia i sør gjennom Singaporestredet.

76% av befolkningen er av kinesisk bakgrunn. Byen trekker til seg handel og turister fra hele verden og er et av store finanssentrum i Asia.

Sir Thomas Stamford Raffles oppdaget og grunnla Singapore i 1819 da han ønsket en trygg havn og en handelsstasjon. Man vet ikke helt hvorfor Raffles ønsket å grunnlegge Singapore akkurat her, da hele landet var dekket av tett jungel.

Navnet Singapore stammer fra det gammelindiske litteraturspråket sanskrit. «Simha» (eller «Singha») betyr «løve» på språket, og «pura» er «by» på sanskrit. Dette blir til sammen «Løvebyen». Det er litt underlig at Singapore har denne betydningen. En forklaring er denne: En legende fra 1100-tallet sier at da en fyrste fra Sumatra hadde kommet til Singapore hadde han sett en svartfjeset tiger, noe fyrsten trodde var en svart løve, og dermed ble navnet «Løvebyen».
Slapp i fiskenSlapp i fiskenSlapp i fisken

Denne karen slappet godt av da vi passerte...

Dyr passajseDyr passajse
Dyr passajse

Syklister som tar snarveien under gangbruene langs Singapore River, får 1000 ringit (4000 kroner) i bot dersom de blir tatt.
Høyt over bakkenHøyt over bakken
Høyt over bakken

Stolheisen på Sentosa, ved Singapore. Ned gikk det raskere, i "biler" på en asfaltert bane.
Kos med haiKos med hai
Kos med hai

Peter, som var redd fluer i India, klapper hai i Underwater World på Sentosa.
Flott skueFlott skue
Flott skue

Disse havhestene var et vakkert skue.
HaisommerHaisommer
Haisommer

Denne haien svømte over oss, da vi gikk gjennom en gang i Underwater World. Spennende øyeblikk.

7th August 2008

Takk for turen!
Tusen takk for alle flotte bloggene dere har laget. Morsom skribent, profesjonell fotograf og dyktig redaktør - ikke rart du fikk ny jobb :). Det har vært supert å lese om turen deres og jeg fristes til å kopiere neste gang vi tar en litt lengre tur - det kan jo bli en stund til etter all reisingen de siste 2,5 årene. Veldig flott å ha dere hjemme i Norge igjen. Håper vi klarer å få til noen hverdagmiddager - i alle fall i helgene - utover høsten.
7th August 2008

Takk for hilsen!
Takk for hyggelig melding! Ja, det var en topp tur. Frister til gjentakelse, men lommeboka sier nei, he-he... Vi kommer gjerne på middag - bare det blir indisk! Nei, Ulfs tomatsupp funker også bra! Vi får få til en sammenkomst med ungene snart. Hils familien!

Tot: 0.059s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.034s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb