Beijing

China's flag
Asia » China
June 25th 2008
Published: June 25th 2008

Ni hao! Det er onsdag, og vi har naa vaert i Beijing i ganske noeyaktig 35 timer. Tidlig i gaar kom vi til byen og tok drosje til hotellet vaart, som ligger i en hutong nord i downtown Beijing. Hutonger er smaa, trange smug som er karakteristiske for Beijing. Dagen i gaar gikk med paa aa gjoere det mest noedvendige av sightseeing i Beijing - Den himmelske fredsplass og Den forbudte by. Paa Den himmelske fredsplass fikk vi en hel spesiell opplevelse - nemlig Maos mausoleum. Vi stilte oss taalmodige i koe med kanskje en million kinesere (det foeles alltid slik), og var med det med paa noe som ikke kan kalles for noe annet enn en salig blanding av koestaaing og linedance. Koeen gikk litt til venstre, saa litt til hoyre, saa litt fram, saa litt tilbake. Det eneste som manglet, var Garth Brooks paa hoeytaleren og lisseslips rundt halsen. Da koeen endelig begynte aa bevege paa seg, maatte alle gaa i taktfast tempo innenfor en gul strek. Langs denne gule streken stod det hissige kinesere og ropte inn i oeret paa oss gjennom megafoner. Jeg er ganske sikker paa at de ropte at vi maatte oppfoere oss, gaa pent og ikke braake eller spytte. Men jeg forestilte meg at de egentlig stod og heiet og ropte opploeftende ord til oss, og jeg tok det til meg og gikk forbi flere smaa kinesere etter sikkerhetssjekken. Selve museet var ikke veldig spennende, man gaar i koe for aa se en doed mann, som etter mange aar i fryseboks og glassbur mer likner en voksfigur. Sterk varme, tidlig start paa dagen og slitne ben gjorde at vi heller ikke fikk satt like stor pris paa den forbudte by som vi burde, saa vi var ganske raske med aa gaa gjennom det enorme omraadet.

I dag har vi sett Lamatempelet, et stort tempel like rundt hjoernet fra der vi bor. Dette tempelet regnes som en av Beijing og Kinas stoerste attraksjoner, og er et symbol paa Kinas forstaaelse for religionsfrihet, siden dette er et tibetansk tempel. Det var ganske imponerende saker, vi saa blant annet statuer av buddhaer som hadde sex og verdens stoerste statue laget av ett stykke tre (18 meter hoey buddha). Resten av dagen har gaatt med paa aa faa et innblikk i dagens Beijing. Dagens Beijing kan sammenliknes med en jente som har sovnet paa sofaen, vaakner og finner ut at hun kun har en halvtime paa aa gjoere seg klar til fest. Festen i dette tilfellet er OL. Det gjenstaar cirka seks uker, og det er mye aa gjoere. Fortau skal legges, blomsterbed skal saas, hekker skal trimmes, skilt skal henges opp, vegger skal males, murer skal bygges, bygninger skal ferdigstilles og gater skal pusses. Alt for aa vise seg fra sin beste side naar OL setter i gang aatte minutter over aatte den aattende i aattende null aatte. I dag ville vi utforske Qianmen, et av Beijings mange spennende stroek, med mange hutonger. Det var ikke lett, flere gater var stengte og det var vanskelig aa ta seg fram. Naar verden retter sitt fokus mot Beijing, maa jo fattigdom, rot og slum mures inne i pene, nye murer. I stedet dro vi nordover i byen, der deltakerlandsbyen og de fleste stadionene ligger. Det bygges i rekordfart, store blokker og enorme anlegg staar ferdige allerede, men det er fremdeles mye aa gjoere. Stilig er det, selv om det er galskap.

I Beijing bor vi paa et hyggelig hostel i Dongchengdistriktet. Her bor det ogsaa en norsk gruppe akupunkturstudenter som er her paa studietur, en del franskmenn, noen engelskmenn og en gjeng koreanere som foelger spent med paa alle samtaler, samme hvilket spraak det er paa. Selv kan de kun bidra paa koreansk og noe engelsk, men entusiasmen er like stor for fransk og norsk.

I dag skal vi ut og spise pekingand. Naa har vi proevd veldig mye forskjellig her i Kina, og vi blir like begeistret hver gang vi proever noe nytt. Siste dagen i Xi'an spiste vi hot pot, et konsept der du serveres raa mat som du selv koker i en gryte midt paa bordet. Det var en veldig morsom maate aa spise paa, og i tillegg var det et kult sted. Bordene ble vasket og nudlene ble strukket vha kampsportbevegelser (se bildet). Vi fikk opptil flere forestillinger ved bordet vaart, til vill jubel fra oss utlendinger, som kun kjenner nudler fra pose.

Naa har det kommet en del bilder, sjekk dem ut!

25th June 2008

Kinesisk karaoke er fantastisk! Mulig de syns det er litt mer seriøst enn oss andre dødelige... I Kunming hadde de et eller annet litt ubegripelig terningspill liggende på bordet - for de som ble lei av å synge. De tenker nå på alle også disse kineserene!

Tot: 0.077s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0468s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb