Ben ik weer!!

Published: May 8th 2008

onverwachte bezoekeronverwachte bezoekeronverwachte bezoeker

green vine snake, gevonden op het balkon naast mijn deur naar het lab!
Hola!
Tijd weer voor een nieuwe blog.
Inmiddels ben ik weer helemaal hersteld van de dengue en dus ook weer hard aan het werk. Had natuurlijk heel wat werk in te halen, maar ook dat is inmiddels helemaal bijgewerkt. Heb nog ongeveer 1,5 maand te gaan dus nu is het even stress om alles gedaan te krijgen, wat niet mee valt omdat de experimenten synchroon met de maancyclus gedaan worden….
Maar goed, we hadden dus de “Bocas Beach cleaning day” georganiseerd voor het stadsstrand…op zondag 20 april. Een daverend succes kan ik jullie vertellen! Met een langzame start (we zijn tenslotte in panama) werd het dan toch drukker met bezoeker en dus kon de dag beginnen… Als je hier zeg 10 uur aanwezig , komen de eerste om ongeveer 11 uur opdagen, hahaha! Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat het waarschijnlijk ook iets met het weer te maken had (grote regenwolken die ons overschaduwden)… om een uurtje of 11 gingen we dan massaal het strand op…wat een zooi lag er zeg!! We hebben denk ik iets van 90-120 zakken met alleen recycle op gehaald, dus niet inclusief alle andere troep die we hebben opgeruimd! Was dus echt een succes! Om 1 uur tijd voor lunch, met ongeveer 200 man, erg gezellig, daarna nog even alles sorteren en dan op naar de vuilnisbelt en de recycle drop-off! Geweldig, strand zag er echt weer zo mooi uit!!
Helaas was het van korte duur omdat twee dagen later er een enorme storm over het eiland woede en dus ook allerlei rotzooi van de hele baai op ons net opgeruimde strandje deponeerde…humpff…jammer hoor! Hahaha nou ja, het is in ieder geval niet verdubbeld 
Na dit hele avontuur vond ik eigenlijk wel dat mijn vriendjes en vriendinnetjes die zijn komen helpen een dagje op het strand hadden verdient dus bij de eerste zonnestralen zijn we dan ook massaal in de boot gesprongen richting Polo beach. Was hier zelf ook nog nooit geweest, en jeetje daar heb ik echt aan gemist!! WAUW! Het is een zeer verlaten strand om dat het ten eerst ongeveer een 1-1,5 uur berg op berg af is om d’r te komen en ten tweede het bijna altijd onmogelijk is om je daar af te laten zetten met de boot wegens de hoge golven. De rit er naartoe was dan ook best wel spannend, een houten minibootje volgeladen met 16 “volwassen”
nog steeds wachten...nog steeds wachten...nog steeds wachten...

om de minute naar hun horloge kijken...jongens je weet toch...panamatijd!!!! (links: tony eigenaar van duikschool en rechts natuurlijk sebastien)
over een best wel ruwe zee! Hahaha zie je het voor je!! Werd nog extra spannend toe we hier een daar wat bankjes enzo hoorde kraken bij elke vrije val van de golf!! Ieeehh!!! Hahaha!! Nou gelukkig allemaal heelhuids aangekomen, komen we er achter dat de bootkerel die voor snorkels enzo zou zorgen deze dus niet bij zich had (nogmaals, we zijn in panama, hahaha!!!) Gelukkig hadden er een paar mensen op gerekend dat dit zou gebeuren en dus werden er elke snorkels hier en daar tevoorschijn getoverd!! En wauw, wat een onwijs gave plek om lekker te snorkelen!! Een klein eindje uit de kust zijn er enorme grote stuken koraal en rots die tot wel 15 meter diep gingen!! Fantastisch dus om langs te snorkelen en omdat het nauwelijks bezocht word kom je er dus ook allerlei super gave beestjes tegen, neem nou de 1,5 meter (spanwijdte) eagle ray die ik daar tegen kwam! SUPER!! Ga zeker nog een keertje terug met camera en duikspullen!
Ook heb ik eindelijk weer een paar keer de kans gehad om lekker foto’s te nemen tijdens het duiken met Mary!! YES!! Was gevraagd om de nieuwe onderwater camera’s van het instituut te testen,
VOL!!VOL!!VOL!!

best aardige opkomst, toch?
en tja wie ben ik om daar nee tegen te zeggen, hahaha ja toch?!?! Heb ook nog een filmpje gemaakt om een beetje een idee te geven over hoe het er onderwater uit ziet, best wel cool alleen ben ik er wel achter gekomen dat ik niet de genen van opa heb geerft in de zin van een vaste film hand onderwater! jammer, maar toch is best wel leuk om even te zien. Misschien moet ik gewoon nog wat meer oefenen....;-) Nou jullie zien het zelf wel wat ik allemaal ben tegen gekomen!!
Tot snel allemaal!!

lunchtijd!!

he gezellig!
bezoeker nr2bezoeker nr2
bezoeker nr2

hahah, kwam even checken waarom er zoveel mensen zijn rust kwamen verstoren!
Anna en LexiAnna en Lexi
Anna en Lexi

twee vriendinnetjes op het eiland, op Polo beach..
Hai!Hai!
Hai!

ikke in paradijs!
warty jellyfishwarty jellyfish
warty jellyfish

de kleine dingetje bovenop zijn kleine visjes die bescherming zoeken bij en rond de kwal
Serranus tortugarumSerranus tortugarum
Serranus tortugarum

Dit zijn mijn visjes....schatjes zijn het toch?!
Broadstripe gobyBroadstripe goby
Broadstripe goby

is een schoonmaak visje...als je je hand langzaam toereikt dan wordt deze schoongemaakt! hahah echt grappig gevoel!
Caribbean reef squidCaribbean reef squid
Caribbean reef squid

grappig, als je een tijd blijkt kijken zie je dat ze de hele tijd van kleur veranderen..
orange filefishorange filefish
orange filefish

hoewel hij niet oranje is wordt ie toch zo genoemd. gaat op z'n kop zwemmen als hij benaderd wordt
anemoonanemoon
anemoon

Een soort bloem anemoon die als je goed kijkt een klein kreeftje heeft...
Scrawled cowfishScrawled cowfish
Scrawled cowfish

Veranderd van kleur voor camuflage met achtergrond
Brittle starfishBrittle starfish
Brittle starfish

Komt echt heel veel voor zo als je ziet...is ook heel pijnlijk als je de naaldjes in je hand krijgt! duurt dagen voor je alles weg hebt!
giant basket stargiant basket star
giant basket star

zo ziet ie eruit overdag...en 'snachts waaierd hij helemaal uit zodat ie plankton kan vangen...
Spotted cleaner shrimpSpotted cleaner shrimp
Spotted cleaner shrimp

dezelfde als in finding Nemo...jaques

9th May 2008

Visspul
Haai! Fijn om te lezen dat je weer het vrouwtje bent! Wat een schrik zeg! Jeroen en ik zijn hevig aan het dubben of we naar Costa Rica, Grenada of Panama gaan, in december. Je begrijpt: ik wil duiken, de rest maakt me niets uit, oja, toch wel: idyllisch strand! Jeroen wil ook op het land nog iets zien, en vooral niet te veel collega-toeristen. Ik denk dat je met jouw blog ons aardig in de richting van Panama duwt... ;o) Jammer voor jou, maar toch gezellig dat je straks weer gewoon met ons in de koude klets kan springen. Zet maar vast in je hectische Nederlandse agenda: 6 juli, Dutch Dive! ;o) Knuf, Goldfish
13th May 2008

Pracht foto's
Tsonje Marieke wat een mooie foto's. Ik stel me zo voor dat als je daar eenmaal aan het snorkelen bent dat je maar door blijft gaan. Tijd speelt dan geen rol meer. Jammer dat het strand door de weersomstandigheden weer snel rommelig was. Maar ik merk wel dat jij het weer van de positieve kant bekijkt. Inderdaad anders had er het dubbele gelegen. Eldert heeft zich afgelopen weekend vermaakt in Kuala Lumpur. Hij vindt het daar helemaal te gek. Lieve mensen en heel rustig. Nicoline en Petra kijken uit naar jouw terugkomst. Nicoline wil shoppen!!! Wel Marieke bedankt weer voor dit travelblog. Leuk om te lezen. Groetjes en veel kussen van Niek en Maria.
18th May 2008

macro
Hey Marieke, er zitten weer een paar hele mooie macro-opnames tussen, vooral van die cleaning-shrimps. Jammer dat je binnenkort weer terug naar huis gaat. 'k Zie af en toe toch wat nieuwe dingen, als reporter doe je het dus, wat mij bertreft, in ieder geval goed. Waarvoor dank, ik lees het iedere keer weer met veel plezier. 'k ben net terug van 4wkn Korsou, heb het Caraïbisch gevoel dus nog helemaal.
23rd May 2008

aah!
aaaah! krijg de kriebels als ik dit zo lees. Gelukkig ben je bijgekomen van de knokkels! Wel super zeg! Je moet nog gaan afkicken als je straks weer in Nederland bent! Ik ben inmiddels bezig met de laatste analyses, moet dan nog mn verslag schrijven en hoop dan over een maandje of 3 klaar te zijn!!! Dan wil ik ook op reis! Ben erg benieuwd wat je resultaten van je onderzoek zijn! Ik hier op Naturalis/UL erg rustig, bijna iedereen zit geloof ik in het buitenland! Veel succes nog in je laatste maandje en tot snel!!! Groetjes, Eva
6th June 2008

Iedereen in t buitenland
He meid! Jij zit ook niet om avontuur, unieke ervaringen en mooie natuur verlegen! Tja dat heb je als je naar plekken als Panama en de Filippijnen gaat. Wanneer zit het erop voor je? Dat wordt nog aanpassen voor je na zo'n lange tijd op zo'n oord. Geniet er nog maar des te meer van! Hoe is je onderzoek verlopen, beetje goeie resultaten? Jeetje, dengue..Hoe lang ben je er ziek van geweest? Ben blij dat dat avontuur weer voorbij is voor je. Jaja, daar zitten we dan te contacten tussen de Filippijnen en Panama, dat hadden we ook niet gedacht toen we in 2003 aan de opleiding begonnen. Wel erg grappig!!Succes met alle drukte, geniet nog even! xox

Tot: 0.061s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0299s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb