Geld versus principes

This journal has been deleted.
COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom

Comments only available on published blogs

13th May 2008

Ik denk dat je gelijk hebt over dat geld. Ik zou geen andere reden kunnen bedenken om de spelen te organiseren in een land dat de mensenrechten grof schendt. Zelfs de gruwelijke foto's van vermoorde Tibeteanen op wikileak die langs de Chinese censuur gekomen zijn brengen daar geen verandering in. Ik snap wel dat het hopeloos en zinloos lijkt als je het allemaal van zo dichtbij ziet, maar dat er mensen zijn die zich verzetten tegen onrecht en een droom durven hebben moet toch verschil maken?
15th May 2008

free tibet
Tibet heeft geen olie, maar wel mineralen en andere grondstoffen. China gaat het nooit zo maar loslaten. Maar goed, de Dalai Lama wil alleen maar meer autonomiteit. Als het goed is gaan ze praten, tenminste, ik las laatst iets op teletekst. Maar sindsdien nooit meer wat van gehoord. Dalai Lama schijnt ziek te zijn. Als hij dood gaat is het echt het einde van Tibet en hun cultuur. Hij heeft namelijk zelf al meerdere keren aangegeven niet te reincarneren als Tibet nog steeds bezet is. China kan via hun nep Panchen Lama aanwijzen wat ze willen, maar dat wordt geen geestelijk leider. Nog even en er blijft niet veel meer over. Pien en ik hebben het een paar jaar geleden in Tibet gezien: er worden steeds meer Chinezen uit de rest van China heen gestuurd die hard werken en veel succes hebben (geef ze eens ongelijk, ze weten niet beter). Ik geloof dat rond deze tijd ook de treinverbinding naar Lhasa klaar is. Dat zal ook niet helpen. Ik hoop echt dat de spelen nog iets kunnen bijdragen aan een dialoog. Boycotten van de spelen vind ik echt een slecht idee. Je kunt beter in gesprek blijven denk ik. Maar dan moet Balkenende wel zijn mond opendoen en ik vrees dat hij wel zal gaan maar vervolgens schaapachtig staat te lachen en verder ja en amen zegt. Onze leider.
19th May 2008

Tibet vrij
De Olympische Spelen zou dé mogelijkheid zijn om echt actie te ondernemen. De hele wereld zal het zien en horen, de aandacht zal er zijn. Tibet mag er niet onder lijden, want wat is er nu belangrijker dan mensenrechten?! Hier mag, moet je zelfs voor opkomen, ookal zou het misschien tegendraads zijn om tegen zo'n machtig land in te gaan. Zelfde verhaal eigenlijk met de ongelofelijke natuurramp in Myanmar, waar de hulp van andere landen vrijwel wordt tegengehouden. Het gaat om honderdduizenden mensenlevens!! Actie ondernemen dus, wereldlijers ;-)
26th May 2008

Ik betwijfel het. Zou een opkomende wereldmacht zich druk maken om een paar honderd Tibetanen in een ander land die in hongerstaking zijn en elke avond een demonstratie houden? Ik denk niet dat ze er ook maar een moment aan denken.
27th May 2008

Natuurlijk maken ze zich druk. Niet specifiek om deze mensen, maar des te meer om hun imago. Waarom anders energie steken in censuur? Dit soort regeringen is voortdurend druk met het verborgen houden van hun wandaden en het identiteitsloos maken van hun slachtoffers. Het protest van onder andere deze mensen heeft invloed op het beeld dat de wereld heeft van China. Als een opkomende wereldmacht iets in eigen hand wil houden, is het dat wel.
7th June 2008

Dat ben ik wel met je eens. Ik focus me alleen op deze groep mensen, die protesteert en daarmee 'preekt voor eigen parochie'. De mensen die dit zien weten al wat er gaande is en voelen al met ze mee. Verder bereiken ze niemand. Wanneer is de Tibetaanse kwestie, dik 50 jaar na dato, nog in het nieuws? De Dalai Lama af en toe, en onlangs toen er gewelddadige rellen in Lhasa waren. De wereld reageert even geschokt, haalt de schouders op en gaat weer verder tot de orde van de dag. De volgende keer dat de wereldpers weer aandacht schenkt aan Tibet is wanneer de Dalai lama overlijdt, en dat is dat voor Tibet.
7th June 2008

ikh heb trouwens nog even een filmpje geupload.
10th June 2008

Het is inderdaad pijnlijk dat die mensen hun leven wijden aan verzet terwijl ze hun droom mogelijk nooit verwezenlijkt zullen zien. Ik reageerde aanvankelijk juist in het algemeen op: 'Het is allemaal zo wanhopig en zo zinloos. David mocht dan winnen van Goliath, in de echte wereld blijft dat een droom.' Ik wil gewoon niet dat de echte wereld zo in elkaar zit :) Wordt het geen tijd voor een nieuw stukje trouwens?
11th June 2008

ja, ik moet ook weer wat schrijven. alleen is Vietnam lang niet zo inspirerend als India :(

Tot: 0.11s; Tpl: 0.016s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0656s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb