Karneval i Rio!! :)

Brazil's flag
South America » Brazil » Rio de Janeiro » Rio de Janeiro
February 10th 2008
Published: February 10th 2008

Saa var det endelig tid for karneval i Rio de Janeiro, den store begivenheten som vi egentlig hadde planlagt hele reisa rundt. Vi kom dit torsdag 31. januar, og ble veldig positivt overraska da vi ankom vaart bosted her, Savoy Hotel. Det var mye finere enn vi hadde forventa, med pikkoloer som baerte bagasjen vaar, air condition (vi er ikke vant til saant..), og ikke minst, tv med engelske kanaler!

Vi var heldige med vaeret de to foerste dagene, og fikk en herlig dag paa Ipanema stranden. Her moette vi ogsaa igjen vaare kanadiske venner, Ryan og Dave, som vi moette foerste gangen i Iguazu. Det ble at vi var en del sammen med dem under hele uka i Rio. Sammen med dem dro vi paa verdens stoerste fotballstadio, Maracana, og fikk vi med oss en brasiliansk toppkamp (visstnok) mellom Vasco og Botafogo. To rivaliserende lag fra Rio. Med 80000 tilskuere paa stadioen kan en trygt si at det var bra liv, Lerkendal hadde ikke saa mye aa stille opp med der gitt..

Resten av uka var det tid for karneval!! Vi hadde gleda oss lenge til dette, og var veldig spente paa hvordan det skulle bli. Vi var uheldige med vaeret, det regna ganske mye, men det hadde egentlig ikke saa mye aa si for karnevalsopplevelsen. Det var masse musikk og samba i gatene, parader og gatefester. Men, grunnen til at Rio er mest kjent for sitt karneval er paa grunn av Sambadrome. Dette er den offisielle paraden som foregaar paa en spesialbygd stadio, som kun brukes til dette. Det her fikk vi selvfoelgelig med oss, og det var litt av en opplevelse!! Det begynte kl. 21 og varte til 6 paa morgenen. Egentlig ganske vanskelig aa beskrive hvor enormt det faktisk var. Det var 6 ulike sambaskoler som gikk i paraden, og hver skole varte i ca. 1,5time. Vi proevde aa gjoere litt overslagsregning paa hvor mange mennesker som var med i hver skole, og vi kom frem til at det maa ha vaert minst 15000. Det var dansende mennesker i fantastiske kostymer, og mellom gruppene med mennesker kom enorme flaater. Dette var store vogner som var alt fra en gedigen tiger til en alpinbakke hvor mennesker kjoerte slalom og snowboard. Dessverre gikk vi tomme for batteri paa kamera litt for tidlig den kvelden, og de beste skolene var selvfoelgelig til slutt, saa vi har ikke bilder av det beste.. 😞 Men, det kan dere jo f.eks. gaa paa VGnett aa se.. 😊

Uka gikk alt for fort, og det var mye vi hadde tenkt aa gjoere som vi rett og slett ikke rakk. Fikk en bitteliten sightseeing tur den siste dagen, og dro opp og saa Jesus-statuen. Vi hadde veldig lyst til aa dra paa Favelatur og, men det rakk vi dessverre ikke. Men, paa vei til flyplassen kjoerte vi forbi favelaen, og den var ENORM.. Kunne vaert en egen, stor by. Det sies at det bor 1million mennesker der, ganske tragisk. Vi saa litt fattigdom paa gatene i Rio og, men opplevde ikke noe ubehagelig i loepet av uka, heldigvis.

Vi syntes Rio var en utrolig bra by, den har alt!! Flotte strender, er en opplevelsesby, en storby, med bra uteliv og shopping. Etter en hard karnevalsuke foelte vi begge at det virkelig var tid for aa slappe av litt. Vi ville ogsaa gjerne ha litt sol og strand, siden det har blitt lite av det i det siste. Saa vi var heldige og fant billig fly til Salvador, og naa er vi her! 😊 Har vaert her i 3 dager, og nyter strandlivet maks!! 😊

Hehe..Hehe..
Hehe..

Noen vi moette og tok noen Caiprinhas sammen med, ble et lite gruppebilde da vettu... ;)
Porcau...Porcau...
Porcau...

Siste kvelden i Rio unna vi oss en herlig kveld paa fin restaurant..
Spis saa mye du vil.. Spis saa mye du vil..
Spis saa mye du vil..

Vi satt bare og tok i mot masse herlig kjoett som kom til oss..
Dedikert til Mari.. Dedikert til Mari..
Dedikert til Mari..

Do you remember???

10th February 2008

knallbra:-)
Halla jenta mi:-) Virker som om dere har det knallbra, unner dere alt godt. Må være litt av en opplevelse å få være med på dette, sikkert helt utrolig. Ønsker dere god tur videre, vi følger med dere. Mange gode klemmer til dere. Hilsen Bjørnulf og Unni:-)

Hei hei!! :)
Saa flinke dere er til aa foelge med paa bloggen! Det synes jeg er veldig moro.. Vi har det utrolig bra ja, opplever saa utrolig masse. Koser oss masse i Salvador naa, skulle egentlig bare vaere 3 netter, men blir ihvertfall i 6.. hehe.. Masse sol her c.. ;) Hilse saa mye til alle kjente.. Masse klemmer tilbake fra Vilde..

Ååååååååå!!!
Om jeg husker??? Såklart! Nå ble jeg iallefall missunnelig!!! Ser ut som dere hadde det heeelt fantastisk. Tenk at dere har opplevd alt det der...jaja. Kos dere videre i sola i Salvador da...hørtes ikke så dumt ut det heller! Stor klem

Hei og hopp!!
Hallo Vilde (og Linda)-føler jo at jeg kjenner henne litt også, følger med ofte på sidene her. Jeg prøvde sende ei privat mld i går, men er ikke sikker på om det gikk da... Ser ut som dere har det helt topp, unner dere virkelig disse flotte opplevelsene!!!! Ha en superfin tur videre, pass på hverandre og dere selv. God klem fra tante Ingunn til Vilde (og skal helt sikkert hilse fra resten av familien på Harøya også)!!

Suverent..
Hei på dere.. Så utrolig fine dere var med de parykkene, de kledde dere synes jeg..He he.. Kom egentlig på en god ide, parykkparty hadde vært tingen når dere kommer..kos dere masse videre og nyt solen, her hjemme er det bare grått og trist om dagene..;( Misunner der vel litt for mye!!He he.. Love..<3 Big hug Henriette

Hihi..
Regna med at du huska den lett ja.. ;) Vi koser oss masse her i Salvador, helt herlig her.. Naa har du vel full nedtelling der hjemme, du har saa utrolig mye aa glede deg til snuppa!! Stor kos fra oss begge!!

Hey hey..
Synes det er saa koselig at dere skriver inn kommentarer paa bloggen vaar. Veldig koselig at du foelger med! Du faar ta aa vise frem litt til bestemor neste gang ho er paa besok! Hilse og gi en god klem til alle pa oya!! Stor kos fra Vilde
12th February 2008

Parykkparty here I come!! ;)
Parykken er med i sekken, saa jeg kommer lett paa den festen! :) Vi nyter dagene som bare det, selv om dem gaar alt for fort.. Er i Salvador i to dager til, saa baerer det ut til en "paradisoy" 2 timer herifra.. Blir nok herlig det og!! Hilse saa mye til alle der hjemme. Linda hilse masse og! Lots of love - Vilde -

oh lala chicas!
Må si de parykkene var temmelig kledelige! Haha. Ser ut som dere har hatt det rimelig fett på karneval. Supermisunnelig. Kos dere masse videre, og fortsett og oppdatere bloggen så ofte som mulig....er nemlig dagens høydepunkt og drømme seg bort i deres eventyrer mens man sitter og skriver oppgave om den spanske inkvisisjonen! Jau da. Have FUN

Tot: 0.097s; Tpl: 0.015s; cc: 14; qc: 59; dbt: 0.0616s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb