Pinnacles, Monkey Mia ja Shell Beach

Published: August 8th 2007

Shell BeachShell BeachShell Beach

Intouduin taiteilemaan...
Ensimmaisen yon Perthista lahdettyamme yovyimme autossa Nambungin kansallispuistossa Pinnaclesin autiomaassa vain 250 km Perthista pohjoiseen. Noin 400 hehtaarin alueella maasta torrottaa tuhansia parhaimmillaan 4m korkuisia kalkkikivipilareita. Kun alankomaalaiset loytoretkeilijat nakivat ne laivoistaan, he luulivat loytaneensa kauan sitten hylatyn kaupungin rauniot. Pylvaat ovat kuitenkin luonnon muodostamia. Pysahtyneilla dyyneilla kasvaneiden kasvien juurien ymparille kasautui n. 30 000 vuotta siten kalkkikivea. Kasvit kuolivat ja tuuli siirsi dyynit pois. Vain kivettyneet pylvasmuodostelmat jaivat jaljelle.

Herasimme auringon nousun aikaan jolloin vain pari muuta turistia oli ehtinyt paikalle ja saimme ajaa kierroksen rauhassa. Autiomaa oli hienon nakoinen aamuauringon vahitellen valaistessa pylvaat. Pysahdyimme nakoalapaikalle ottamaan pari kuvaa ja jatkoimme matkaamme kohti Monkey Miaa, joka on kuuluisa kesyista villidelfiineista. Ne tulevat joka paiva vierailemaan rannassa tapaamassa ihmisia ja hakemassa kalaa jota niille annetaan aamupaivisin.

Koko paivan ajettuamme paatimme jaada Denhamiin yoksi ja seuraavana aamuna ajoimme 35 km perille Monkey Miaan. Ehdimme perille juuri sopivasti paivan viimeiseen delfiinien ruokintaan. Olin onnekas ja minut valittiin yhtena kymmenien turistien joukosta ja paasin antamaan kalan itseani kaksi vuotta vanhemmalle Puckille. Kullekkin rantaan saapuvalle delfiinille annetaan vain viisi kalaa jotta ne eivat laiskistuisi ja metsastaisivat myos itse.

Rannalla oli myos isoja pelikaaneja jotka karkkyivat ahnaana delfiineille annettavia kaloja. Niille annettiin siis hamaykseksi muutama oma kala ja johdatettiin samalla kauemmaksi jotta delfiineille tarkoitetut kalat saatiin kannettua turvallisesti rantaan.

Delfiinit ovat vierailleet Monkey Miassa jo 60-luvulta lahtien ja vahitellen sana on levinnyt ja paikasta on kehittynyt turistinahtavyys. Nykyisin delfiinien ruokintaa saannostellaan siten etta niille annetaan kaloja vain kolme kertaa paivassa ja silloinkin vain muutama kala per delfiini. Ainoastaan naarasdelfiineille annetaan kalaa, silla urosten on huomattu muuttuvan ruokittaessa agressiivisiksi toisiaan ja ihmisia kohtaan. Urosten ruokinta on siis kokonaan lopetettu. Urosten ruokinnan loputtua urokset myos lakkasivat kaymasta rannassa. Nykyisin siella vierailee siis vain naaraita poikasineen. Alueen infrastruktuuri on myos kehittynyt turistien lisaantymisen myota ja nykyisin sielta loytyvat kaikki palvelut. Yovyimme autossa hiukan syrjassa parkkipaikalla ja kaytimme ilmaiseksi resortin keittiota ja suihkuja joten yopyminen tuli todella halvaksi. Maksoimme vain resortin sisaanpaasymaksun 6 dollaria per hlo alueelle saapuessamme.

Paivalla kavelimme rannalla ja kerasimme simpukoita. Illalla kokkasimme pastaa ja joimme hiukan viinia. Sen jalkeen kavimme kavelemassa rannalla ja naimme pari delfiinia jotka tulivat uteliaana tervehtimaan meita rantaveteen. Kavimme myos laiturilla kalastamassa kaloja taskulampulla; eli loytaessamme ison kalan koitimme pitaa sen valokeilassa mahdollisimman kauan ja koitimme loytaa mahdollisimman isoja kaloja 😊

Seuraavana aamuna jatin haikeat jaahyvaiset suloisille delfiineille ja matkamme jatkui. Pysahdyimme Shell Beachilla, joka ei ole hiekkaranta vaan nimensa veroisesti koko ranta muodostuu pienenpienista simpukoista jotka ovat keraantyneet sinne vuosituhansien kuluessa. Tieteilijat eivat ole onnistuneet selvittamaan syyta miksi juuri kyseinen alue keraa niin paljon simpukoita. Niita on rannassa kilometritolkulla ja dyyneiksi kasaantuneina ties kuinka monen metrin paksuudelta. Kavelimme autolta vedenrajaan n. 100 metria simpukkadyyneja pitkin. Alueen asukkaat ovat kayttaneet simpukoita rakentamiseen. Suurin osa Denhamin taloista on rakennettu simpukkatiilia kayttaen. Minakin innostuin taiteilemaan simpukoilla, kuten monet muutkin rannalla kavijat...

Seuraava pysahdys oli Hamelin Pool jossa oli stromatoliitteja eli "elavia fossiileja". Meista ne nayttivat kylla enemmankin kivilta. Illaksi ehdimme Carnarvoniin.

8th August 2007

Ihania delfiinejä! Mäkin haluun päästä syöttämään delffiineitä! :-)

Tot: 0.08s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 56; dbt: 0.0474s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb