Oceania » Australia » Victoria
March 27th 2007
Published: August 8th 2007

Kenguru varoituskylttiKenguru varoituskylttiKenguru varoituskyltti

Aiheellinen varoitus, silla naimme matkalla kymmenia auton alle jaaneita kenguruparkoja.
Vuokrasimme siis auton Teemun kanssa Hertzilta yritettyamme loytaa halvempaa vuokra autoa turhaan. Kaikki Melbournen vuokra autot tuntuivat olevan varattuja niin lyhyella varoitusajalla. Otimme siis halvimman mahdollisen auton vakuutuksilla kolmeksi paivaksi ja maksimme 100 aud per paiva. Kallista! Meilla oli siis kolme paivaa aikaa ajaa Adelaideen Great Ocean Roadia pitkin. Fiilis oli mahtava kun lahdimme aamulla ajamaan jattaen Melbournen taaksemme. Vapauden tunne mika syntyi siita etta saatoimme pysahtya minne vaan kiinnostavalta kuulostavaan paikkaan ja ajaa minne vaan oli upea!

Great Ocean Road on matkaoppaani mukaan yksi maailman hienoimmista ajokokemuksista ja upea se kieltamatta olikin. 175 km pitka tie kiemurtelee kuuluisien surffirantojen ohi metsien lapi ja kipuaa kallionjyrkanteille joista avautuvat maisemat ovet henkeasalpaavia.
Ensimmaiseen rantakaupunkiin Torquayhyn saavuttuamme nautimme picnic aamiaista upean merimaiseman aarella. Tonnikalaleivat ja take away kahvit maistuivat taivaallisilta!

Ajettuamme jonkun matkaa pysahdyimme Point Addisin nakoalapaikalle ihailemaan maisemia. Lornessa kavimme kahvilla ja ostimme piiraat Grandma Shields Bakeryssa. Kun naytin etta sita oli mainostettu matkaoppaassani, myyjatytot innostuivat ja ottivat leipomon omistajalle kuvan kyseisesta kohdasta kirjaa ja sanoivat etta saan ottaa ilmaiseksi mita haluan pulla ja leipahyllysta. Ruokavarastomme taydentyi siis taysjyva leivalla ja suklaakroissanteilla ja pullilla nam! Leipomon tytot antoivat myos vinkin parista nakemisen arvoisesta paikasta ja kavimme katsastamassa Erskine Fallsin ja Teddy's lookout nakoalapaikan ennen kun jatkoimme matkaamme eteenpain. Kuivuuden takia Erskine Falls vesiputous oli tosin vain mitaton verinoro joka valui alas jyrkanteelta. Metsassa oli kuitenkin mukava kavella. Teddy's lookout nakoalapaikalta oli kylla upeat maisemat.

Puolivalissa matkalla Lornesta Apollo bayhin naimme ensimmaiset koalat luonnossa. Matkaoppaani antoi vinkin mista risteyksesta meidan tuli kaantya sivuun nahdaksemme noita suloisia otuksia. Teemukin sai ensimmaisen elaimen vedettya yli listaltaan: "Nama elaimet on nahtava Australiassa".

Ensimmaisen yon yovyimme Apollo Bayssa Surfside Backpackersissa. Kokkasimme gourmet ruokaa papuja ja paahtoleipaa juustolla ja nautimme pullollisen punaviinia. Kavelimme yon pimeydessa rannalla ihaillen suurta etelan tahtitaivasta ja valtamerta joka kohisi mahtavalla voimalla rantaa kohden.

Seuraavana aamuna matka jatkui kohti Kahtatoista Apostolia, joka on Great Ocean Roadin ehka kuuluisin nahtavyys. Ne ovat meresta nousevia kivipilareita jotka ovat eroosion vaikutuksesta eronneet mantereesta.. Alkuperaisia apostoleja ei ole enaa kuin kahdeksan jaljella, silla muut ovat eroosion vaikutuksesta luhistuneet ja sortuneet mereen.
Tower Hillin sammuneen tulivuoren kraateriin perustetulla luonnonsuojelu alueella naimme ensimmaiset luonnonvaraiset kengurut ja emut ja Teemu sai nain ollen vetaa yli jo pari elainta lisaa listaltaan. Jahtasimme siella puskissa kenguruita ja emuja saadaksemme niista parempia kuvia. Yhden emun melkein onnistuimme piirittamaan. Onneksi se ei hermostunut silla kuulimme myohemmin etta ne saattavat olla
Vuokra-auto ja TeemuVuokra-auto ja TeemuVuokra-auto ja Teemu

Talla Hertzista vuokratulla pikkuautolla ajelimme Melbournesta Adelaideen.
hermostuessaan vaarallisiakin, eika olisi mukava joutua jattilaiskokoisen linnun jahtaamaksi.

Loppumatka Adelaideen meni hiukan kiireemmalla tahdilla silla olimme hukanneet alkutaipaleeseen niin kauan aikaa ettei ollut enaa aikaa pysahdella koko ajan. Kavimme kuitenkin Mount Gambierissa yovyttyamme katsomassa entiseen tulivuoren kraateriin muodostuneen Blue Laken eli sinisen jarven joka onneksemme aamutuimaan sinne saapuessamme olikin upean sininen. Myohemmin kuulimme monilta etteivat he olleet nahneet jarvessa mitaan erikoista, mutta kai se juuri riippuu vuorokauden ajasta ym. milta se nayttaa.

Ajoimme myos suolajarvien ohi ja kavimme viinitilalla ostamassa pari pulloa punaviinia. Saavuimme Adelaideen sopivasti kuuden aikaan illalla kun Mark paasi toista ja Mark sai ajaa vuokra automme perille kotiinsa. Vastaanotto Markin perheessa oli lammin ja nautimme heti illallista Markin perheen kanssa. Seuraavana aamuna herasimme aikaisin viemaan Markia toihin ja palauttamaan autoa. Adelaide vaikutti hienolta kaupungilta kauniine vanhoine taloineen ja kavelykatuineen.

TeemuTeemu
Teemu

Maisemia ihailemassa
Great Ocean RoadGreat Ocean Road

serpentiinitieta
12 Apostolia12 Apostolia
12 Apostolia

Osa jaljella olevista kahdeksasta apostolista
Blue LakeBlue Lake
Blue Lake

Sininen jarvi
London Bridge?London Bridge?
London Bridge?

En ole ihan varma mutta luulisin etta taa on London Bridge kun oon jo hiukan unohtanut mika on mika.
Great Ocean RoadGreat Ocean Road

Teddy's Lookout

30th July 2007

Hui!
Tollasia serpenttiiniteitäkö me sillä pakulla ajetaan ;-)! Vitsi odotan jo innolla MadMonday-bileitä! Pidä hauskaa tänään siellä!

Tot: 0.095s; Tpl: 0.019s; cc: 8; qc: 56; dbt: 0.0481s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb