Dinosauruksia ja toritunnelmaa

Chile's flag
South America » Chile » Santiago Region » Santiago
April 4th 2007
Published: April 4th 2007

Aamupäivällä lähdimme kohti luonnonhistorian museota metrolla, milläs muullakaan. Museossa oli vaikka minkälaista nähtävää, harmi kun lähes kaikki teksti oli espanjaksi, joten minun oli vain tyydyttävä katselemaan kuvia. Muutama kuva otettiin museokeikalta, jossa Lassen huippuna oli kuitenkin dinosauruksen luut. Itseäni kiinnosti eniten nuorukainen joka oli 500jkr pudonnut kuparikaivokseen ja näin oli saanut itselleen "kuparikuoren", joka oli museossa esillä. Museosta kävelimme puolisen tuntia keskustaan. Lasse kysyi eräältä naiselta neuvoa mihin päin suunnistaa ja nainen innostui kertomaan että olimme juuri vanhan Santiagon alueella. Autoteissäkin meni edelleen vanhat raitiovaunun kiskot, joiden käyttö oli lopetettu 1930-luvulla. Kävelimme siis keskustaan jossa pyörimme kaupoissa ja istuimme plaza de armaksen aukiolla. Täällä on kauppoihin tullut myyntiin talvivaatteet, itsekin välillä unohtaa että kesään päin tässä (onneksi...) ollaan itse menossa. Täällä on vaatteet edullisempia kuin Suomessa, mutta odottelen vielä ensi viikon reissua Mendozaan, Argentiinan puolelle, joka on kuulemma naisten valtakunta. Vaatteet ja kengät tosi edullisia, ruoka hyvää ja maisemat upeita. Santiagosta on noin kuuden tunnin bussimatka Andien yli Argentiinan puolelle.

Kaupunkireissulta kotiuduttua lepäilimme muutaman tunnin ja lähdimme sitten erään chileläisen kämppiksen Marcoksen läksiäisiin. Hän lähtee lauantaina vuodeksi Australiaan. Paikalla oli noin kymmenkunta ihmistä. Söimme choripaneja, paikallista grilliherkkua, joka oli melkein kuin hotdog. Sämpylän väliin laitettiin grillattu chorizo makkara, sekä mausteita. Oli kyllä hyvää ja niin suolaista. Täällä käytetään hirveesti suolaa. Ruoat ovat suolaisia sekä paikalliset lisäävät niihin vielä suolaa. Avokadot ovat myös chileläinen tavaramerkki. Ne ovat edullisia (alle euron kg) ja niitä syödään paljon. Mekin olemme syöneet joka aamupalalla paahtoleipää, jonka päällä muusattua avokadoa ja tomaattisiivuja. Lisäksi paikallisia hedelmiä eli kaktushedelmiä ja pepinoita. Lasse toki laittaa myös kinkkua ja juustoa leivän päälle, minä vähän vierastan niitä täällä vielä (huomionarvoinen asia.. Lassella on maha sekaisin joka toinen päivä, mulla oli vain lentomatkalla 😊

Keskiviikkona lähdimme aamupäivästä heti matkaan ja tänään oli kohteena Pablo Nerudan, eli kuuluisan Chileläisen runoilijan talo. Talo oli hauska, kuin lasten suunnittelema salakäytävineen ja portaikkoineen. Pablo oli aikoinaan halunnut tehdä talosta mahdollisimman laivamaisen, joten se näkyi laivankantena ja pieninä kierreportaina siellä täällä. Pablo oli jopa rakentanut vesivirtoja talon ympärille, ikään kuin olisi merellä. Mites se menikään, hulluuden ja nerouden raja on kuin veteen piirretty viiva?!. Pablon kotoa suunnistimme ruokailemaan ja menu salaatin, pääruoan ja jälkiruoan kanssa maksoi n. 3,50e per nenä. Ei paha, mutta ei se mikään luksus annos kuitenkaan ollut. Seuraava kohde oli keskustori, josta tarkoitus oli hakea hedelmiä. Toritunnelma oli aivan ihana.. hedelmiä ja kasviksia paikat pullollaan ja todella edulliseen hitaan. Ostimmekin illaksi ruokaa sekä välipaloiksi hedelmiä. Kalamarkkinoille kieltäydyin menemästä... muistiin tuli Riian kalamarkkinat, joissa haju on kuvottava.

7th April 2007

Odotan innolla
päästä teidän avokadokesteihin sitten Suomessa! saatte sitten näyttää kaikki parhaat reseptit! itse kun en vielä ole kunnolla päässyt sen guacamolen makuun.

Tot: 0.038s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0195s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb