Fra idé til drøm til plan

Norway's flag
Europe » Norway » Eastern Norway » Oslo
February 21st 2007
Published: February 21st 2007

... til reise. I 1997 vimset to pensumtrette studenter gjennom Øst-Europa på sykkel. De kverulerte og småkranglet om mye, men var ganske enige om at nomadelivet på to hjul er en god form for ferie. Neste prosjekt utpekte seg ganske klart, nemlig å komme seg rundt Svartehavet på sykkel. Nå, ti år etter, er enveisbillett til Istanbul bestilt, visum til Russland underveis og syklene snart restaurert etter et tiår med relativ vanskjøtsel. Med andre ord stiger reisefeberen i takt med at datoen for avreise snart kommer til syne på melkekartongen i kjøleskapet. Søndag 4. mars sitter vi på flyet!

Reiseruta vil ta form underveis, men blir nok omtrent som kartet til høyre viser. Selve sykkelturen starter i Trabzon øst i Tyrkia, og følger trolig kysten mesteparten av veien til Istanbul, siden Tyrkia er rikelig utstyrt med fjell der snøen lett kan bli liggende et godt stykke utover senvinteren. Fra Istanbul går veien inn i Trakia og over grensa til Bulgaria og over Donau til Romania. Deretter regner vi med å ta omveien innom Moldova - inkludert den artige republikken Transnistria, selv om disse ikke har kystlinje mot Svartehavet. Derfra går veien innom Odessa i Ukraina og ut på Krimhalvøya (men trolig for sent til at vi opplever påske-Krim). Fra Kertsj som ligger lengst øst på halvøya går det ferje over stredet til Russland. Herfra går nok veien rimelig rett fram langs kysten til Sotsji. Her gjør politiske forhold det litt vanskelig for oss, slik at vi nok må følge Fjernsynskjøkkenets tradisjon og jukse litt. Grensene mellom Russland og Georgia er stengt. Av den grunn regner vi med å ta ferje til Trabzon i Tyrkia. Da er vi tilbake på kjente tomter, men håper å ha tid til å vende hjulene østover og inn i de transkaukasiske republikkene Georgia og Armenia.

To be continued...

26th February 2007

Ikke lenge igjen nå...
Nå er det ikke mange dagene før dere legger ut på landeveien med syklene deres på dette tiårets tur... Dere kommer til å oppleve mye i løpet av de tre månedene, men dere må samtidig være forsiktige ute i den store verden og passe godt på hverandre. Vil jo ha dere hele hjem igjen vøttø! :D Jeg ønsker dere masse lykke til på reisen, håper dere får en kjempefin tur! :o) Klem fra Monica
28th February 2007

Lykke til!
Kjempetøff! Lykke til med trafikken i Istanbul! ;-))
28th February 2007

Svart hav
Store doser beundring herfra! Dere har jo rikelig erfaring fra Øst-Europeisk sykling, så jeg regner med at dere klarer dere godt. Håper dere oppdaterer bloggen deres jevnlig, jeg kommer i alle fall til å følge nøye med :-) God tur!!!!

Vinter-krim
Leit at dere bommer på Påskekrim, det eneste virkelig kriminalistiske innslaget en bør kunne unne seg på en slik utferd. Påsketrim får dere derimot mer enn nok av. Vil dere rapportere om de ulike kulturers forhold til påske? Får vi en stemningsrapport ved ankomst Tyrkia?Spente hilsener!

God tur
Høres fascinerende ut - håper dere steller pent med "damene" og omvendt. Ser fram til mer blogglesing og mulig gode musikktips også! ;D

Lykke til!
Dette er vilt, vakkert og rått! Jeg er imponert over initiativet og ser frem til rapporter underveis. Vi er noen som har planlagt en ganske lik tur til høsten, men da med buss. For å se om vi kan finne noen o-løp rundt denne sjøen. God tur!
4th March 2007

God tur!
God tur gutta! Vi rakk ikke den ølen vi snakka om, tarn når dere heimatkomne er. T-J
7th March 2007

Tøffe karer!
Hallo Sten Erik!! Morsomt å lese bloggen - Jeg skal følge med deg på turen rundt Svartehavet..... Håper du har med deg nok marsipan i sykkelveska, så du ikke utsetter deg for alvorlige abstinensproplem... God tur på sykkelsetet!

Tot: 0.128s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 51; dbt: 0.0704s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb