Saken er biff


Advertisement
South America
September 9th 2010
Published: September 9th 2010
Edit Blog Post

Biff ja... det kan de virkelig her i Argentina! Som nevnt tidligere har det ikke alltid gått som planlagt når vi har bestilt biff, men lørdag fikk vi endelig fangst på en parilla i Palermo. Sammen med 5 andre venner troppet vi kjøtthungrige opp på en litt posh restaurant som jeg og Vegard hadde funnet tidligere på dagen, og etterhvert kom de største saftigste biffene jeg har sett seilende inn på hver sitt fat. Bare for å bevise hvor urutinerte vi er i den argentinske biffverdenen, hadde vi alle i et anfall av sult også bestilt hver sin salada mixda, noe som resulterte i at bordet i tillegg ble oversvømt av enorme salatskåler (a la til familie på 4, bare en til hver). Malbec-vin måtte selvfølgelig også konsumeres, i tillegg til noen glass sprudlende før middagen kom-de har faktisk veldig mye god musserende vin her også som vi selvfølgelig må støtte opp om. Helt på grensen til farlig mette rullet vi ut i taxien og rett hjem i Pichincha-huset - det ville studentparty-livet blir heller til rolig pensjonisttilværelse dersom vi fortsetter med slike måltider. 😉

Party eller pensjonist, for oss er livet i bunn og grunn rimelig problemfritt her nede. De største vanskelighetene består vel i å velge hvilken koselig kafe man skal spise lunsj på etter forelesning, eller bestemme seg for om man skal gå på den konserten eller den fotballkampen.. Nytt sengetøy og håndklær kommer på døra hver onsdag, alt annet tøy som trengs å vaskes leverer vi til det lille lavanderia 10 meter fra utgangsdøra vår, og henter det igjen strøket og brettet til den nette sum av 10 pesos. Frokost og middag kan vi få servert om vi ønsker det av vår kjære søte husmor Banessa, som lager fantastisk god hjemmelaget mat fra Nord-Argentina og lærer oss samtidig litt spanske gloser ved grytene. Alle huslige plikter er rett og slett outsourcet! Som en sterk kontrast til vårt luksusstudentliv, er det ikke lange strekket man skal gå på gaten her i Buenos Aires før man treffer på mennesker som ikke har noenting. Selv om Argentina gjerne ikke er det verst stilte landet i Sør-Amerika, er det likevel store fattigdomsproblemer her som er lett å se i bybildet. Folk som ligger på en sliten madrass og sover på fortauet, eller mødre med småbarn som tigger penger på subwayen møter man hver dag. Amartya, organisasjonen som er med på å arrangere CSR-studiet, driver med mye frivillig arbeid, og jeg er glad for at vi på CSR også skal få være med og bidra der i løpet av semesteret.

Har fått noen kommentarer og ja jeg kan bekrefte: vi studerer også her nede, er ikke bare fjas og fanteri! 😊 Men det er bare ikke like moro å skrive om på bloggen "idag leste jeg 4 artikler og holdt en presentasjon for seminargruppen" - for spesielt interesserte kan jeg evt opprette en studieblogg hvor dere kan følge vår studieprogresjon.. hehehe.. For å være helt sikker på at jeg skal få fylt kunnskapskvoten min, har jeg også begynt å ta spansktimer, så hver mandag og onsdag fra 18-20 sitter vi noen CSR-studenter som tente lys og lærer setninger som : "De donde sos vos? Yo soy de norvega" (hvor er du fra? jeg er fra norge). litt basiskunnskap i spansk er sårt trengt, da det er virkelig få utenfor turistsonene som snakker et ord engelsk..

Så må jeg bare nevne: 4-1 til Argentina!!!!! Hvem er egentlig det beste laget i verden?? Fotballkamp på River Plate Stadium med ca 80 000 tilskuere var utrolig gøy, til og med for to Florøværinger som såvidt kan offside-regelen.. Vi hadde fått så mange advarsler om at vi kom til å bli ranet at vi ikke turte å ta med mer enn penger til taxi hjem, men da vi kom på stadion og tribunen var det jo ren harmoni, så vi angret som hunder på at vi ikke tok med oss kameraet for å forevige Messi &co. Noen bilder "stjålet" fra min CSR-venninne er likevel med for å gi et lite glimt av "hverdagen" i Buenos Aires.

Hasta mañana!

Advertisement



9th September 2010
The hungry people

Hungry.....!!!
Hey You folks :-) The hungry people...? You make ME hungry.... :-)
11th September 2010

Saludos
Heisann! Det høres ut som dere har det skikkelig kult! Misunnelige sitter vi her oppe i det regnfulle kalde nord. Vi spiste en biff fra Uruguay i kveld ( som kom hit til oss via Rema) jeg lukket øynene og prøvde å forestille meg en parilla, men det gikk ikke... kos dere mye og drypp litt mer om det dere driver med. Paulina hilser også. Erlend

Tot: 0.072s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0407s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb