Mange fede oplevelser paa trods af lidt hoejdesyge!

South America
September 26th 2009
Published: September 26th 2009

Hej alle,
Det er ved at vaere laenge siden vi har opdateret bloggen men vi har vaeret nogle steder, hvor der ikke har vaeret internetadgang.

Den 21.-22./9:
Vi tog med natbus til Arequipa. Virkelig forfaerdelig nat! Vi maa have koert paa jord-veje det meste af turen for det bumpede saa man slet ikke kan forestille sig det. Desuden var det ikke saerlig behageligt at sidde op og sove saa da vi ankom til Arequipa kl 6 om morgenen var vi mildesttalt traette.
Arequipa, ogsaa kaldet den hvide by, da naesten alle bygningerne i centrum er bygget af hvide lavesten, bor der ca. 2 mio mennesker. Den ligger i ca 2200 meters heojde. Vi kunne maerke hoejden, naar vi gik - isaer op ad bakke eller paa trapper, hvor vi blev ret hurtigt forpustet men ellers havde vi det godt.

Byen ligger mellem to store vulkaner, der har sne paa toppen. I 1995 gik en ekspedition op paa den ene vulkan og taet paa toppen fandt man en inka-pige, der i en alder af 12-14 aar var blevet ofret paa toppen af vulkanen omkring aar 1445. Pigen kaldes Juanita. Da hun har vaeret frosset ned, er hun meget velbevaret og ved at undersoege mave indhold, har man bl.a. kunne faa en ide om, hvad menneskene i inkariget har spist og de offergave hun havde med sig og det toej hun havde paa har bidraget til en bedre forstaaelse af inkaerne.

Juanita var in inka-prinsesse, saerlig valgt til sin skaebne. Det var de smukkeste og klogeste piger, der blev udvalgt og det var en stor aere. Hun vandrede hele vejen fra Cuzco til toppen af vulkanen inden hun blev ofret (og det er virkelig langt).

Den 23.-24/9.:
Vores tur til Colca Canyon
Sammen med vores gruppe tog vi en bus op gennem Andesbjergene. Foerste stop var paa et bjerg i 4900 meters hoejde. Det var meget blaesende og svaert at traekke vejret. Man skulle hele tiden huske at tage dybe indaandinger ellers blev man virkelig svimmel. Vi gik lidt hoejere op ad bjerget, men det var virkelig i bedstemor-tempo for ellers blev man virkelig daarlig. Vi koerte lidt ned igen og spiste en stor frokostbuffet paa en rigtig god restaurant. Derfra koerte vi videre til vores hotel, hvor Trine sov en times tid inden vi tog ned til nogle varme bade. Det var en kaempe pool med 38 grader varmt vand. Det var super laekkert og afslappende. Derfra koerte vi videre til en restaurant, der lavede virkelig daarlig mad, men til gengaeld var der traditionel dans og musik. Nick blev hevet med ud paa dansegulvet, hvor han som en del af dansen blev pisket af en soed peruiansk pige... Hehe rigtig sjovt. Temaet for dansen var: jo mere jeg slaar dig, jo mere elsker jeg dig!

Naeste dag stod vi tidligt op for at koere 2 timer til Colca Canyon for at se Kondoer. Da vi kom var det ca 17 kondorer, der svaevede omkring i dalen. Det var rigtig flot.

Vejen til Colca Canyon er langs bjergene, der er blevet udnyttet i aarhundreder til landbrug ved at man har levet smaa terresser paa skraaningerne. de lavede modeller af terresserne i sten foer de byggede terresserne og haeldte vand paa for at designe terresserne saa vandet loeb rigtigt ned af dem.

I dette omraade startede Túpac Amaru i 1780 en revulotion i mod de spanske besaettere. De indfoedte blev tvundet til haardt minearbejde og levede under daarlige vilkar. Túpac blev dog fanget og lagt paa hjul og stejle i Cuzco for at andre skulle afskraekkes fra at lave oproer.

Dagen sluttede med endnu en natbus, denne gang til Cuzco.

Vi har ikke mere tid nu, selv om vi mangler at fortaelle en masse om inkaerne og den spanske besaettelse. Det bliver naeste gang.

Om et par timer tager vi paa vandretur til Machu Picchu. Vi er foerst tilbage i Cuzco om ca 5 dage, saa der gaar lang til inden i hoerer fra os igen.

4th October 2009

Dejlige billeder
Kære Trine og Nick Hvor er det dejligt at følge jeres tur. Har været inde for at se nærmere på jeres mystiske linjer i landskabet - men af en eller anden grund er den post forsvundet? Måske i forbindelse med, at i lage billeder of fra flyturen. Det skete i alt fald på det tidspunkt. Jeg læser nu videre - for der er en post mere, jeg endnu ikke har læst.
11th October 2009

Aj, hvilken udsigt fra Colca canyon.. Nice! Fascinerende at høre om Tupac; jeg vidste slet ikke, han var fra Peru, og ikke at han var så gammel. Man lærer sgu noget nyt hver dag. Skiftet han så efternavn til Shakur inden eller efter han emigrerede til USA? Ang. Nicks dans: " Temaet for dansen var: jo mere jeg slaar dig, jo mere elsker jeg dig! " Nåh? Det er da helt normalt. :) Jeg har i øvrigt fundet mit favorit-billede hidtil: http://img8.travelblog.org/Photos/134278/439906/f/4317452-Nick-kunne-godt-fa-job-inden-for-reklamebranchen-0.jpg PRICELESS! (og i øvrigt enormt Photoshop-potensiale i billedet) Fortsat god tur til dere bægge to! :)

Tot: 0.262s; Tpl: 0.014s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.1278s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb