23-11-2011


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru
November 24th 2011
Published: November 24th 2011
Edit Blog Post

Gisteren verscheen hier een artikel in de krant over de vondst van menselijke beenderen in Puno (Peru). Het zou gaan over de lichamelijke overblijfselen van maar liefst 44 jonge kinderen en baby´s (0 tot 3-jarigen), jongens en meisjes, die 600 à 700 jaar geleden geofferd zouden geweest zijn ten tijde van oorlog. Het offer vond plaats vóór de Inca periode, in de Kolla cultuur.

De kinderen lagen in paren met hun hoofden naar het Oosten gericht, in de richting van de zonsopgang. Elk kind droeg een vulkanische steen op de borst en werd omringd door een aantal andere offers, zoals dieren, eten, borden en kruiken.

***

Het weer kan hier soms vreemd doen. Een paar dagen geleden is er hier twee keer op rij hagel uit de lucht gevallen. Het heeft hier bij momenten ook nogal fel geregend. De straten lopen dan langzaam maar zeker onder omdat de riolen het overtollige water niet snel genoeg kunnen slikken. Tot nu toe viel het al bij al nog wel mee: vandaag viel er helemaal geen regen en bij momenten scheen de zon zelfs.

Toen ik daarstraks uit de les kwam en richting huis wandelde werd ik in het engels aangesproken door een 23-jarige Peruviaan die toerisme studeert. Het is niet de eerste keer dat ik in het engels word aangesproken door studenten van hier. Ze doen dat om hun engels te oefenen. Het zijn meestal studenten die toerisme studeren en beseffen dat ze beroepshalve best meerdere talen de baas kunnen, en in de eerste plaats het engels. Als ze dan een buitenlander zien grijpen ze hun kans.

Vandaag dienden we een tweede tussenproef af te leggen voor portugees: een klein opstelletje schrijven over onze dagelijkse routine. Het ging vrij vlot, dus dat komt in orde. Op 30 november vindt onze eindproef voor de eerste lesmaand plaats.

Mijn visum loopt weer af op 02 december, dus ten laatste op die dag moet ik Peru weer uit. Ga ik over die datum, dan moet ik $ 1 betalen per dag dat ik die datum overschrijd. In Puerto Maldonado kende ik een Griek die al verscheidene keren een paar weken over zijn einddatum was gegaan. Volgens hem vormde het geen probleem, maar ik doe het liever niet omdat men je dan lastige vragen kan stellen aan de grens en men je minder dagen toekent.

Omdat mijn visum afloopt op 02 december heb ik al heel wat zitten twijfelen of ik wel in Cusco zou blijven tot de dag van dat examen, maar ik denk van wel. Ik had graag eerst nog een paar dagen in Puerto Maldonado doorgebracht alvorens de grens over te gaan naar Rio Branco (Rio Blanco in het spaans - witte rivier) in Brazilië. De vlotste manier om tot in Rio Branco te geraken is via Puerto Maldonado. Vanuit Puerto kan ik een bus nemen naar daar.

De afstand tussen Cusco en Puerto Maldonado bedraagt ongeveer 530 km en daar doet de bus een kleine 10 uur over. De afstand tussen Puerto Maldonado tot aan de grens met Brazilië bedraagt ongeveer 230 km. En van daaruit nog eens 330 km tot in Rio Branco. Van Puerto Maldonado tot Rio Branco dus ongeveer 560 km. De bus zou daar minder tijd moeten over doen dan de 530 km van Cusco tot Puerto, vermits hij niet door de bergen moet rijden en er volgens mij minder bochtwerk aan te pas komt.

Het zal een vermoeiende reis worden: op 30 november eindproef van portugees tot 18h30, dan rond 22h de bus op richting Puerto Maldonado, aankomen in Puerto op 01 december rond 7h30 ´s morgens, en dan diezelfde dag nog in de namiddag of ´s avonds terug de bus op richting Rio Branco.

Mijn examen afleggen als ik terug in Cusco ben gaat niet. Ik kan altijd eens vragen of ik het geen dag vroeger kan afleggen, op 29 november bijvoorbeeld. Dan heb ik toch een dag rust tussenin alvorens naar Brazilië te gaan.

Indien ik zou besluiten om geen examen af te leggen, dan moet ik helemaal terug opnieuw beginnen als ik ooit terug les wil volgen in Cusco. Leg ik de proef wel af en ben ik geslaagd, dan heb ik 2 maand tijd om mij opnieuw in te schrijven voor de 2de lessenreeks. Wacht ik langer dan 2 maand, wat het geval zal zijn, dan moet ik als ik de lessen wil voortzetten eerst een evaluatieproef afleggen om te evalueren of ik aan de 2de reeks kan beginnen of niet.

Zo, dat was het weer voor vandaag. Beetje droge leesstof misschien, maar toch bedankt voor het lezen!

Hasta luego!

Advertisement



24th November 2011

Reis naar Puerto en Brazilië
Hey Kentje !! Ik denk ook dat je best vraagt om je proef zelfs enkele dagen eerder te mogen doen ....... Je geplande trip is niet niks he ..... Best zou inderdaad zijn dat je de busreizen wat zou kunnen spreiden over verscheidene dagen met wat pauzes tussenin ..... Zo te zien komt het regenseizoen er ook aan ? Liefs , mam xxxxxx

Tot: 0.131s; Tpl: 0.014s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0957s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb