14-11-2011

Peru's flag
South America » Peru
November 14th 2011
Published: November 16th 2011

Hier in Cusco en waarschijnlijk in heel Peru zijn veel mensen bijgelovig. Dat is mij al meerdere keren opgevallen. De plaatselijke bevolking denkt bijvoorbeeld dat ze ongeluk zal kennen als iemand (vooral toeristen) een foto van haar neemt.

Richt je je sombrero op z'n kop naar de zon terwijl het regent, dan zal het stoppen met regenen.

Als je hand jeukt dan zal je geld ontvangen. Heb je een sproet in je handpalm staan, dan zal je rijk worden.

Steek je je sigaret maar half aan, dan wilt dat zeggen dat je vrouw of man je aan het bedriegen is. Schenkt je partner je een parfum, dan zal je relatie eindigen als het parfum leeg is...

Op donderdag 10/11/2011 kwam er een nieuwe huisgenote toe. Sinds juli was hier niemand nieuw meer toegekomen. Vanaf september had ik het "kot" hier praktisch voor mij alleen: de badkamer, de computer, de keuken, de living,...

Haar naam is Carolina en ze is geboren in Canada. Op haar vijfde verhuisde ze naar de VS, Houston (Texas). Ze heeft nog altijd de Canadese nationaliteit en is resident in de VS. Elke 6 maand moet ze terug naar Canada om haar nationaliteit te behouden.

Ze is 22 en is van plan om de TEFL-cursus te volgen om daarna misschien engelse les te kunnen geven. Het liefst zou ze in Argentinië (Buenos Aires) gaan werken vertelde ze. Ze moet naar eigen zeggen snel werk vinden na haar cursus beïndigt te hebben. Bij een rijke familie gaan werken als "nanny" was één van haar andere ideëen.

In de VS gaf ze overdag les in een montessori-school. Een montessori-school is een privé-school waar andere - en volgens velen betere - leermethodes worden gehanteerd dan in het gewone onderwijs. De kerngedachte achter dit onderwijssysteem is: "Help mij het zelf te doen".

´s Avonds werkte ze in een restaurant of bar en verdiende ze naar eigen zeggen soms $300 dankzij de vele tips.

Het is een sympathiek persoon, maar typisch Amerikaans: ze praat met een Amerikaans accent, ziet zichzelf graag, is niet op haar mond gevallen, staat graag in de belangstelling, en durft al eens te klagen omdat ze hier geen "sweet corn", "nacho´s" of "spicy food" hebben zoals in de States.

Blijf dan thuis, denk ik dan. Peru is niet de Verenigde Staten. En de Verenigde Staten reiken niet tot in Zuid-Amerika, gelukkig maar. Er zijn van die mensen die verwachten dat ze zich overal dezelfde levensstijl kunnen aanmeten als thuis.

Diezelfde donderdag kwam Nicole middageten hier thuis. Nicole kan voor mij gratis twee cursusboeken Spaans bemachtigen bij Maximo Nivel, de school waar ze les geeft. Ik was gaan vragen of ik die boeken kon kopen, maar dat kan enkel als je daar studeert. Maar zij moet gewoon zeggen dat ze haar boeken kwijt is en krijgt er dan nieuwe boeken voor in de plaats.

De dag na de 10de november was het 11-11-11. Op die magische datum werd het Amazonewoud verkozen tot één van ´s werelds "Nieuwe Zeven Wereldwonderen": http://www.new7wonders.com/ .

Er bestaan echter 3 verschillende lijsten van dergelijke wereldwonderen: een lijst met oude wereldwonderen, en twee lijsten met "moderne" wereldwonderen.

De UNESCO heeft gelijk als ze de werkwijze bekritiseert waarop deze wereldwonderen verkozen werden: 100 miljoen toeristen brengen via internet hun stem uit op hun favoriet wereldwonder, en dat is dat. Er gaat geen wetenschappelijk onderzoek aan vooraf en is dus louter gebaseerd op subjectieve meningen.

Maar al bij al volgens mij toch het vermelden waard. Peru kan hierdoor haar inkomsten afkomstig uit het toerisme met 20 % verhogen. Het Amazonewoud strekt zich uit over Bolivië, Brazilië, Colombia, Ecuador, Frans Guiana, Guyana, Peru, Suriname, en Venezuela.

Van al de regenwouden die er nog op aarde bestaan is meer dan de helft Amazonewoud. Het Amazonewoud herbergt 's werelds meest uitgebreide diversiteit aan planten- en diersoorten. De Amazonerivier is 's werelds grootste rivier in termen van volume. Ook interessant om weten is dat er geen enkele brug over de Amazonerivier loopt.

De andere winnaars zijn "Halong Bay" in Vietnam, de "Iguazu (Water) Falls" in Argentinië en Brasilië, het vulkanisch eiland "Jeju" in Korea, het Indonesisch eiland "Komodo", het Fillipijnse ondergrondse en ondergrotse rivierencomplex "Puerto Princesa", en de platte berg "Table Mountain" in Zuid-Afrika.

Op zaterdag 12/11/11 ging ik met Carolina naar de markt in San Pedro. We liepen tussen de kramen met grote ronde broden, allerlei granen en specerijen, tientallen soorten aardappelen,... Verderop drong de zoete geur van vers fruit en groenten onze neusgaten binnen.

We liepen tussen de varkens- en geitenkoppen en de gevilde kalfskoppen. Er lagen ook allerlei dierenpoten, hersenen, enz. Er hingen stierenkloten te preiken en er lagen afgesneden koeienbekken uitgestald, met de tanden er nog aan.

De koppen en neuzen van koeien en geiten zijn een stuk goedkoper dan de andere delen van het dier. Vooral de arme plattelandsbevolking eet die delen op, aldus Pepe. De stukken vlees die niemand anders opeet.

De varkenskoppen worden in hun geheel verkocht, met ogen, oren, tong, alles erop en eraan. Daarvan snijdt men dan sneden vlees af, een soort ham, en die ham krijgt dan de naam "queso de chancho", wat letterlijk "varkenskaas" betekent.

We zagen ook een bepaald soort kikkers, levend, in een gele plastieken bak. Kikkers worden bijvoorbeeld gebruikt om in de soep te doen. Het zou mensen met bloedarmoede helpen om nieuwe rode bloedcellen aan te maken en zou ook positief werken voor mensen die beginnen te dementeren. Tenminste, dat wordt gezegd.

De dag erop, zondag, organiseerden Gloria en Pepe een barbecue bij hen thuis, voor een beperkte vriendenkring. Er waren 3 vrienden van hen aanwezig. Ze kennen elkaar al 30 jaar.

De man in het gezelschap vertelde dat zijn cholesterol-gehalte omlaag gaat als hij vetter voedsel eet en omhoog als hij gezond eet. Als de dokter hem vraagt of hij geen hoofdpijn krijgt als hij drinkt, antwoordt hij dat alleen zijn portefeuille pijn doet omdat hij altijd als enige tracteert.

Die middag scheen de zon fel. Ze voelde branderig aan. Net nadat we gegeten hadden werd het bewolkt en heeft het een halfuurtje geregent. We zetten het barbecuestel onder het afdak, droegen alle borden naar binnen, en beseften dat het toch een mooie dag was geweest.

Ik ging naar mijn kamer, maakte mijn taaloefeningen, luisterde wat naar muziek, en zondag was alweer voorbij.

Hasta luego!

Tot: 0.112s; Tpl: 0.016s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0865s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb