03-11-2011


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru
November 3rd 2011
Published: November 3rd 2011
Edit Blog Post

Op 29-10 vond er rond 14h een aardbeving plaats van maar liefst 6.9 op de schaal van Richter.

De kern van de aardbeving lag in Ica, een paar honderd kilometer ten Zuiden van Lima en dichtbij de Zuid-Pacifische Oceaan. De aardbeving was voelbaar tot in Lima, Arequipa en Cusco.

Op het moment van de aardbeving voelde ik plots een vreemde duizeling in mijn hoofd. Ik zat op dat moment achter de computer en voelde mij heen en weer wiegen, alsof ik op een schip zat. Ik voelde echter geen enkele beving. Het was alsof alles zich enkel in mijn hoofd afspeelde.

Ik had op het moment van de duizeling dus niet door dat er een aardbeving plaatsvond. Pas toen Tania mij later op de avond vertelde dat er een aardbeving was geweest en dat ze zich toen duizelig voelde, drong het tot mij door dat ik hetzelfde had gevoeld.

Ciro Castillo, de jongen die samen met zijn vriendin in april 2011 verdwaalde in de Colca Cañon in Arequipa, is dan waarschijnlijk toch gevallen en omgekomen aan zijn verwondingen.

Pas recent werd zijn lichaam ontdekt. Door de wind was zijn rode jas een eindje weggewaaid en kon hij worden gespot, helemaal van bovenop een berg, 700 meter hoger.

De vriendin van Ciro, Rosario Ponce, werd na 9 dagen al teruggevonden. Naar eigen zeggen overleefde ze door haar eigen urine op te drinken en planten en mieren te eten. Hoe ze de koude overleefde is een raadsel.

Toen ze haar terugvonden toonde ze weinig emotie bij het verlies van haar vriend. Integendeel, ze lachtte naar de camera´s. Misschien hadden ze tijdens hun trektocht ruzie gekregen en zijn ze elkaar zo kwijtgespeeld.

De vader van Ciro heeft de vriendin aangegeven en beschuldigd van moord op zijn zoon. Nu het alsmaar duidelijker wordt dat Ciro waarschijnlijk toch gevallen is eist zijn vriendin een schadevergoeding van de familie om haar goede naam weer terug te krijgen.

Mijn Portugees vlot. Ik kan al korte zinnen maken en een basisconversatie voeren. Mijn lerares vertelde me nog eens dat ik snel leer. Ik krijg ook regelmatig oefeningen mee naar huis die ze dan daarna verbetert.

Até mais tarde!

Advertisement



Tot: 0.087s; Tpl: 0.025s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0339s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb