18-09-2011


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru
September 18th 2011
Published: September 18th 2011
Edit Blog Post

Amerikanen moeten betalen om Bolivië binnen te mogen, Europeanen niet. Vreemd he? Misschien is dat een of andere economische sanctie die Bolivië oplegt aan de VS.

Ik mag gratis binnen in Bolivië, Nicole moet betalen. Ook zij moet af en toe de grens over om haar verblijf hier in Peru te kunnen verlengen. Terug in Peru aan de grens met Bolivië kreeg ze een stempel van 120 dagen in haar paspoort, 4 maand.

Ik kreeg in Brasilië 30 dagen, een maand. Zie ik er dan zo crimineel uit? Ook Nicole vertelde immers dat ze werkte als vrijwilliger, net zoals ik verteld heb. En juist om die reden, omdat ik werkte, ook al werd ik niet betaald, gaf de douane mij maar 30 dagen.

Nicole betaalde S/. 120 om Bolivië binnen te mogen, ongeveer 30 euro. Nu mag ze gedurende 5 jaar Bolivië in en uit zonder te betalen.

Vandaag ging ik met Nicole en haar vriend Will naar Sacsaywaman. Dat is een ruïnecomplex hogerop in de bergen. Het complex torent uit boven de stad Cusco.

Er zou vandaag een gratis evenement plaatsvinden. Het bleek enkel gratis te zijn voor Cuscojanen, wij moesten S/. 40 betalen. Het evenement was ook al bijna voorbij toen we daar toekwamen.

In plaats van die S/. 40 te betalen wandelden we via steile, stenen trapjes helemaal terug naar beneden, tot aan de Plaza. Tussendoor gingen we af en toe eens zitten, met een mooi overzicht op de stad, de huizen, de kerken en kathedralen.

Daarna zijn we een "economisch menu" gaan eten in een restaurant. Het heeft gesmaakt. Ik at spinaziesoep, spaghetti bolognaise en een dessertje. Ik dronk 2 glazen passievruchtensap. Dit alles voor de prijs van S/. 10, zijnde 2,5 euro.

Gisteren kocht ik een woordenboek Spaans-Frans / Frans-Spaans en een Engels leerboek met een cd bij. Dat kan altijd van pas komen als ik Engels of Frans wil geven.

De Aliance Francaise was weer gesloten, deze keer met de metalen luiken naar beneden. Het was dan ook een weekenddag, een zaterdag. Morgen, maandag, zal ik er wel binnen geraken.

Nu ga ik even rusten en een film kijken, "Capote", over het verhaal van Truman Capote en zijn boek over een aantal moorden op een boerderij in Kansas.

Chao!

Advertisement



Tot: 0.282s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0511s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb