We survived the Inca Trail to Machu Picchu=)

Peru's flag
South America » Peru » Lima » Lima » Lima
April 5th 2008
Published: April 25th 2008

For de som ikke er helt oppdatert paa hva Machu Picchu egentlig er, saa skal vi ta en kort briefing (som vi selv gjorde foer turen=)).

Machu Picchu anses som det fremste symbolet paa inkakulturen og ligger rundt hoye fjelltopper i Andesfjellene i Peru. Inkabyen Machu Picchu er spektakulaer i alle betydninger av ordet. "Inkaenes tapte by", som den ogsaa kalles, ligger paa 2350 meters hoyde midt i Perus fantastiske fjellverden. Paa det meste skal det ha bodd mellom 750 og 1000 personer her oppe. Forskere mener inkaene startet aa bygge byen i 1440 og at byen var bebodd helt frem til den spanske erobringen av Peru i 1532. Byen ble gjenoppdaget saa sent som i 1911 av Yale-forskeren Hiram Bingham, men hadde vært kjent for de lokale Quechua boendene i aarhundrer. En 11 aar gammel gutt viste Bingham landsbyen, og i 1912 og 1915 dro Bingham og hans menn opp for aa faa fram runinene.

Machu Picchus fortid er baade mystisk og gaatefull. Hvorfor i alle dager valgte inkaene aa reise en by paa et saa lite tilgjengelig sted, og ikke minst; hvem valgte aa slaa seg ned her?
Eksakte data som forklarer hvorfor byen ble bygget finnes ikke. Arkeologiske undersoekelser og ulike dokumentfunn tyder imidlertid paa at Machu Picchu ikke var en vanlig by. Noen mener at den var en slags "ferieby", mens andre mener at den er et senter for astrologi.

Plasseringen av Machu Picchu ble trolig valgt nettop paa grunn av den unike beliggenheten. Omraadet preges av varmt og fuktig klima, og er derfor svaert frodig og gront. Fra det klassiske utsiktspunktet Solporten (der vi kom fra, tidlig dag 4) faar man et fantastisk overblikk over hvordan byen biter seg fast oppetter fjellsidene. Aa oppleve dette utkikkspunktet i soloppgang er kjent som noe av det beste man kan gjøre i Machu Picchu (noe vi dessverre ikke gjorde). Silhuettene av fjellrekken like over byen symboliserer visstnok ansiktet til en inka som speider mot himmelen. Selve bygningsmassen bestaar av et stort palass og flere templer viet til ulike inkaguddommer rundt en gaardsplass, samt andre bygninger for tjenestefolk.

Inkaene mente at det var galt aa hugge i grunnfjell. Byen ble derfor bygget med tilhugde loese steiner som ble tilpasset de naturlige formasjonene i terrenget. Steinblokkene ble tilpasset med imponerende presisjon. At byen er fremdeles saa godt bevart staar som et eksempel paa at bygningsteknikken som ble brukt var av ypperste kvalitet. Dette gir den ogsaa en plass på UNESCOs lister over verdensarven, og en plass blant verdens stoerste attraksjoner =)

Saa var det tid for turen som vi har vaert mest spente paa, nemlig Inca trailen opp til Machu Picchu.

DAG 1. Ankomst Lima
Vi ankom Lima (hovedstaden) om ettermiddagen etter foerst aa ha mellomlandet i Costa Rica. Ved innsjekk i Guatemala hadde vi en inkompetent jente som brukte 20 min, og heller ikke klarte aa plassere oss ved siden av hverandre paa flyene soerover. Dette skulle vise seg aa bli hell i uhell siden Hege havnet ved siden av en svaert hyggelig mann fra Peru. Han var paa vei hjem fra forretningsreise i utlandet og ville mer enn gjerne vise oss rundt. Han var veldig interessert i aa snakke om Norge siden han nylig hadde vaert i Stavanger for aa opprette et kontor der med firmaet sitt. Vi tenkte at han maatte da vaere en real fyr og dermed ble vi med han i en taxi og fikk en sightseeing rundt i Lima=) Vi fikk se strandhuset til han og familien, firmaet han eide i sentrum og den flotte strandpromenaden. Deretter kjoerte han oss til hotellet vi bodde paa og ringte fra bilen og sa klart i fra at rommet til de to norske jentene maatte vaere klart=) Vi synes dette var litt vel mye, men han forsikret om at direktoren var en kompis av han=) Det virket som om han ville gifte oss inn i omgangskretsen sin, for han var svaert ivirg paa aa koble oss med noen unge kompiser av han som kunne vise oss rundt i byen (han ringte de fra bilen=)). Vi hadde dessverre fullbooket program for dagen, men takket saa mye for hjelpen og lovte aa maile han bilder fra inca trailen.

Vel innlosjerte var det tid for informasjonsmoete med gruppa. Der fikk vi vite at guiden vaar hadde havnet paa sykehus med maveproblemer og at vi dermed fikk en ny guide. Hvem var det ingen som visste enda!

Gruppa vaar:
Ane og Vilde (19) fra Sarpsborg. To kjempehyggelig jenter vi hang masse med paa turen.

Den amerikanske familen TJ (21), Ben (18), Nancy og Paul. Nancy og Paul hadde nettopp forlovet seg og var paa hyggetur med hver sin soenn. TJ likte veldig godt aa gaa fremst, men slet seg fullstendig ut og hang i bakerste rekke sammen med familien resten av turen. faren likte veldig godt aa si - "This was just a piece of cake" (de ankom alltid sist) - you guys look tired. Etter aa ha hoert dette hver pause fikk Stine etterhvert svaert lyst aa sporre hvorfor han da alltid gikk sist😉

Geoff (32). En kjempehyggelig og omtenksom gutt fra Canada som vi var masse sammen med. Han jobber paa cruiceskip og kommer til Norge til sommeren. Han og James hadde raa humor og vi hadde det kjempemorsomt med de hele turen=)

Det britiske paret James (30) og Julie (25). Kjempehyggelig par som vi klikket godt med. De slet dessverre med hoydesyke og daarlig mage hele turen. Endte med legebesoek for stakkars James. Humoeret deres derimot var det ingenting aa si paa (de hadde mange gromvitser paa karins bekostning😊).

Chris (27) fra England. En litt beskjeden men kjempehyggelig gutt som vi fikk bedre kontakt med paa slutten av turen.

Melanie (18) fra England. Veldig soet og veslevoksen jente som hadde et ord med i det meste. Hun ble ogsaa svaert glad i porterne og annonserte under en middag at hun var singel. Hun skulle feire bursdagen
Catedral de CuscoCatedral de CuscoCatedral de Cusco

Lysinstallasjonene (vises om kvelden)er laget av firmaet til den hyggelige mannen fra Peru!
sin dagen etter turen og inviterte alle porterne dit!! Vi gikk dessverre glipp av denne happeningen og venter spent paa rapport=) Stakkars liten ble matforgiftet foerste kvelden og slet litt med det paa begynnelsen av turen.

Andre fra Soer Afrika. Hyggelig fyr som gav oss mange tips om Johannesburg.

Dag 2. Cusco
I dag maatte vi opp 05.00 for aa ta flyet til Cusco. Vel fremme ble vi moett av guiden vaar for dagen, "hyggelige" Karin. Hun var kjempesur, likte ikke spoersmaal fra gruppa og naar James spurte hvor hun kom fra nektet hun aa svare paa det (hun var fra Tyskland). Vi skjoente ikke helt greia med aa vaere guide naar man ikke liker aa omgaa folk, men vi ble heldigvis kvitt henne paa kvelden😊

Byen Cusco ligger paa ca 3300moh og er kjempekoselig med brosteinsgater og mange flotte bygninger som kathedraler, kirker og museer i en intim sentrumskjerne. Byen var ogsaa hovedstaden i Inkariket.

Man merket godt hoyden og vi ble andpustne bare av aa spasere rundt i byen. Mange i gruppen slet med hodepine og vi fikk servert Coca-tea for aa forebygge dette. Coca leafs er bladene til planten som blir brukt til aa framstille kokain, og har den virkning at den slipper inn mer oksygen til hjernen som forebygger hoydesyke. Cusco er den enste byen i Peru hvor det er lovlig aa selge dette. Teen smakte ikke fortreffelig, men med nok sukker i blir alt bra=)

Noe folk kan vaere obs paa er at stoffet sitter i kroppen i flere mndér. Melanie kunne fortelle oss om en venninne som skulle studere medisin hosten etter aa ha vaert paa Machu Picvchu. Hun ble testet av universitet og provene kom frem positive. Hun forklarte situasjonen og viste flybilletter og stempel fra Machu Picchu. De trodde henne heldigvis og hun fikk begynne som student=) (Liten gromhistorie der dere😊)

Dag 3. Sacred Valley og Ollantaytambo
Kl. 06.00 var det tid for aa forlate sekkene vaare paa hotellet, pakke duffelbagene i bussen og kjore mot Sacred Valley. Vi fikk en kjempehyggelig (lokal) guide denne gangen som skulle vaere med oss denne dagen. Foerste stopp var paa et lite gaardsbruk hvor vi fikk se de ulike rasene av lamaer og alpakkaer som finnes i omraadet. Vi fikk ogsaa mate de som var stor stas for gruppa. Den eneste som ikke fant seansen like morsom var TJ
Shopping!Shopping!Shopping!

Varme alpacha luer maatte til!
som ble spyttet i fjeset av en litt hissig lama. Vi andre derimot synes det var riktig festlig😊 Etter aa ha faatt matet de ulike rasene fikk vi se hvordan de farger ullen og vever dette til ferdige produkter.

Neste stopp var Pisac ruinene med de imponerende terrassene. Terrassene ble bygget av tre aarsaker, 1. det var praktisk aa dyrke paa flat mark,2. lettere aa kontrollere vanningen i regntide og 3. det saa pent ut. Vi gikk en rundtur foer vi endte opp nede i en liten landsby hvor vi kunne handle suvenirer og spise lunsj.

Vi kjoerte saa en 40 minutter foer vi stoppet paa en lokal bar. Her spilte vi et spill der man kastet store mynter man skulle treffe i en stor treboks. I boksen var det ulike hull man som gav ulik poeng. Det ble en fight mellom guttene og jentene og vi tapte dessverre! Etterpaa fikk vi smake lokalt ol laget av mais. Det var en gutteol (gul bitter) og jenteol (rosa litt mildere), men ingen falt saerlig i smak 😊

Vi kjorte saa til Ollantaytambo hvor vi skulle tilbringe den siste natten foer trailen begynte. Vi ble innlosjerte foer vi skulle
Streeten!Streeten!Streeten!

Hegemor =)
avslutte dagen med en felles tur opp paa terrassene hvor man har utsikt over byen og Urubamba River. Ruinene er det best bevarte eksempelet paa inkaenes innovative byggeferdigheter. Byen er plassert slik at den er svaert vanskelig aa angripe for fienden pga. utsikten i alle retninger. Det var ogsaa her spanjolene tapte et stort slag under invasjonen av inkariket.

Dag 4. let the game begin. (12km)
Saa var dagen kommet og vi skulle begynne den 43km lange vandringen i fjellene til machu Picchu.

I 7 tiden startet vi paa turen opp til Machu Picchu. Bagasjen vaar var delt i to. Vi hadde med en day pack som vi selv bar paa. I den hadde vi ikke stort annet enn varme klaer, jakke, vann og litt snacks. Dagen foer hadde vi faatt utdelt duffel bags, der vi kunne ha opptil 6,5 kg. Noe som viste seg aa bli svaert lite naar sovepose og en tynn madrass tok 3 kg av dem. Duffel bagene og fellesutstyret ble baert av porterne, som hver bar opptil 25 kg. (foer bar de utrolige 40 kg hver, men reglene er heldigvis endret) Helt utrolig aa se disse smaa mennene loepe opp bakkene, med utrolig
Chill Bill...Chill Bill...Chill Bill...

Slapper av dagen foer dagen!
store sekker. De kom frem foer oss til lunchen/campen, satt opp alt utstyret, lagde mat til oss for saa vi av gaarde, mens de pakket sammen alt utstyret. Saa maatte de loepe for aa igjen komme foerst til neste stopp...

Vi begynte paa 2570moh og frem mot lunch gikk det veldig bra, mye bortover og lite stigning. Det ble nesten litt kjedelig med alle pausene guiden vaar la inn i programmet. Etter lunsj satte vi opp farten opp mot campen som laa paa 2980moh. Vi var fornoyde med at norskene var de forste baade til lunsj og camp😊 vel fremme fikk vi velge oss et telt der porterne allerede hadde blaast opp madrassene vaare. Dette var jo bedre enn camping i Norge hvor vi gjoer alt selv😊 Vi gikk saa opp til fotballbanen og spilte en match mot de lokale foer middag. Vi ble kjempefort slitne i den tynne luften, og porterne slo oss lett paa kondis, men det var moro!! Middagen var kjempegod, imponert hva de faar til oppe i fjellheimen. Etter middag var det presentasjon av alle portere og deltakere. Den yngste porteren var 19 aar og den eldste 56. Vi hadde ogsaa gleden av aa ha
Duffelbagene!Duffelbagene!Duffelbagene!

Dette var det vi skulle klare oss med i 4 dager. (soveposene og liggeunderlaget er i samme bag!)
47aaringen med rekord paa 3,49t aa gaa (lope) inkatrailen som porter. Respekt!!

Dag 5. Dead Womans Pass (9km)
I dag startet vi i 7 tiden, med coca-tea servert i teltet og frokost fra porterne. Etter frokosten startet den verste stigningen paa turen. Vi klatret den lange veien fra 2980moh, der vi hadde campen vaar, og opp til Dead Womans Pass (eller Warminiwañusca som det egentlig heter) paa 4215moh! Dette var turens hoeyeste punkt. Vi hadde en lite pause etter 200hoydemeter med litt snacks. Vel oppe paa 3800moh hadde vi lunsj. etter lunsj gjensto det 400 hoydemeter, og dette var den vaerste delen av turen. Det hjalp ikke at det striregnet og blaaste mens vi gikk. Men vel oppe var det deilig aa ha besteget passet. Vi tok en pause og noen bilder, foer klatringa nedover startet. Da gikk vi i 1-2 timer, med et fall paa 700 meter, gikk vi ned til 3500moh og var de forste til nattens camp. Dnne natten ble den kaldeste og gradestokken kroe under null... men vi holdt varmen med ullundertoy, lue, votter, skjerf og sokker😊

Dag 6. Dagen foer dagen😊 (16km)
Klokken 06 ble vi vekket med cocatea i teltet. Kl. 07
Lamaer =)Lamaer =)Lamaer =)

Heg er populaer hos dyrene (saa lenge hun har mat=))
var det tid for mer klatring og vi skulle begynne dagen med 400 hoydemeter. Vel oppe var det deilig aa tenke paa at det vaerste delen var over. Dette var turens kulturdag og vi skulle innom 5 ulike ruiner paa veien. Vi gikk saa neover, bortover, oppover, bortover foer vi endelig kunne innta dagens lunsj😊 Etter lunsj begynte alle trappene som skulle ta oss ned til Winaywayna som var den siste campen. her saa vi den 5 ruinen for dagen, som ogsaa var den mest imponerende hittil. Guiden kunne gledelig fortelle oss at det var varme dusjer og bar her. Vi gikk dermed rett i dusjen som var helt ubeskrivelig deilig😊 resten av kvelden spilte vi kort, foer vi hadde avslutnings sermoni med porterne.

Dag 7. MACHU PICCHU😊😊 (6km)
Saa var dagen der. For aa komme forst ville guiden at vi skulle staa opp klokken 03.30. Det var hardt. Litt over kl.4 vandret vi nedover i morket med hodelyktene vaare til porten (der man faar siste stempelet i passet og gaar mot solporten) for aa vente. Det viste seg at porten ikke opnet foer 05.30, men for aa komme forst matte man vaere tidlig ute. Vi var de forste
Mating!Mating!Mating!

Stine har funnet en ny venn =)
til porten og koen skulle vise seg aa bli laaaang..man kunne til slutt se lykter langt oppe i fjellsidene. Guiden samlet inn passene vaare og fikk stemplet de, saa sa han bare go go go og det var bare aa springe mot solporten. Vi la i vei og det som skulle ta 1 - 2 timer tok oss 40 min. Dauslitne og gjennomsvett var vi rundt de 10 forste som kom til porten. ingen av oss skjoente hva guiden stresset saann med for solen var allerede komt opp, men det var da litt stas aa vaere forst! det aa faktisk se maalet etter 3 dager i fjellheimen var ubeskrivelig. etterhvert lettet ogsaa taaken og det ble flott vaer. Hege som har vaert paa machu Picchu foer (forrige gang med tog) synest ogsaa det var flottere aa gaa trailen selv. Solporten (the sun gate) gir ogsaa en fantastisk utsikt over omraadet.

Machu Picchu er baade den mest kjente og den siste oppdagede Inka-ruinen. Den ble ikke funnet av spanjolene naar de herjet i landet, og arkiologer idag kan ikke gjore annet enn aa spekulere i dens funksjon.

De lokale Quechua boendene i omraader rundt landsbyen har vist om stedet
Soetnos=)Soetnos=)Soetnos=)

Skikkelig gardin!!
i aarhundrer (ble forresten bygget paa 1400 tallet), men det var ikke foer en 11 aar gammel gutt viste den amerikanske historikern Hiram Bingham stedet i 1911 at resten av verden ble klar over at landsbyen eksisterte. Da var stedet dekket av vegetasjon, men Bingham og hans menn dro tilbake i 1912 og 1915 for aa faa fram ruinene. Over tid har mye arbeid blitt lagt i aa utforske stedet, men mange spoersmaal er fortsatt ubesvarte.

Vel nede ved ruinene guidet carlos (guiden vaar) oss rundt i 2 timer hvor han fortalte om machu Picchu og dens historie. Etterpaa var vi ganske slitne, fulle av inntrykk og ville bare slappe av. Vi tok bussen ned til landsbyen og gikk rett paa internettkafe (nerder😊). Etterpaa samlet gruppa seg til lunsj hvor vi spiste marsvin, anbefales ikke😊. vi bestilte saa en annen rett😊

Toget tilbake til ollantaytambo skulle vise seg aa bli interessant! Vi hadde ikke foer komt oss paa for det dukket opp et fargerikt vesen med heldekkende maske i ansiktet som danset frem og tilbake i vognen. Musikken var kjempehoy og seansen varte (alt for lenge😊) i flere minutter. Etter staaende applaus (fra amerikanerne) satte vi oss godt til rette for aa slappe av. Noen minutter etter kom det Perufashion music paa hoytalerne og det skulle vaere moteoppvisning av allpacha klaer. Modellene var de samme som serverte oss mat. De skiftet paa tur inne paa toalettet i toget og spradet frem og tilbake med ulike kreasjoner. Mannen saa ut som han storkoste seg og poserte med hoftsving og ulike moves til musikken😊 Vi jublet og plystret og fant det hele svaert underholdende. Til slutt kom baade det fargerike vesenet og modellene frem for aa bli tatt bilde av. Har aldri opplevd dette av NSB paa bergensbanen😊

I Ollantaytambo hentet vi sakene vaare og reiste tilbake til Cusco. Alle var ganske slitne saa vi sa hadet til alle sammen og gikk og la oss.

Neste morgen motte vi Ane og Vilde til frokost kl. 06. de skulle ta samme fly som oss til Lima. Der fikk vi sagt hadet foer vi reiste videre til Buenos aires.

Lamaspytt!!Lamaspytt!!
Lamaspytt!!

Den ene likte ikke Tj og spyttet han i fjeset...hehe =)
Hege i sitt rette element =)Hege i sitt rette element =)
Hege i sitt rette element =)

Stiner fikk flashback til Dale of Norway =)

4th May 2008

nok en gang...
sett hr å reflektere over d dåkk oppleve på deinn turen hr...! Dåkk e søkkhældi asså! Rikar einn d hær på opplevelsa vet itj e av nåinn som e... dåkk må ta vare på minnainn hr damer! d e dåkk væl forunt!:) fatte plutseli kerr my e itj vet om værdn å andre kultura når e sett å sjer d hr! No ska d virkeli spares, så e kainn ta m m sondre å jan ove ut i værden å lev litt!!!:)

Tot: 0.082s; Tpl: 0.015s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0495s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb