Machu Picchu

South America » Peru » Cusco » Machu Picchu
May 6th 2011
Published: May 7th 2011

Tanaan oli sitten vuorossa matkan kohokohta. Alunperin oli tarkoitus herata neljalta ja pyrkia ensimmaiseen klo 5.30 lahtevaan bussiin. Mutta kun nukuimme huonosti, niin paatin armahtaa meita. Ajattelin myos etta turha on menna paikalle heti auringonnousun aikaan, jolloin on kylmaa. Katsoin etta junia tulee klo 7.40 ja 9.15. Jos ehtii paikalle ennen noiden junien turisteja, on viela riittavan valjaa, mutta aurinko lammittaa sitten jo mukavasti.

Heratys oli sitten vasta klo 5. Tassa hostellissa aamupala on muuten klo 4 - 8 ja uloskirjautuminen klo 9. On siis varauduttu aikaisiin heraamisiin. Ehdimme bussiin klo 7. Menopaluumatka maksoikin 15,5 dollaria hengelta. Machu Picchun lippu on siis 126 solia ja opiskelijalta 63. Eurolla saa 4 solia. Tasta nahtavyydesta osataan siis kylla rahastaa.

Reitti toi mieleen Jurassic Parkin: rehevaa metsaa jyrkassa rinteessa. Portilla kannatti viela kayda vessassa, koska Machu Picchun alueella ei ole vessoja. Paasimme puistoon siina klo 7.30. Lahdimme kiertamaan pisinta reittia, joka oli merkitty opaskarttaan punaisella. Paadyimme ensin maen paalle, josta naki hyvin koko alueen. Tarkeni olla jo t-paidalla, mutta riisuin takin vain kuvausten ajaksi. Muuten halusin suojata kasivarteni auringolta. Tapasimme yhden suomalaisen, joka oli matkalla maailman ympari.

Nakymat olivat jylhia ja komeita. Urubamba-joki nakyi kahdesta suunnasta. Kiersimme koko alueen. Reitti Huayna Picchuun naytti niin hurjalta, etta jatin sen mieluusti valiin. Tyttareni vasahti loppua kohden: flunssa alkoi vaatia veronsa. Kavin katsomassa viela inkasiltaa. Palasimme bussilla kylaan klo 12.30.

Aguas Calientes on saanut nimensa kuumista lahteista. Kavin kokeilemassa niita. Vesi oli tosiaan lamminta. Juttelin altaassa yhden venezuelalaisen ja yhden perulaisen kanssa. Aika paljon nakyi japanilaisia.

Illan ohjelmassa oli viela syominen ja postikorttien kirjoittaminen. Tassa kylassa on yksi paakatu, ja sen varrella kaikki ravintoloitsijat ovat houkuttelemassa asiakkaita. On kuulemma viela matalasesonki, mutta kesa-elokuussa kaikki paikat ovat taynna ja silloin on vain listahinnat.

Tot: 0.173s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.1502s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb