Marknad i Anderna

Ecuador's flag
South America » Ecuador » North » Otavalo
March 4th 2007
Published: March 4th 2007

Sa var Colombia avklarad, definitivt ett land jag kunde atervanda till. De sista dagarna var ocksa riktigt lyckade, vi overnattade i Popayan i sodra Colombia och blev an en gang imponerade av en vacker kolonial stad pa 2800 m hojd over havet.

Ja, sedan igar alltsa i Ecuador! Idag besokte vi Sydamerikas storsta och kandaste marknad i Otavalo, en liten by pa ca 3000 m hojd. Invanarna ar till storsta delen indianer, och marknaden lockar folk fran indiansamhallen i hela Ecuador och delar av Colombia for att salja och kopa lokalt tillverkade varor. Pa gatorna sag vi saljas allt fran grisar, kor och lamm till hantverk av lader och tyg, klader, smycken av guld och jade... Det var nog den mest imponerande marknaden jag sett, sa vackra varor valdigt formanligt! Och manniskorna sa finkansliga, ingen kommer och trugar pa med vald. Tur att jag snart blir av med mina kirurgiklader, vaskan borjar vaga lite onodigt mycket...

Vi larde idag kanna en indianfamilj fran grannbyn San Pablo, och blev inbjudna till deras gard imorgon for att bekanta oss med den vackra omgivningen runt vulkanen Imbambura. Vi kommer att fa lana familjens hastar for att gora en utflykt, ser fram emot det!

Tot: 0.077s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 48; dbt: 0.0483s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb