San Gil


Advertisement
Colombia's flag
South America » Colombia » San Gil
March 14th 2011
Published: March 20th 2011
Edit Blog Post

Okay.

Da er jeg tilbake ved det forgiftete tastaturet.

San Gil.
Uttales San Hil.
6-7 timers kjòring til Bogòta.
Bussene i Colombia kjòrer ikke full air con slik som i Costa Rica og Panama.
Der er det frysende kaldt til og med for en cool and collected viking.
De lokale her, i San Gil, kaller vikinger for hooligans.
Jakob (en dansk fyr jeg hang med i gàr) og jeg skjònte ikke hva de lokale mente med at skandinavierne var kjent for hooligans.
England? Football?
Men sà viste de hornene.
Vikinger.

Jakob.
Nick og jeg bor pà et hostall som ikke er nevnt i Lonely Planet.
Det var jeg som bestemte dette stedet.
Nick bruker Lonely Planet-boka som Bibelen.
Jakob kom til dette hostallet fordi han mòtte eksen paa nettopp; et Lonely Planet-sted.
Dermed var vi de eneste tre gjestene.
Jeg er ikke fan av Lonely Planet, selv om jeg alltid har med meg boka.
Du ender med à havne der alle backpackerne drar, og det er ikke alltid positivt i mine òyne.
Lokale.
De er gull verdt.
The Beach - filmen - er velillustrert, spòr du meg.
Backpackere som lager sine egne ghettoer.
Âh nei.
ÂÂÂààààh nei.
Av og til kan det vaere fint.
Av og til ikke.

Nàr er det fint?
Nàr du er lei av all oppmerksomheten.
Colombianerne stirrer pà meg.
Om jeg gir dem òyenkontakt, gir de seg ikke med stirringen.
Chiiina.
Chinita!
Tsunami! ......Dios....Gud vaere med meg.
Hele familier stirrer.
I dag àt de til og med popcorn mens hodene var rettet mot meg.
Jeg er en film.
Folk lòper bort til meg nàr jeg er alene.
- Kan vi ta et bilde med deg?
Sà.
Jeg drar til attraksjoner.
For de lokale som befinner seg der, er jeg hovedattraksjonen.
Det gàr ikke lang tid mellom hver gang jeg blir spurt om à bli tatt bilde av.
Maaaan.
Jeg savner Asia.
Der er jeg anonym.
Jaffal i Kina.
En hel gruppe soldater màtte flytte kursen ved Tianmen square/Den himmelske fredsplass en gang, da jeg ikke oppfattet at de skrek: -Flytt deg! til meg.
De var bak meg, denne haeren.
Jeg reagerte ikke pà skrikene deres, sà jeg flyttet meg ikke.
Bang!
De màtte flytte seg.
Jeg sier bare: Hvem har makta?
Jo, det er meg.
Mohohaha.
En hel haer ....flytte seg paa gata pga. meg?
Yeah.
Sànn skal det vaere.

Digresjon.

I gàr dro Jakob, Nick og jeg paa tur for à paraglide.
En times kjòring opp til fjellene.
Sykt bratt og farlig noen steder.
Siste bratte bakke var farlig.
20 meter opp en leirbakke.
Jeg sà at det ikke kunne gà med 15 personer i bilen.
Ikke firehjulstrekk, if you know what I mean.
Sykt humplete og bratt.
Sjàfòren pròvde.
Men neida.
Det gikk ikke.
Nesten velting, men det gikk fint.
Hvorfor kunne vi ikke bare gàtt opp de siste 20 meterne?
Âh, nei.
Vi màtte bruke 15 minutter ekstra for à kjòre rundt, slik at vi kom helt fram.
20 meter.

Paraglidingen var fantastisk.
Ihvertfall med min instruktòr.
Han digget à kjòre fritt fall og à loope.
Min sòster, Mona, ville kanskje ikke digget det.
Hehe.

I dag hoppet vi i strikk.
Gjorde det i Kina i 2006.
90 meter den gang.
40 meter i dag.
Plutselig var jeg nede.
Liksom.
Det var ikke nok til aa fremkalle noe adrenalinkick.
Men billig var det.

Ellers dro jeg til en landsby som var 300 àr gammel i dag.
Fint.
Rent.
Alt stengt.
Tydeligvis er alt stengt paa sòndag.
Livet i Colombia er forskjellig fra time til time.
Beste tida er fòr klokka to.
Etter det er mesteparten dòdt og stille.

Ellers om Colombia.
Vi har vaert her i to uker.

Og nå fant jeg ut at denne teksten aldri ble publisert.
Så nå fortsetter jeg.
Om litt.
Tilsammen ble det tre uker i Colombia.
Jeg må tilbake.
A.S.A.P., som en kul fyr ville sagt det.
Eller "snart, en gang i livet", som jeg ville sagt det.

Stedet jeg nå befinner meg i, heter Skien.
Scheen.
Det er GRRRRRRRRRRRRRRRRRREAT, som Tony Kellogg's-tiger'n ville sagt det.

Forresten var noen lokale, Nick og jeg på en klassisk konsert i Bucaramanga.
20 minutter dreide det seg om Edvard Grieg og hans musikk i Peer Gynt.
Dovregubbens hall i varme, tropiske Bucaramanga.
Ikke verst.
Jeg juuuuuuublet og hoiet ut til alle at jeg er fra Scheen, Henrik Ibsens fødeby.
WOÅW, WOÅW, WOOOOOOOHOOOOO!
Særlig.
Den grå musa har talt.

Jeg har lyst til å skrive litt mer om turen, og neste gang skal skribleriet mitt bli matnyttig.
Vi kan i hvertfall håpe på det.

Advertisement



Tot: 0.194s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 48; dbt: 0.071s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb