Semi-cama(la) seikkailu - Viña del mar

South America » Chile » Valparaíso Region » Viña del Mar
February 26th 2008
Published: February 26th 2008

Astuin Concepciónissa klo 23 bussiin, jossa oli melkein vaaka-asentoon menevä istuin: semi-cama - puolisänky. Selkänojan sai varmaan noin 30 asteen asentoon ja jalkoja varten oli vastaava tuki. Varasin mukaan vaatetta: pitkähihaisen paidan ja tuulipuvun housut. Niissä tuli kuuma. Riisuin ne pois, mutta uni ei tullut klo 1, eikä klo 2 eikä myöhemminkään. Bussi saapui vaitonaiseen ja hiljaiseen Santiagoon klo 5 ja jatkoi sitten kohti rannikkoa. Valparaisossa näin rinteet ja trollikat. Perillä oltiin Viña del marissa klo 7. Oli vielä pimeää ja sumuista.

Vein rinkan tavarasäilytykseen bussiaseman alakertaan. Kuljin nukkuvien ihmisten ohi. Rinkkaa luovuttaessani piti todistaa henkilöllisyys. Käytin taas passin värivalokopiota. Rinkka luovutettaisiin siis vain kuittia ja henkilöllisyystodistusta vastaan. Otin asemalla maitokahvin, jotta pysyisin paremmin hereillä. Takseja olisi ollut tarjolla, keskustaan 2000 pesoa. Kieltäydyin kohteliaasti. Lähdin kävelemään Valparaiso-katua rantaa kohti. Plazalla poikkesin hotellissa: huone olisi irronnut 60000 pesolla. Jatkoin matkaa. Eteen tuli hotelli Asturias ja poikkesin sisään.

Tarjolla oli yhden hengen huoneita: oma kylppäri 18000 pesoa, jaettu kylppäri 13000 pesoa. Lähdettiin katsomaan ensin niitä huoneita, joissa ei ollut omaa vessaa. Kuljettiin keittiötilojen vierestä ja laskeuduttiin portaita pohjakerrokseen. Huoneet olivat pieniä eikä mutkikas sijainti miellyttänyt minua. Palattiin takaisin ylös ja katsottiin niitä huoneita, joissa oli oma kylppäri. Yksi huone oli kadun puolella, mutta se on kuulemma meluisampi. Katsottiin sitten niitä huoneita, joissa ei ollut ikkunaa. Huoneiden hinnat olivat nyt 15000 ja 10000 pesoa. Sanoin että tarvitsen huonetta kahdeksi yöksi. Viimeinen tarjous oli kylppärihuone 13000 peson päivähinnalla. Totesin että jos palaan, palaan tunnin sisään. Hotellivirkailija neuvoi tulemaan asemalta colectivolla, koska se on paljon taksia halvempi, ja hän neuvoi mistä ne kulkisivat.

En välittänyt enää käydä katsomassa muita majapaikkoja, olinhan maksanut huoneesta Castrossa enemmän. Kävelin asemalle sitä katua pitkin, jossa vastaan tuli colectivoja eli tiettyä reittiä ajavia kimppatakseja, joilla pääsi matkustamaan bussimaksun hinnalla (350 pesoa). Hain rinkkani ja tulin hotelliin colectivolla. Otin vielä hotellin aamupalan 1500 pesolla. Vein pyykit pesulaan, joka oli vastapäätä hotellia ja sain nukuttua pari tuntia.

Herättyäni kävin suihkussa ja hain pyykit pesulasta, palvelu maksoi 3000 pesoa. Lähdin katselemaan keskustaa. Muutamassa kaupassa kysyin USB-tikkujen hintoja. 4-gigaisia löytyi vain suolaiseen hintaan; 1-gigaisista oli ihan kelvollisia tarjouksia. Ehkä ostan sellaisen ja hankin seuraavan tikun seuraavalla mantereella. Hain turistineuvonnasta materiaalia ja ylitin puron joka kartassa vaikutti joelta. Kaupunginkirjastossa oli vain kaksi yleisötietokonetta, joten en jäänyt odottamaan niiden vapautumista.

Kirjaston vieressä oli museo. Mieleen jäivät korallit, Pääsiäissaari ja se tekniikka, jolla pienennettiin tapettujen vihollisten päitä. Hotellin vieressä oli seisova pöytä 5000 pesolla. Kävin siellä illalla. Jututin kiinalaista kaveria. Hän antoi minulle käyntikorttinsa. Illan päätteeksi selailin kaksikielistä raamattua (englanti + espanja), erikieliset tekstit vierekkäisillä palstoilla. Kummassakin käytetään vanhahtavaa kieltä (thou sawest, he hath; si fuere). Menin nukkumaan jo klo 22.

Tot: 0.067s; Tpl: 0.009s; cc: 14; qc: 27; dbt: 0.0368s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb