El Morro

Chile's flag
South America » Chile » Arica & Parinacota » Arica
August 15th 2008
Published: August 22nd 2008

Kristus-monumentet paa toppen av El MorroKristus-monumentet paa toppen av El MorroKristus-monumentet paa toppen av El Morro

Det virker som hver eneste by i sor Amerika har et monument av Kristus eller Maria over byen.
Dag 63.

Idag er det helligdag, feiring av Jomfru Marias dodsdag.

Vi saa semifinalen i tennis (OL) etter frokost, mellom chilenske F.Gonzales og amerikanske Davis. Chileneren vant - til stor glede for de paa hostellet (og oss).

Paa formiddagen gikk vi til sentrum og opp paa “fjellet” El Morro. Det var der det siste slaget i “stillehavskrigen”, The War of Pacific, i 1880 var. Den chilenske haeren slo endelig de peruanske og bolivianske haerene og overtok det som idag er nord Chile. Dette var tidligere Bolivia sin tilgang til havet.

Det var en ganske bratt sti i betong laget til for de gaaende som skulle opp. Utsikten fra toppen, mot byen og sjoen, var fantastisk. Det ble lunsj i byen etter turen, maten var bra og billig.

Paa ettermiddagen leste vi litt, pakket sekkene og laget middag paa hostellet. Vi reiser videre til Putre i morgen tidlig. Ross fra hostellet mente det ikke var nodvendig aa kjope billetter i forkant, saa vi satser paa at det stemmer.

Vi hadde lest at det i Putre pleide aa vaere feiring av dagen i en uke, og at hoteller og hosteller ofte var fullbooket. Vi ringte derfor i forkant til hostellet i Putre vi hadde valgt oss ut, og de hadde ledig. Ross fra hostellet insisterte paa aa kjore oss til bussen imorgen. Den skal gaa kl. 07, saa da blir det busstur til hoyden igjen. For vi gikk og la oss laget vi fruktsalat, som vi skal ha til frokost imorgen tidlig.

Kirken i AricaKirken i Arica
Kirken i Arica

Kirken ble konstruert av Eiffel, samme Eiffel som lagde Eiffeltaarnet. Kirken staar ved plaza'en, rett under El Morro.

Tot: 0.049s; Tpl: 0.008s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.025s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb