Framme i Manaus Amazonas!

Brazil's flag
South America » Brazil
June 15th 2005
Published: June 17th 2005

Flygresan till Amazonas gick via huvudstaden Brasilia i tisdags. Resan tog 5,5 timmar och planet var lika stort som det vi flög med över Atlanten. Stort land och mycket djungel! Väl framme slogs vi av hettan och den höga luftfuktigheten. Temperaturen ligger runt 35 grader, i onsdags var det 40 grader och jättevarmt och fuktigt i luften. Vilken omställning från Rios svalkande playa.. En halvtimme efter duschen här i Manaus är man lika genomblöt igen.

Vi bor hos Karin Johansson från Hönö som jobbar i ett projekt för barnen i byarna längs amazonasfloden. Karin är svägerska till Anna Nolebring (syster till Jenny) och bor här i Brasilien…så det är skönt att kunna hälsa på familjen runt om i världen. Skönt att Karin hämtade oss med luftkonditionerad van som hon fixat för oss. Karin har tillsammans med goda vänner i Manuas planerat vår vistelse så att vi ska få uppleva det absolut bästa av Amazonas och Brasilien när vi är här. Vi bor mitt i stan och har utsikt över floden och det kända operahuset. Manaus är en storstad med drygt 1,5 miljoner människor och staden myllrar av liv och rörelse. I slutet på 1800-talet var Manaus en av de rikaste städerna i världen pga sitt gummi från träden i djungeln. Pampiga byggnader från den tiden lever kvar i staden, blandat med lokala marknader och frizonshandel i små butiker överallt. Manaus visar en kulturell sida av Brasilien med utomhusföreställningar och mycket musik.

Rio Negro ligger ett stenkast från stadskärnan och floden rinner uppåt mot Colombia och Venezuela. Vattnet är kolsvart och det är som att bada i coca-cola. Rio Negro sammansmälter med Rio Solimoes som startar från Peru, och bildar Amazonasfloden. De båda floderna rinner längsmed varandra utan att blandas i ca 12 km. Solimoes är brun till färgen och full av fisk och innehåller helt andra mineraler än Rio Negro, där knappt några fiskar trivs.

På Lisas födelsedag den 15 juni var vi ute på floden en heldag. Vi var med Karin på en hel vanlig arbetsdag på floden. Vi besökte en kyrka som ska invigas nästa vecka, och område där en ny skola för indianbarn ska byggas. Hettan var tryckande! I båten fläktade det när Bigode från Karins team körde fort, och det fanns tak på båten för solen. Vi tog vårt första dopp!! Se bild.. På kvällen åt vi en god grillad Piracoa (röd fisk) på grillspett och underbar Brigadeiroglass (choklad!!!) som blivit Jenny och Lisas favorit på glass här i Brasilien. Karins vänner Gloria, Juliana med familjer tog varmt emot oss i hemmet och sjöng och bjöd på tårta. Lisa blev även firad på ett traditionellt vis med ljuv sång (Karin o Jenny hi!) och god mango med glass och grädde på frukostbrickan! Life is good!

Ser fram emot morgondagens djungeläventyr med Pirayafiske på dagen och djungelexpedition med att leta och fånga alligatorer på kvällen. Lördag och söndag är vi ute på en Junglelodge TIWA tvärs över floden för att återhämta oss vid poolen. Onsdag och Torsdag nästa vecka ska vi följa med Karins team på ”Camp” till indianbyar. På lördag morgon den 25 juni (midsommardagen) flyger vi vidare mot Peru. Först flyg Manaus till Tabatinga. Sedan samma dag över till Leticia i Colombia för att flyga vidare med ett Seaplane till Iquitos. Där stannar vi en natt och flyger den 26 juni via Lima till Cuzco. Den 28 juni går starskottet för INKA-vandringen mot Macho Pichu!!

Tänker på er därhemma, vår kära familj och goa vänner!! Skönt att ni tänker på oss. Tack för era fina kommentarer och hälsningar. Lots of love! Lisa & Jenny

17th June 2005

Hej!
Tack för alla fina bilder och berättelser!! Känns som att det måste bli en resa till Sydamerika efter att ha sett allt det här. Här i Stockholm har vi sommar, soligt och varmt. Har precis varit ute och åkt motorcykel i mitt nya skinnställ! Sköt om er tjejer. Kramar Maria - jennys kombo i Toulouse

Tot: 0.074s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 56; dbt: 0.0458s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb