Jungle Expedition in the heart of Amazonas River

Brazil's flag
South America » Brazil
June 16th 2005
Published: June 19th 2005

En fantastisk dag på floden som vi aldrig glömmer! Karins vänner Bigode och Everaldo visade oss det allra bästa av Amazonas pärlor. Vi förstod att det var en tur i särklasss som få turister får uppleva. Båda två har bott i djungeln stora delar av sina liv och känner väl till naturen och vet precis vart man ska fiska piraya och fånga alligatorer. Breath taking views and experiences!

Där de båda floderna delar sig såg vi delfiner (bótó) både rosa, svarta och gråa inte långt från båten..så fina. Vi åkte längs Rio Solimoes och på flera ställen såg vi Herr Nilsson apor som hoppade mellan träden, och vi fick se en mamma med små ungar. På vägen längs trånga passager i den vackra djungeln där vi paddlade fram såg vi ödlor, papegojor, andra vackra fåglar, hörde deras sånger. Vi såg blommor och växter som man annars ser i småkrukor hemma. Mitt i naturen med andra ord!

Stannade till vid en Floating Restaurante för en härlig lunchbuffé. Besökte indianmarknader, köpte massa fina smycken av coconut och fiskben. Besökte ett reservat i djungeln med näckrosor med blad på 10 kg. Hetten var grym! 40 grader + luftfuktighet..men det var underbart på floden. På eftermiddagen var det dags för Pirayafiske!! Vi fick tillsammans runt 15 Pirayor ganska små men..de kan bitas ändå. Betet bestod av ko-hjärta som vi trädde på kroken på våra fiskespön av bambu. Det var riktigt skoj!

Så gick solen ner kl 18:00..vi åt våran matsäck i solnedgången och inväntade mörkret då vi kunde se stjärnorna så klart. Vi var tysta. Allt som hördes var lätena från djungeln..

Sen var det dags! På med ficklamporna och sen började sökandet efter alligatorernas ögon längs flodkanterna. Ögonen är det enda som ligger över vattnet och ögonen lyser som diamanter i mörkret. Everaldo älskade detta!! Han fångade alligatorerna med sina bara händer. Häftigt! Vi fick både en Black Cayman och en Yellow Cayman. Den svarta Cayman(jacaré acu) är den farligaste och den som blir störst. Det var med stor förtjusning..och respekt för dessa ändå farliga djur som vi höll dem. Vi har detta på kort!!

Ett stort tack till Karin (som vi har döpt till Amazonas vildmarkskvinna) för att ha fixat detta åt oss! Du är grymt bra! Karin fiskade vann klart över Brassarna i tävlingen flest Pirayor.

Temperaturen hade sjunkit till 30 grader när vi kom tillbaka till Manaus på kvällen. What a day!! Så mycket intryck och så många underbara upplevelser för livet. Thank you God for a wonderful day…

20th June 2005

GRATTIS!
Hej Lisa! Stort Grattis i efterskott på födelsedagen. Låter som du firades ordentligt! Ni verkar ha det gudomligt spännande och bra! Kram Tinka
20th June 2005

Lev livet!
Det är alltid lika roligt att se och läsa om vad ni gör under resan. Fortsätt att leva livet! GBY! John
23rd June 2005

Grattis! och Tack!
Hej Lisa! Hjärtligt grattis i efterskott. Du är verkligen ute på tidernas födelsedagsresa. Stort tack till er bägge för att ni låter oss här hemma följa er på resan genom era fina texter och bilder. Jag ser fram emot den spännande fortsättningen... Kram Mia

Tot: 0.09s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 61; dbt: 0.058s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb