Rio de Janeiro 4.-9.11.2009

South America » Brazil » Rio de Janeiro » Rio de Janeiro
November 9th 2009
Published: November 9th 2009

RIO DE JANEIRO 4.-9.11.2009

Olen käynyt postissa ja tullissa etsimässä Ecuadorista itselleni lähettämääni postipakettia, joka sisältää kaikki kesävaatteeni uimapukuineen kaikkineen. Olen ostanut kaksikin brasilialaista SIM-korttia, joista kumpikaan ei toimi, ja lisäksi ulkomaanpuheluita varten erillisen kortin, joka ei myöskään toimi. Olen käynyt silmälääkärissä, joka totesi silmien voivan hyvin, mutta määräsi kuitenkin vasempaan silmän hoitopiilolinssin, jota en uskalla käyttää. Kävin myös tilaamassa uudet lukulasit, koska edelliset varastettiin Otavalossa, Ecuadorissa.

Olen istunut kauneussalongissa viisi tuntia: hiuksien värjäys, kosteusnaamio, leikkaus ja kampaus, silmäripsien ja kulmien värjäys, manikyri ja pedikyri sekä kaiken kattava debilaatio. Maksoi euroissa 170 euroa, mikä ei ollut aivan ilmaista, mutta Suomen hintoihin verrattuna edullista.

Sitten olen käynyt Cristo Redentoria kuvaamassa Corcovadon huipulla, katsomassa auringonlaskua Sokeritopan huipulta, Tijucan kansallispuistossa autoajelulla sekä kaupungin etelälaidalla kahden tunnin ajomatkan päässä keskustasta ja ajatelkaa koko matkan oli hiekkarantaa mustanaan ihmisiä ottamassa aurinkoa, koska täällä vallitsee outo luonnonilmiö tähän aikaan vuodesta. Pitäisi olla lempeä kevät (20 C), mutta onkin jo tullut kesä neljänkymmenen Celiuksen lämpöasteineen. Yleensä näin kuuma on vasta tammi-maaliskuussa, jolloin täällä on kesä.

Joten Copacabanalle tai Ipanemalle en ole vielä uskaltautunut, koska näin kuumalla en voi kuvitellakaan meneväni rannalle. Sitä paitsi uimapukuni on tullissa.

Rio de Janeiro on valtavan suuri (arviolta 9 miljoonaan asukasta) ja hyvin laajalle levittäytynyt. Täällä on keskellä kaupunkia jopa kokonainen sademetsä, Tijucan kansallispuisto, 32 km2. Se jakaa kaupungin niin, että rannalle jää Copacabana ja Ipanema, joihin turistit yleensä tutustuvat. Mutta se on vasta 10 % kaupungista, jota riittää sademetsän taakse etelään ja pohjoiseen silmin kantamattomiin. Tämä on niin sanoakseni suuri paikka.

Täytyy miettiä, miten ja missä järjestyksessä tutustun Rioon. Nyt olen saanut vasta yleiskuvan siitä.

Yksi fataali vaikeus täällä on: tuskin kukaan osaa englantia ja espanjaa brasilialaiset eivät näköjään halua puhua muuta kuin hätätilanteessa.

Tot: 0.051s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.032s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb