Norppa snorklaa Ilha Grandella

June 15th 2006
Published: June 15th 2006

Hanna-the-norppa snorklaaHanna-the-norppa snorklaaHanna-the-norppa snorklaa

Sukelluskurssin ensimmainen allastunti menossa.
Ilha Grandella aurinko on jo laskenut ja selailemme internettia paikallisen Pousadan pihalla. Pousada on paikallinen ns. majatalo, vaikka Suomessa olisi vaikea kuvitella niiden pihoilla kasvavan palmuja (toisaalta kuka haluaisi niiden pihoilla kasvavan katajia... 😊 - paikallisesta kulttuurista kertoo paljon ehka se, etta vaikka me olemme vain internetasiakkaita (= noin 1 euro), niin paikan omistaja haki meille (lue:Hannulle) oluen omasta jaakaapistaan kun "baarista" oli yleiset oluet loppuneet.

Odotelemme myos, etta paasemme hakemaan Hannan kovalla tyolla ja monen frustaation tayteisen hetken jalkeen ansaitsemaa PADI Open Water sukelluskorttia! Tentti on suoritettu (voitte kuvitella, etta kirja oli pakko lukea lapi vaikka Hannu olikin sita mielta ettei kukaan viela kurssin historiassa ollut ennen tehnyt niin...) ja viimeinen sukellus voitiinkin tanaan suorittaa jo Hannun kanssa yhdessa. Hannu ei jaa mielipidettani etta olin sulava kuin norppa, joka ei vain ihan aina paassyt uppoamaan ilman kunnon lisapainoja... 😊 - niin tarkemmin ottaen Hanna tuli kahteen kertaan sukelluksen aikan pintaan kuin korkki... 😊

Muutoin aika talla paratiisisaarella on ollut kukakuinkin ajantappamista ja odottolua, jotta saamme sukelluskortin suoritetuksi. Muutoin on paikasta sanottava, etta biitseja ja snorklausesta pitavalle rantalomalaiselle on paikka aivan verraton. Hannulle tama paikka kay tosin hieman hermoja raastavaksi varsinkin kun 1,5 paivaa tuli vetta kuin saavista kaatamalla.
Talta nayttaa iloinen sukelluskurssilainenTalta nayttaa iloinen sukelluskurssilainenTalta nayttaa iloinen sukelluskurssilainen

Kaikki paitsi sukellus on turhaa... :)
Sellainen kesasade ei ihan kuivaa sita mita kastelee.

Yksi asia Ilha Grandelta tulee takuuvarmasti mukaan Suomeen ja se on uskomattoman mukava ja tilava riippumatto! Hannu on koeajanut oman Pousadamme riippumattoa joka ilta ja testitulosten perusteella voitaneen sanoa, ettei siita tipahda vaikka olisi tullut otettua se toinenkin olut - sopivalla aasinsillalla asiaan seuraavaan - elikkas siihen olueen, kun sita muutamat ovat kerran kysyneet: olut maistuu taalla ihan sille samalle kuin Suomessakin - nauttikaa siis kesasta tietaen, etta grillattu liha ja kalja maistuu samalle riippumatta siita missa pain maailmaa se on kesytetty !

Mikali siella Suomessa ei sita viela tiedetty, niin BRASILIALLA oli eilen avausottelu jalkapallon MM-kisoissa. Vaikka Ilha Grande on todellakin pieni paikka on jalkapllohumu yltanyt tannekin saakka: eilisen Brasilia-pelin aikana kaikki liikkeet olivat kiinni tai sitten siella katsottiin joukolla jalkapalloa ja kaikilla paikallisilla oli maan vareja kunnioittavat vaatteet paallaan. Sellaista palvontaa ei Suomessa ole nahty edes jaakiekkokansan parissa....ja kuin pisteena iin paalle: lahtiessamme sukeltamaan tana aamuna oli sukellusoffiisimme teettanyt itselleen OMAT jalkapallon MM-kisapaidat yrityksensa logolla varustettuna.

Huomenna onkin sitten tiedossa pitka reissu (=1,5 vuorokautta) kohti Brasilian sademetsia, mutta toivottavasti alle kahden vuorokauden paasta olemme lahella Paraguayn rajaa Pantanal´in sademetsaalueella, jossa paasemme ihastelemaan villielaimia (jotain muitakin kuin pupuja talla kertaa toivottavasti). Sukelluksilla olemme nahneetkin jo eksoottisia merihevosia, lentokaloja, kaarmemaisia otuksia ja jopa yhden kilpikonnan!

...huomenna voimme siis taas todeta: matka jatkuu ja palaamme asiaan parin paivan paasta....

PS. Toivottavasti saamme lisattya tahankin kuvia myohemmin - taalta se ei edelleenkaan onnistu, vaikka niin mieluusti haluasimme lisata kuvia norpasta (lue: Hanna) snorklausvehkeissaan.... 😊

15th June 2006

Fudis...
Heippa täältä kotikatsomosta! Olen nauttinut pieninä annoksina jalkapalloa kotisohvalla, ihanaa hellettä täälläkin välillä 1 päivä. Toissapäivänä. Jäniksenä onnellisesti mukananne, en olisi koskaan mennyt sukelluskurssille. Rohkeeta, Hanna!

Kateus kaunistaa :)
Nyt kyllä myönnän olevani hiukan kateellinen.... Ihanat hiekkarannat, sukeltelut ja riippumatto-sessiot kuulostaa todella mahtavalta. Tosin Rovaniemelläkin päästiin tällä viikolla nauttimaan helteistä, kun elohopea kohosi lähes + 30 asteeseen. Minä kalpeanaama sitten tietysti harjoituksen puutteesta käräytin itseni - mutta toivottavasti te olette nätisti ruskettuneita ettekä suomalaisille tyypillisiä ravun punaisia matkaajia :) Nauttikaahan elämästä ja toivottavasti myös viidakkoreissun aikana Hannan tukka saadaan käherrettyä sopivaan kuosiin:) Onko Hanna kihartimen käyttö onnistunut ? ;) Hasta luego! T. Henna
16th June 2006

aamutuimaan
Luulisi pinnalle pääsemisen olevan mieluinen asia, mutta eipä näytä sekään aina sopivan - sukeltajalle varsinkaan. Onneksi olkoon kortista. "Siivet suppuun sorsa, nyt sukelletaan". On tosi mukava keksintö tämä blogi-sivuidea. Pääsee ainakin mielikuvissa Teidän mukana tutustumaan edstuksellisesti kaikkiin (toivottavasti) mukaviin asioihin. Lähdelle pohjoisen mökille viikonlopuksi. Näemme sielä varmaan niitä maatiaispupuja ja ehkä oravia tms. Aurinkoa ja lämpöä on täälläkin riittänyt. Kaula on mäkäröiden syömä, kuin olisin saanut vesirokon. Varokaa tekin siellä viidakossa oleilevia hyönteisiä ja muitakin otuksia. Hyvää matkaa teille molemmille ja halauksia myös. Istun Hannan sohvassa ja mietin mitähän teille kuuluu juuri sillä hetkellä. Palataan asiaan maanantaina t. äiti

Heippa matkalaiset!
Vihdoinkin me olemme kotona muutaman upean kokemuksen rikkaampana ja liian monta dollaria köyhempänä... (Afrikan tullimaksut ja tippaukset ovat hyvin mielenkiintoinen ja monimutkainen asia...) Reissu oli todella upea mutta nyt on taas upeaa olla kotonakin, ainakin hetken aikaa... Vaikka nyt, kun on päässyt lukemaan vihdoin teidän matkakuulumisianne, alkaa taas tekemään mieli uudelle matkalle uusiin maisemiin. No ehkä taas joskus kun dollarimenetys on tasattu... :) Matkanne on kuullostanut aivan ihanalta tähän mennessä! Toivottavasti kaikki sujuu jatkossakin mukavasti ja turvallisesti!
17th June 2006

Terveisiä Ranskasta
Tervehdys tädiltä Ranskasta. En tiedä, tuliko ensimmäinen viesti perille. On hieno juttu, kun saatte seikkailla maailmalla, tulee varmaan paljon muistoja, joita saatte sitten vanhana kiikkustuolissa ajatella. Meillä on hirmuiset helteet, 32 astetta (varjossa), ainoa paikka, jossa on sietävää, on museo ja sen metrin paksuiset seinät. Olen lähdössä töihin, museo on taas auki koko yön, ihmiset voivat tulla kopioimaan tai maalaamaan minkä vain esineen tai taulun joka on museossa. Odotamme noin 2000 ihmistä illan ja yön mittaan. Kaikki eivät tietysti kopioi, vaan tulevat vain katsomaan. Ja huomen aamulla on oltava taas yhdeksältä töissä, voi olla ylösnousu aamulla vaikeaa, toivottavasti ennätän käydä peiton alla pari tuntia. Hyvää seikkailun jatkoa teille, terveisin Tuula-täti.

Tot: 0.101s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0829s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb