Brasiliasta

South America » Brazil » Paraná » Foz do Iguaçu
April 11th 2007
Published: August 6th 2007

Ihan pakko blogata, kun kerta ollaan taas uudessa maassa - vaikkakin vierailu kestaa vain noin vuorokauden verran...

Ollaan vietetty viimeiset kolme paivaa Iguassun putouksilla vetta ihaillen. Ja kyllapa riittaakin ihailtavaa! Putouksia on 2,5 kilometrin matkalla sellaiset 275 kappaletta ja korkeimmat niista ovat 70 metrisia.

Meikalaiset aloittivat putouksiin tutustumisen Argentiinan puolelta. Buenos Airesista koroteltiin luksusluokan bussilla, jossa penkit menivat taysin makuuasentoon ja aterian kyytipojaksi tarjottiin viinia ja jalkkariksi kuohuviinia, Puerto Iguazun pikkukaupunkiin, joka on oikein viihtyisa paikka. Majoituttiin siella El Guembe nimiseen hostelliin, joka on kylla muuten ihan Ok, mutta kaksi vessaa ei kylla millaan riita, kun hostellissa on paljon populaa.

Ensimmaisena paivana putouksilla me otettiin retkipaketti, joka sisalsi soutuvenematkan joella, jeeppibussikyydin viidakossa ja moottorivene ajelun putouksilla. Noista moottorivenekyyti oli erityisen mukavaa. Paastiin kastumaan oikein kunnolla, kun veneen kuski ajoi meidat putouksen alle kolmesti. Tokana paivana kaytiin sitten kavelemassa itseksemme ympari puistoa. Siella on useita eri kavelyreitteja ja kulkemaan paasee myos viidakkojunalla, joka kuuluu paasylipun hintaan. Yhdessa paivassa pitaisi kuulemma kereta kiertamaan koko Argentiinan puoleinen puisto, mutta meille ei riittanyt edes kaksi paivaa. Ollaan vahan hitaita liikkeissamme vissiin. Ei sita jaksa millaan juosta paa kolmantena jalkana, kun aurinko lammittaa mukavasti ja joka puolella on paljon kiintoisaa nahtavaa.

Veden
Iguassu
lisaksi putouksilla paasee nakemaan erilaisia elaimia ja hyonteisia. Me onnistuttiin nakemaan mm. kaimaani, nenakarhuja, marsuja, kolibri, kilpikonnia, peruukkinarhia, haukkoja, vaaleakarakaroja, isoja hamahakkeja, tuhatjalkaisia, liskoja ja lukemattomia erilaisia perhosia. Voitte siis arvata, mista meikalaisella on taas kuvia...vedesta, elaimista ja otokoista. Airi puolestaan on kunnostautunut ottamalla kuvia mm. paidattomista nuoristamiehista...

Tanaan lahdettiin aamupaivalla kohti Brasiliaa. Matka paikallisbussilla meni nopeasti - vahan liiankin nopeasti. Meikalaisilta meinaan jai rajamuodollisuudet Brasilian puolella rajaa hoitamatta, kun kuski ilmeisestikin luuli meita paivamatkalaisiksi. Paadyttiin suoraan Foz do Iguaçun kaupunkiin, missa oman hassakkansa aiheutti mm. paikallisen rahan nostaminen pankkiautomaatista. Ei siita kuitenkaan sen enempaa kuin etta muutaman nostoyrityksen, pienen kavelykierroksen ja lievaa runsaamman hikoilun jalkeen onnistuttiin saamaan realeja.

Matkalla putouksille kavaistiin uudestaan rajalla hakemassa leimat passeihin, ja sitten paastiin taas ihailemaan vetta. Kaynti myos Brasilian puolella putouksia ihailemassa on ehdottomasti suositeltavaa. Talta puolelta saa paremman kokonaiskuvan putousten suuruudesta ja taalla paasee myos kavellen niin lahelle putouksia, etta vaatteet kastuu.

Brasilian visiitti paattyy huomenna, kun palataan takaisin Puerto Iguazuun, mista sitten jatketaan yhden yon jalkeen taas Buenos Airesiin. Airi odottaa paasevansa tanssimaan tangoa ja bilettamaan urakalla. Me Katjan kanssa toivotaan rauhallista lepoa ja rentoutumista. Saa nahda mita Buenos Airesin kaynti talla kertaa tuo tullessaan. Saattaa olla, etta
Iguassu
tangoa on ihan pakko menna ainakin katsomaan. Katjalla on jo oma tanssinopettajakin tiedossa...Buenos Airesilainen Pablo =)

BussissaBussissa
Bussissa

Airi rentoutuu...

15th April 2007

Tangon tanssimisesta
Voi olla, ettei Pablon vaimo paasta Pabloa tangoamaan!
16th April 2007

Tai ties vaikka tulevat molemmat tangoamaan...

No tottakai otat ainakin ne tangot (ja drinksut) vastaan :) Näkisinpä sut tangotaivutuksissa ;)

Tot: 0.176s; Tpl: 0.019s; cc: 22; qc: 92; dbt: 0.0909s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb