Brasilien - Salvador

Brazil's flag
South America » Brazil » Bahia » Salvador
January 31st 2008
Published: January 31st 2008

Vi er nu ankommet til Salvador, og sidder paa vores ganske laekre hostel. Siden vi sidst “bloggede” har vi oplevet en hel masse. Lad os starte hvor vi sluttede sidst.

Som naevnt forsoegede vi at faa billetter til Maracanã stadium, og det lykkedes. Vi tog til centrum af byen hvor det kaempe Maracanã stadium er. Vi gik ind til et halvfyldt stadion, hvilket svarer til at Parken ville vaere fyldt til bristepunktet. I foerste halvleg blev der ikke scoret maal, og man kunne maerke at frustrationen blandt Flamengo fansne blev stoerre. Da forloesningen endelig kom var der vild jubel, og selv vi blev grebet af den imponerende stemming. Vi stod midt paa Flamengos tribune, og der blev taendt romerlys mm. omkring os (se videoen fra stadion paa tidligere blog). Kampen var en rigtig fed oplevelse og vores hold vandt 2-0.

Den foelgende dag besluttede vi os for at opleve den brasilianske natur. Vi tog vores trekking gear paa, og begav os ud mod Pão de Acugar (Sugarloaf mountain). Der var en cementeret trekking sti, men efter kort tid havde vi fundet vores egen vej op gennem traeerne, vandfaldene, klipperne og alle dyrene. Det var en spaendende trekking tur, hvor vi baade fik taendt vores survivorinstinkt og fik motion. Da vi efter ca. 1 times trekking, 200 billeder og 4 videoer, senere ankom til toppen var udsigten en dejlig praemie efter alle vores anstrengelser. Ved nedstigningen tog survivorinstinktet over, og vi krydsede midt ind i det regnskovslignende terraen. Efter en halv times vandring blev det en smule for vildt - selv Steve Irwin var steget af. Paa vores tur saa vi smaa vilde aber, hoens (til vores alles undren), interessante insekter og eksotiske frugter.

Den tidligere dags dyreoplevelser havde givet os blod paa tanden. Vi begav os derfor ud til Rio de Janeiro Zoo. Vi saa mange dyr, som baade vakte vores interesse og morede os. Saerligt de mange forskellige abearter underholdte os. Vi syntes dog det var en smule syndt, at de i den zoologiske have havde prioriteret mange forskellige dyrearter frem for flere af de enkelte arter. Dette resulterede I at de fleste af dyrene var alene I deres bure, og virkede lettere deprimerede, her kan bl.a. naevnes en ensom elefant, en sindsyg bjoern, en giraf, en panter, en loeve, forskellige tigerarter, en arrig og underholdende mandril, kameler, flodheste og utroligt farverige tukaner (se endeligt de vedhaeftede billeder).

Om aftenen var vi blevet inviteret paa Patio Lounge (en populaer klub i bydelen Leblon) af nogle brasilianske veninder. De spillede funk musik, hvilket bedst forklares som elektronisk samba. Det viste sig at en kendt brasiliansk funk musiker spillede. Generelt har vi vaeret imponerede af Brasilianernes danselyst, alle bordene er ledige og danseguklvet er propfyldt, hvilket selvfoelgelig ogsaa er hvor vi er. Da klubben lukkede tidlig morgen, tog vi en yderst velovervejet beslutning, nemlig at drage mod vores hostel, pakke vores ting og flytte til paradisoen Ilha Grande. Turen derud bestod af en bus fra hovedbanegaarden klokken 7 om morgenen, og derefter en meget flot baadtur fra Angro dos Reis til den eneste by paa oeen. Stranden lignede noget der var taget ud fra Robinson Crusoe bogen. Hvis man gik 15 minutter gennem vildnisset kom man til fuldstaendig uberoerte strande, og azurblaa have med udsigt over andre oeer. Den ene aften paa oeen, tog vi med nogle af de andre backpackers fra vores hostel med en baad ud til en isoleret natklub paa en lille oe. Efter et dejligt afslappende ophold paa oeen begav vi os efter to dage tilbage til Rio, for at indlogere os i bydelen Botafogo.

Vi var ankommet tilbage i Rio af en eneste grund: Christo Redentor (statuen af Jesus som skuer over Rio, som i brasilianernes oejne er et af de 7 menneskeskabte verdensvidundere). Efter en lang taxatur op af smalle bjergveje ankom vi til toppen af Corcovado bjerget (ca. 800m hoejt), hvor statuen befinder os. Udsigten kan ikke beskrives med ord, derfor vil vi henvise jer til billederne og videoerne. Jeg tror vi alle havde undervurderet hvor enorm statuen egentlig var. Det var et imponerende bygningsvaerk, saerligt naar man taenker paa at den staar paa toppen af et bjerg.

Om aftenen fulgte vi et pre-karneval optog rundt i byen, og fik en forsmag paa hvad der venter os i Salvador. Vi kom i feststemning, og besluttede at tage til bydelen Lapa samme aften. Det er et charmerende samba omraade, med boder der saelger Caiparinhas overalt. Efter nogle timers gadesamba, hvor vi moedte flere af vores brasilianske veninder, brugte vi resten af aftenen paa en klub.

Den foelgende dag begav vi os ud paa vores 26 timer lange bustur. Mod alt forventning var turen, vha. boeger, musik, nogle film og hinandens gode selskab hurtigt overstaaet. Bussen var det rene luksus, og den eneste ulempe var at vi havde faaet de 4 pladser taettest paa toilettet! (25 timers opvarmet urin og faeces lugter ikke saerligt apetitligt).

Som naevnt er vi nu naaet til Salvador, vi bor i den laekre bydel Pelourinho. Karnevallets foerste dag er I dag, og vi glaeder os til at opleve det. Vi har koebt adgang til flere saakaldte blocos og camerotes, hvor vi kommer til at opleve nogle af vores egne favoritter inden for den elektroniske genre (DJ Tiestö, Fatboy Slim og David Guetta).

31st January 2008

Ik' dårligt
Hej guys. Hold kæft hvor jeg savner jer når jeg ser billederne af jer rende rundt og lave ingenting og alting. Får mig til at tænke på hvor dejligt det var i Skagen, og ser sku ud som om i hygger jer. Ser kanon lækkert ud og i er jo kun lige begyndt. Ser frem til sommer hvor jeg ser jer igen, og bliv endelig ved med bloggen. Synes der gik lidt lang tid fra sidste til den her nemlig :) Masser af kærlighed fra Ø
1st February 2008

Det lyder bare så fedt. Men tænk at I skulle helt til El Salvador for at høre Fatboy Slim og David Guetta! Nyd det og pas på jer og hinanden. Anders
1st February 2008

op med humøret
Hvor er det dejligt at høre, hvor meget i savner jeres familier. Hvor er det sødt af jer, at love at hjælpe mere til, når i kommer hjem. Det er en skam at i går og småkeder jer, men det luner at læse - at i trods alt kan få dagene til at gå. Prøv under karnevallet at få slappet lidt af ( tidligt i seng og tidligt op, har ikke skadet vor generation ). Mød nye venner, som i senere kan få gavn af når i skal øge jeres frimærkesamling. Tak for den informative beretning og send endelig flere. SK
6th February 2008

Hello
Hej drenge. Sjovt at læse om jeres super tur og dejligt at høre, at det går godt. Fortsat højt humør - og cigarføring! Knus Inge
7th February 2008

savner jer!!
hey drenge. gud hvor jeg savner jer! det lyder fucker nice alt sammen, ville onske jeg havde varet med til karneval og rystet roven med jer :) lige nu sidder jeg i brisbane lufthavn og venter pa mit fly til sydney, skal ned og modes med peden og en virum dreng kasper.. det blir nice er jeg sikker pa! haber I far en fortsat lige sa fed tur som den ser ud til at vare indtil videre. tusind mange kys Rebecca

Tot: 0.058s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 46; dbt: 0.0366s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb