Lençóis

Brazil's flag
South America » Brazil » Bahia » Lençóis
December 1st 2009
Published: December 1st 2009

Lencois is een dorpje dat ontstaan is dankzij de ontdekking van de diamant in deze streek. De eerste diamanten werden hier gevonden in 1822. Mijnwerkers verbleven in zelfgemaakte tenten die vanop de heuvels leken op lakens drogend in de wind, daaruit ontstond de naam Lencois wat “lakens” betekent. Veel van de diamanten die werden gevonden in de Chapada Diamantina kwamen bij de Fransen terecht en werden gebruikt voor de uitgraving van het Panama-kanaal, de Gothard tunnel en het metronetwerk van Londen.
Lencois heeft via agentschappen vele tochten te bieden naar grotten, watervallen, speciale rotsformaties,... Het nadeel van deze tochten is dat er een prijskaartje aan vasthangt. De wandelpaden worden niet aangeduid (het zijn de helft van de tijd ook geen paden), er bestaan geen kaarten en bijgevolg heb je dus een gids nodig om niet te verdwalen in deze ongerepte prachtige natuur.
De eerste dag hebben we onze stoute wandelschoenen aangetrokken en zijn we er dan toch alleen op uitgetrokken tijdens een bergtocht. Deze tocht wordt vaak gedaan dus we dachten onze weg wel te vinden. Dit was dus NIET mogelijk. We hebben onze eigen tocht gecreerd, veel verkeerd gelopen, Brasiliaanse nudisten gespot om uiteindelijk toch de eindbestemming Cachoeira de Primavera (waterval van de lente) te bereiken.
De tweede dag (zondag) werden we omstreeks 6u gewekt door.. je raadt het nooit.. vuurwerk! Dit is in dit dorpje blijkbaar een vervangmiddel van klokkengeluid om de kerkdienst te starten. Na het ontbijt hebben we een gids geboekt voor een tocht naar de Cachoeira do Sossego. We wandelden langs een rivierbedding stroomopwaarts tussen de rotsen omgeven door een prachtig lanschap om vervolgens onder de waterval afkoeling te zoeken.
Verder hebben we een jammerlijk feit te melden: we hebben op onze trip door de bergen helaas geen diamanten gevonden!

PousadaPousada
Pousada

What to do?

Tot: 0.162s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 55; dbt: 0.0923s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb