Marijke and Luc

October 25th 2007
Published: October 25th 2007

Hello,

What we can say for sure is that we explored the Amazone river intensly from Belem to Manaus, on latitude 2º from longitude 48º to 60º ( or vice versa ), since we were watching the banks of the river from the boat for six days, we had to make a detour because of the waterlevel to low, nice. More than 100 people sleeping close together in hammacks on the first level, we were sleeping on the second level in smal cabins for two people, with a bit of airconditioning. On the riverbanks now and then a wooden house or a smal village, and jumping and playing daulphins ( pink and grey ones ) quite often. Food was rice, spaghetti and boiled meat every meal, so we were planning to get off the boat to run to a restaurant to have something different, but we had just enough time to have a breakfast, before we jumped on an other boat that took us to a junglelodge for three days and two nights. We were lucky with the very experienced guide Ruben, who explained us what we could do to survive in the jungle because he had served in the brazilian army for four years, most of them in the jungle, he speaks 6 languages and has an very good sence of humor, an exceptional guy.
Tonight we make the transfer to the border with Venezuela on a nightbus crossing from Boa Vista to Santa Helena, crossing the equatorline again.

Hallo,

Een ding is zeker , we hebben de Amazone rivier gezien, wat een boottocht moest zijn van 4 dagen van Belem 48º WL tot Manaus 60ºWL op 2º ZB werd er een van 6, wegens de lage waterstand zijn we via een omweg naar Manaus gevaren. Langs de oevers van de Amazone hier en daar houten huisjes met wuivende en in het water spelende kinderen, vele keren dolfijnen, de grijze en de roze soort, zien spelen rond de boot, en hier en daar een klein dorpje. De rivier was soms heel breed en op andere plaatsen konden we bijna de oever raken. We zaten mer een 100 tal man op de boot waarvan het merendeel beneden sliep in hangmatten, wij zouden dit de eerste 2 nachten ook doen maar onze gids kwam met het goede nieuws rond 9.30u s'avonds dat we naar het 2 de dek zouden verhuizen om in de cabins te overnachten, ik moet zeggen er was geen protest. De cabins waren heel klein maar we hadden wat airco en een prive toilet met douche en lavabo , dit laatste op ne vierkante meter maar heel aangenaam vergeleken met de hangmatten. We kunnen dus zeggen dat we ons 6 dagen gewassen hebben in de Amazone want het douchewater werd rechtstreeks uit de rivier opgepompt, het had zelfs een heel aangename temperatuur.
Na deze 6 dagen van rijst en pasta en nu en dan wat gekookt vlees was ieders doel eens van de boot een lekkere maaltijd in een restaurant, maar we hebben het moeten stellen met een uitgebreid ontbijt in het hotel in Manaus waar we normaal gezien de dag voordien zouden overnacht hebben. We zijn dus om 7 uur s'morgens aangekomen, onze rugzakken afgezet, een kleinigheid in een aparte zak gestopt, en om 9.30u zaten we al op andere boot op de Rio Negro op weg naar de junglelodge in het Amazone woud.
Daar aangkomen wachtte ons een aangename lunch en onze kamers, gebouwd op een groot vlot op de rivier. Onze gids Ruben was een pracht van een kerel, 26 jaar oud, 4 jaar soldaat geweest in het braziliaanse leger, waarvan de meeste tijd doorgebracht in de jungle en reeds 5 jaar jungle gids. Hij sprak 6 talen vloeiend, waaronder Hebreeuws, en had een geweldig gevoel voor humor, zijn uitleg tijdens de jungletochten was subliem en de dingen die hij al lopend en pratend maakte van takken en bladeren uit het woud waren echte kunstwerken, kortom een kerel naar ons hart.
Nu zijn we terug in Manaus en hebben we met ons allen Ruben met pijn in het hart moeten achterlaten hopelijk hebben we op onze volgende tocht naar de Angel falls evenveel geluk.
Vanavond gaan we de nachtbus op en nemen we afscheid van Brazilie, we gaan de evenaar over naar Venezuela.

PS: Gelukkige verjaardag Peter.

groetjes Marijke en Luc

25th October 2007

vissen
Dag Skippy en Marijke. Slapen in een hangmat op een boot zou ook niet direct iets voor mij zijn. Gegarandeerd hangt hij al door na een half uur. Konden jullie ook een vislijn uitsmijten terwijl je op de Amazone vaarden of was de kans van een pirhana aan de haak te slaan te groot ? Het blijf leuk om jullie reisverhalen te lezen en jullie een beetje te volgen op de landkaart. Groetjes nog uit NZ.
26th October 2007

Roze Dolfijnen?
Onzne Luc begint al Roze Dolfijnen te zien, schijnt dat de volgende stap Roze Olifanten zijn, maar dan is er geen weg meer terug! Vele groeten uit het koude Roeselare. Vanavond spelersvergadering bij den THOK. groetjes, Mathieu
28th October 2007

Groetjes uit Meerbeke
Hallo Marijke en Luc, Het is reeds meer dan een maand geleden dat ik nog een berichtje stuurde. Niet dat wij aan jullie niet denken hoor, ik zie elke dag of er iets van jullie binnengekomen is op mail. Voor de rest gaat hier a lles op zijn beloop. Melissa heeft reeds een vriedje "Yenti", ze loopt letterlijk op wolkjes. Ja kleine meisjes worden immers groot hé. Hoe waren we zelf. Nog een paar weken en het jaar is reeds om en het wordt alleen maar drukker op het werk. Soms zou ik eens het vliegtuig willen nemen en jullie een bezoekje brengen, het lijkt allemaal zo tof en verassend., wij kunnen er hier alleen maar van dromen, dankzij jullie beschrijving en foto's kunnen we ons beter inleven in de reis. Op de foto's zie je letterlijk dat jullie zich vermaken. Doe zo verder. Tot volgende keer, Groetjes johnny, Petra en Melissa

Tot: 0.103s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0625s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb