Huayna Potosi - 6088 moh


Advertisement
Bolivia's flag
South America » Bolivia » La Paz Department » Huayna Potosí
September 16th 2008
Published: September 18th 2008
Edit Blog Post

Lordag 13. sept dro vi til Refugio Huanyna Potosi paa en tre dagers tur for aa bestige Huayna Potosi. Et fjell paa 6088 moh. Foerste dag var det klatretrening paa isbre med stegjern og isoeks anfoert av lege og mountaineer Dr. Hugo Martin. Lege i regntiden og mountaineer i hoysesongen... Hovedgrunnene til at vi hadde valgt dette firma var at Senior Doctor virket svaert serioes og at det var overnatting i hytter begge nettene. Teltlivet virket ikke saa fristende der oppe i kulden. I tillegg til oss to var ogsaa Petra fra Sveits med.

Doktoren (svarte kun paa tiltale naar tittel ble benyttet) var en svaert ivrig laerer og vi holdt paa i isbreen til krampa tok oss og solen forlengst var gaatt ned. I det vi pakket sammen sluttet det aa snoe, og en vakker fullmaane kom tilsyne. Vaate og kalde begynte vi nedstigningen. Arild var ikke langt unna en alternativ bruk av isoeksen a´la "Basic instinct" da doktoren satte opp fotostativet for aa ta bilder i maaneskinnet. Det var mere interessant aa faa gaatt seg varm.

Gyri sin opplevelse



Dag to etter lunsj gikk jeg og tredjemann paa laget, Petra, opp til high camp paa 5400 m. Vi la oss klokken 18 og laa med vidaapne oeyne til vi maatte opp igjen. Klokken 2.10 var vi klar med stegjern og isoeks paa breen utenfor hytta. Vi gikk bundet til hver vaar guide paa stien over breen. Jeg hadde trodd det skulle vaere aa rusle opp, og det var det for saavidt for det gikk ikke fort, men jeg fikk bruk for all klatringen jeg hadde laert dagen foer. Var tross alt glad for at doktoren var saa ivrig. Turen opp i moerket var nydelig med stjerner, fullmaane og lysene fra El Alto synlig mellom fjellene. Med lite soevn og daarlig matlyst kl to om natten ble det en slitsom tur. Naadde endelig toppen kl 7.30 etter aa ha balansert paa eggen bortover. Det var ikke saa god plass paa toppen og ikke noe skilt med "her er det" saa det er mulig jeg gikk glipp av toppen som var litt hoere enn der jeg satt. To meter fra eller til er naa under en promille. Utsikten var formidabel og vi kunne se til Titicacasjoen. Det var paa tide aa rusle ned igjen da det begynte aa knake i skavlen under meg. Skulle nok hatt en HMS ansvarlig tilstede.

Arild sin opplevelse



Klatretreningen paa isbreen var svaert tilfredsstillende. Ikke bare var det goey aa henge i isveggen med en oeks i hver arm, men ogsaa fordi jeg var godt aklimatisert. Selvfoelgelig er man kortpustet i slik hoeyde (litt over 5000m), men det var ingen tegn til hoeydesyke. Jeg begynte nesten aa tro at dette skulle gaa relativt greit... Paa slutten merket jeg at jeg hadde litt mavekramper uten at det bekymret meg heller. Vel nede paa hytten var det ingen matlyst til middag og jeg slet med aa faa varmen. Magen ble bare vaerre og ved leggetid startet helvete. God gammeldags matforgiftning! Paa morgenkvisten, sittende paa do mens jeg spoey vasken full med feberen rivende i kroppen, fant jeg ut at aa komme meg opp paa dette fjellet ikke var saa viktig for meg. Hva er galt med sjoeen... Neste dag brukte jeg i soveposen bare avbrutt av turer paa do. Det behovet avtok utover dagen, da kroppen ikke greide aa ta til seg vaatt eller toert. Paa kvelden kom jeg meg tilbake til La Paz, og benyttet ogsaa neste doegn til aa sove.


Additional photos below
Photos: 7, Displayed: 7


Advertisement



24th September 2008

Tilbake fra sommerferie
I dag er undertegnede tilbake fra en litt sen sommerferie, som har bestått av noen korte turer hit og dit, litt hjemme og til slutt en uke på Sunving Resort - Nuevas Palmeras - Mallorca. For de uinvidde er Sunving Resort et fantastisk høykulturelt autentisk spansk sted, med frokost, lunsj og middags buffet bestående av pommes frites, kyllingen, spagetti, tomatsaus, ketchup. pizza , sjokoladepålegg, is etc. Alle på hotellet snakker svensk eller norsk, ca 30% av gjestene er barn - i september under skolealder, ca 30% er pensjonister og de siste 40% er stressede voksne som forsøker å holde styr på medbrakte barn og pensjonister - alle fra de skandinaviske landene. Det arrangeres opplegg for de små opp til flere ganger om dagen, som var befriende for undertegnede som var med en venninne og hennes barn, slik at jeg fikk barnebassenget (med lokale varmesoner) helt for meg selv. Flyturen hjem besto av ca 20 skrikende barn, ca 10 fulle tatoerte stinkende middelaldrende menn som har følgende velkomst utbrudd: "Errrre noe damær her'a?". Og turen endte i slosskamp foran bagasjebåndet kjempende med stressende småbarnsforeldre og gale pensjonister med en taxfree pose i hver hånd, som alle var redde for at bagasjen ikke skulle komme, og derfor tok av alle kofferter for så å legge 99% av de på igjen, siden det ikke var deres. Innser at denne problemstillingen er fjernt fra dere på en smule mer eksotisk tur, men kan fortelle at jeg fikk kjøpt dagens VG hver dag (ikke gårsdagens, men dagens), slik at jeg er fullt oppdatert om buksespjæringen til Burås i "Skal vi danse", den feil/ ikke feil utvisningen av dommer Hauge, Biskopsønnen som ikke er spillegal, men allikevel har klart å svi av 60 mill NOK på ulike nettspillsider, at Bonderomantikk bonden Nils fant kjærligheten før innspillingen begynte og ikke fulgte TV2's regler og sist men ikke minst at Vendela vil gå til sak/ ikke gå til sak mot Anne Kath.'s nye stand-up show for grunnløse påstander om at hun kanksje ikke er så smart. SÅ KOM FORT HJEM - HER SKJER DET MYE!!!!!!
25th September 2008

En dag i Cuzco
Takk for utfoerlig feriebeskrivelse Therese! I dag startet jeg med en iskald dusj da jeg ikke skjoente at man maatte skru paa lyset for aa faa varmtvann. Formiddagen gikk med til aa drikke Cola for aa stabilisere magen. Etter et besoek i katedralen i Cuzco tok vi en Irish coffee, men det var allikevel bare saavidt jeg unngikk aa gjoere en Charlotte... Naa en middag senere (med et glass vin) og to Mojito inklusive et tap til Arild paa 5-1 i Backgammon haaper jeg at de fleste bakterier er drept. Allikevel, trass i oppvarmet basseng paa pakketur og Burre med aapen gulf hjemme i Norge tror jeg nok at jeg fortsetter min loffing et par maaneder til... : ) Gyri

Tot: 0.125s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0788s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb