Sucre

South America » Bolivia » Chuquisaca Department » Sucre
November 2nd 2008
Published: November 12th 2008

Dag 142.

Vi tok drosje fra bussterminalen til Backpackers Sucre Hostel, som vi hadde funnet i Footprint reisehaandboken. Nicky og Guy var der allerede, selv om vi ikke hadde avtalt aa treffes. De sa at frokosten paa hostellet ikke var noe saerlig, saa vi gikk med Carolina, Marjorie og Jeremy for aa spise frokost paa en kafe like ved hovedplazaen. Vi fikk stor amerikansk frokost med speilegg, toast, syltetoy, juice og kaffe/te for kun 18 b.s. Jane kjopte varm sjokolade i tillegg, som smakte nesten helt likt som Friele kokekakao hjemme.

Etterpaa gikk vi rundt og kikket i byens koselige gater. Sucre var grunnlagt i 1538, da med navnet La Plata. Navnet ble senere endret til Chuquisaca, for den i 1825 fikk dagens navn. Sucre er av lov, Bolivias hovedstad, selv om regjering og all administrasjon befinner seg i La Paz. Det eneste Sucre har idag er Bolivias hoyesterett. Byen er ogsaa kjent under navnet La Ciudad Blanca (den hvite byen) p.g.a. at tradisjonelt er alle bygningene i sentrum malt hvite. Den kom paa UNESCO sin liste over verdensarven i 1992. Byen ligger 2790 m.o.h og har idag 131 800 innbyggere.

Vi var ogsaa paa et frukt- og gronnsaksmarked. Jeremy skulle kjope en liten ranke med druer, men endte opp med et kilo, i tillegg til en masse annen frukt.

Vi provde aa sove noen timer, men det var for mye aktivitet i patioen utenfor rommet.

Paa ettermiddagen sa Guy at de skulle prove aa skaffe billetter til den bolovianske cupfinalen, og spurte om han skulle prove aa skaffe til oss ogsaa. Det ville vi! Vi satt en stund i patioen og snakket med de andre gjestene. Carolina og Marjorie traff igjen en gutt - Julian, som de hadde truffet i Argentina.

Paa kvelden gikk vi ut og spiste middag paa en fransk restaurant sammen med Nicky og Guy. Maten smakte fortreffelig - helt tydelig at her hadde de en skikkelig kokk. Indrefilet med gronnsaker, nydelig lagt opp paa fatene, til 58 b. s. Vi delte en flaske vin til hele 50 b.s. Fornoyd med dagen og kvelden gikk vi tilbake til hostellet og la oss.

Tot: 0.121s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0588s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb