Zaterdag 22 januari

South America » Argentina
January 26th 2011
Published: January 26th 2011

Zaterdag 22 jan .
In het “ bejaardentehuis “ hebben we een bijzonder ontbijt, namelijk
koffie met 7 soorten gebak. Dat was wel naar Jan z’n zin hij zegt gelijk tegen Adrie ;
mams zullen we dat thuis ook gaan doen. ? Mams dacht van niet .!
We gaan op weg naar El Calafate , wat ZEKER een hoogtepunt beloofd te gaan worden.!
Ze zijn overal aan de weg bezig , soms ligt er al een heel stuk klaar met asfalt erop en soms is er weer een stuk waar nog niets aan is gedaan . Je zou zeggen er zit totaal geen lijn in .
Maar ik denk toch dat ze goed weten wat ze doen. Wij moeten het nog met de “oude “ onverharde weg doen die veelal gewoon een soort gravel is wat dus inhoud dat het net is of je op het ijs rijdt .!
En het is daarbij ook nog zeker windkracht 10 waarbij je bijna letterlijk van de weg waait .!
Soms zie je een paar motorrijders en voor hen is het echt niet te doen, levensgevaarlijk.
Het is weer tegen 2 uur voor er een tent is met iets te eten.
Deze keer een heel aardig, van oorsprong Deens restaurantje, mooi gelegen nabij de rivier.
Heel leuk interieur, met een winkeltje en keus genoeg wat eten en drinken betreft.!
Nog wel steeds in het zelfde kale, dode steppe landschap, wat trouwens eigenlijk best wel mooi is.
In ieder geval heel bijzonder, lange rechte “wegen” ,zover het oog rijkt kale vlaktes met daar achter
vaak heel mooi, grillig gevormde bergen.
Vanaf nu krijgen we een geasfalteerde weg en schiet het een beetje op .
Het word ook drukker en op een gegeven moment rijden we met 8 auto’s achter elkaar.!!
El Calafate is een erg drukke toeristische plaats, een soort wintersportplaats idee.
Slechts 5 % komt hier naar toe met de auto , de rest komt met het vliegtuig.
Allemaal om de unieke uitgestrekte ijsvlaktes met gletsjers te bewonderen .!
We zijn op tijd dus even in ’t hotel zeggen dat we er zijn,de koffers uitladen en dan toch
nog maar even snel naar de 70 km verderop gelegen Perito Moreno gletsjer rijden.
Dit is onvoorstelbaar, gewoon op 1100 meter hoogte met nog volop bomen is daar opeens een enorme gletsjer die eindigt in een meer.
Hier zijn de grootste ijsvelden ter wereld op de zuid pool na.!!
Het is honderden kilometers lang en zo ‘n 5 tot 10 km breed en waar wij zijn zakt / smelt ie 2 meter per etmaal.!! MAAR dat sneeuwt er vlot weer bij aan de andere kant .
Wij komen er via looppaden dicht bij en kijken tegen een grillige muur van 50 – 60 meter hoog ijs.!
Je hoort en ziet, als je geluk hebt, constant de brokken ijs er met een enorm lawaai af breken.
Het is een uniek gezicht. Het is hier eigenlijk niet echt koud.
Het regent een beetje maar dat mag de pret niet drukken, verderop de gletsjer is het niet echt helder Na een bakkie koffie in het restaurant huiswaarts om te kijken of we ergens iets kunnen eten .
De jongens hebben wat besproken maar het is hier nogal druk en er staan 10 tallen mensen op een plaatsje te wachten , dit soort taferelen hebben we nog niet eerder meegemaakt.
De hoeveelheden vlees die die Argentijnen hier eten is ongelooflijk ze zitten achter een berg vlees waar ze nauwelijks overheen kunnen kijken .Wij proberen maar normaal te blijven doen.
Zondag 23 januari.
Het blijkt moeilijk om nog met een excursie, bijvoorbeeld om over de gletsjer te lopen , mee te kunnen, alles zit vol en moet je blijkbaar weken van te voren bespreken.
Per gratie kunnen we nog met een boot mee die naar de gletsjer vaart .
Dus vandaag nog een keer naar de zelfde Perito Moreno gletsjer.
We komen bij de kaartjesverkoper die Kees herkent en die zegt ; jullie waren hier gisteren ook al .
Ja zegt Kees dat klopt, maar , wijzend naar Jan en Aad die achterin zitten,
dat weten ze al lang niet meer .!! Met de boot nog dichter naar die muur van ijs varen is uniek
nu zie je echt hoe hoog ie is , GEWELDIG om dit van zo dichtbij te zien.!
En het is vandaag prachtig mooi weer, we treffen het .
Morgen steken we over naar de oost kust naar Puerto San Julian.!

Tot: 0.138s; Tpl: 0.014s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0891s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb