Dinsdag 18 jan

South America » Argentina
January 21st 2011
Published: January 21st 2011

Dinsdag 18 jan ,
Vandaag een excursie dag hier in de omgeving .
De Nederlandse eigenaar van dit resort heeft ons een paar aanbevelingen gedaan.
We gaan naar een gletsjer 100 km van hier. Het is in de bergen die vanaf onze kamer te zien zijn.
Het weer is redelijk goed, licht bewolkt maar droog.
De omgeving hier , de natuur, het meer, het uitzicht, alles geweldig mooi en
we rijden , uiteraard, over zeer mooie onverharde weggetjes.
We zien de gletsjer al van ver , het zijn er eigenlijk 3 naast elkaar .
Ze hebben hier enorme ijs en sneeuw vlaktes en veel, heel veel water .!!
Naarmate we dichter bij de Gletsjer komen begint het harder te regenen.
Ik denk nu echt dat die 4 meter alleen in januari zal vallen .!
En ik dacht dat Chili een dor en droog, kaal land was .! Weer fout, weer wat geleerd. �
Chili heeft één van de grootste zoet water voorraden in de wereld .
We gaan toch een stuk de berg op lopen om één en ander van boven dichterbij te bekijken.
Het word een hele klim , eerste stuk door een bos met prachtige varens en het laatste stuk over stenen, rotsblokken ,het is bijna niet te doen.
Boven gekomen blijkt er weinig te zien doordat het weer enorm tegenwerkt.
De gletsjer is een enorme ijsmassa bedekt met grond, puin of wat het ook mag zijn.
Bij mooi weer zal het zeker een uniek gezicht zijn.
De weg terug is zelfs met regen nog onwaarschijnlijk mooi .
Water komt nu van alle kanten, soms van grote hoogten, naar beneden vallen.
Alles verzamelt zich uiteindelijk in een zeer wild stromende rivier . Geweldig.!
Woensdag 19 januari , vandaag weer naar Argentinië.
We nemen afscheid van Stefan, de eigenaar, en rijden nog een stuk langs het generaal Carrera meer.
Tot aan de grens met Argentinië is dit weer echt abnormaal zo mooi.!
Hier zijn eigenlijk geen woorden voor .En ik mag er misschien soms wat te enthousiast over doen of noem het voor mijn part misschien iets “overdrijven”, maar dat is nu ECHT NIET het geval.!
Het laatste stuk onverharde weg hier is gemaakt van ……….zout.! Ja van zout en het is perfect,
zeker zo goed , zo glad als asfalt tenminste zolang het niet regent .
En dat doet het hier zo te zien, niet of nauwelijks , ook weer heel apart .!
Hier in Chili hebben we de “Carretera Austral “de highway # 7 gereden die van Puerto Montt loopt
tot aan het zuidelijkst bereikbare punt in Chili, hij is pas gemaakt in 1976 onder leiding van dictator generaal Pinochet, was ook eerst naar hem genoemd, en is pas helemaal afgemaakt in 2008 ,
is voor 90 % nog onverhard en ZONDER twijfel de ALLERMOOISTE ,langste mooiste route die aan één stuk gereden kan worden in de gehele wereld.!!
Hij is zo’n 1250 KM waarvan wij er zo’n 1000 KM hebben gereden .
Op verschillende plaatsen in de wereld heb je wel eens een stuk weg wat mooi is.
Maar nog nooit meegemaakt dat het 1000 km onwaarschijnlijk mooi is.
Uniek in de wereld dus, héél apart.
Zo gauw we over de grens zijn zitten we op een perfect geasfalteerde, saaie rechte weg en is het een dorre, droge, overwegend kale , woeste vlakte.
Op zich ook wel weer mooi maar toch heel vreemd met op nog geen 100 meter naast ons
één van de grootste zoetwater meren ter wereld .!!!
In Chili genaamd generaal Carrera meer en hier in Argentinië het Lago Buenos Aires .
Het waait, stormt lijkt het , hier altijd en regenen doet het nooit , zeker niet in de zomer .!
We zijn vroeg in Perito Moreno,zeer ongezellig,triest hotel. Het is maar voor 1 nachtje.!

Tot: 0.073s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.039s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb