22.-24.12.2009 EL CALAFATE JA PERITO MORENON JÄÄTIKKÖ

Published: December 24th 2009

22.-24.12.2009 EL CALAFATE JA PERITO MORENON JÄÄTIKKÖ

Hyvää joulua, jonka kirjoitan kovassa kiireessä, koska kohta lennän maan ääreen, Ushuaiaan, Tulimaahan. Tahdon ainoastaan laittaa teille nähtäväksi valokuvat Perito Morenon jäätiköstä, jonka päällä kävin eilen kävelemässä, ja joka jyrisee aivan kuin olisi ukonilma. Jyrinä johtuu siitä, että jää valuu päivittäin parikymmentä senttimetriä eteenpäin ja lohkeilee kärjestä.

Ensimmäiset kuvat on otettu pilvisellä säällä, joten lisätkää kontrastia, jotta näkisitte jään paremmin. Viimeisissä kuvissa pilviverho väistyi ja kuvista saa paremman käsityksen jäätikön uskomattomasta väristä. Se on pepsodentinsininen. Anteeksi arkinen värimääritelmä luonnonihmeestä, mutta parempaa ei nyt löydä. Vai olisiko vaalean sähkönsininen parempi?

Jää näyttää kaukaa styroksilta. Lähempi tutustuminen paljasti, että se on itse asiassa jäätynyttä loskalunta. Anteeksi jälleen arkinen kuvailu luonnonihmeestä, joka on oikeasti suuri, mahtava ja jumalainen.

Viimeiset kuvat ovat taivaskuvia Patagoniasta. Ne kuten edelliset Ruta 40:n kuvat otin suurimmaksi osaksi bussinikkunasta, joten niistä ei tullut kovin hyviä.

Olen kyllästynyt Sony Cyber -kameraani, joka on paljon huonompi kuin Canonin vastaava. Jälkimmäinen varastettiin Otavalossa kuten muisdtatte. En saa mahtumaan näitä maisemia Sony Cyberin ruudulle, kontrastit ovat huonot, valotus päin honkia, syvyysvaikutelmaa on turha toivoa. Tahtoisin isomman teleskooppikameran, jota voisin itse säätää.

Sitä ennen…

Kaunista, hyvää joulua!

Tot: 0.084s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0344s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb